Blackhouse

May, Peter

| 2011

The Isle of Lewis is the most remote, harshly beautiful place in Scotland, where the difficulty of existence seems outweighed only by people's fear of God. But older, pagan values lurk beneath the veneer of faith, the primal yearning for blood and revenge. When a brutal murder on the island bears the hallmarks of a similar slaying in Edinburgh, police detective Fin Macleod is dispatched north to investigate. But since he himself was raised on Lewis, the investigation also represents a journey home and into his past. Each year the island's men perform the hunting of the gugas, a savage custom no longer necessary for survival, but which they cling to even more fiercely in the face of the demands of modern morality. For Fin the hunt recalls a horrific tragedy, which after all this time may have begun to demand another sacrifice. The Blackhouse is a crime novel of rare power and vision. Peter...

Kerstin Kolm

2023-12-17

En härlig bok som ger mersmak. Miljön!

2023-10-14

Välskrivet med fina miljö och karaktärsbeskrivningar.

Therese Östman

2020-11-24

Bra miljöbeskrivningar. Bra skrivet men inte så spännande och den var lite rörig. Betyg: 3

Michael Jansson

2020-01-26

Mycket bra!

Lars B.

2019-09-15

May tar mig in i en värld jag bara vill stanna kvar i. Den underbara beskrivningen av ungdomlig kärlek, den vindpinade landskapet, människorna... Att ett brott ska få sin lösning är helt sekundärt i denna fina roman med ett stänk av crime.

Jan Banan

2018-09-14

Besviken på den här. Den lovar stort om spänning och utredning av det brutala mordet som nyss inträffat, men istället får man en historisk tillbakablick i poliskommissariens barndom. Är evinnerligt trött på böcker som lovar en sak, men visar sig vara något helt annat. Detta bedrägeri ger jag därför betyget 3. Skulle vilja sätta en 2:a, men boken är för välskriven för ett sånt lågt betyg.

senior reporter

2018-03-18

Denna boken var jättebra. Och spännande. Lite otäck ibland.

Karin Johansson

2018-02-27

När jag har berättat, tex i bokaffären att jag inte var så förtjust i boken tittar de på mig som jag vore galen.. ”men alla älskar ju den”. Inte jag, lite väl tung.

Lena L

2016-12-19

Mycket bra historia som behandlar både dåtid och nutid.

Lotta Lettenström

2016-10-07

Åh vilken bra o spännande bok! Fast så mycket polisarbete hankar det inte om mer polismannens förflutna. Levande beskrivningar av landskapet man kan riktigt känna den råa blåsten. Mycket bra.

Eva Jacobson

2016-07-27

Stark 3:a

Gunnel Lindström

2016-02-15

Segläst bok. Märker ändå att den lämnat avtryck. Kommer ibland att tänka på händelser och personer från boken.

Joakim Roos

2015-09-23

Mörk, karg och väldigt bra. Jag ser fram emot att läsa de två andra delarna i trilogin.

Kim M. Kimselius

2015-09-17

Jag har fått en ny författarfavorit

Svarthuset av Peter May

är första boken i en deckartrilogi. Är glad att jag lade ut en bild på bokomslaget när jag skulle börja lyssna på Lewispjäserna, för det visade sig vara den sista boken i serien. Genast laddade jag ned första boken istället och började lyssna. Nu är jag redan inne på tredje boken. Det går bara inte att sluta lyssna när jag väl har börjat.

Boken står som deckare hos nätbutikerna, men jag vet inte om det är en deckare, egentligen. För mig är det en spännande, nästan thrilleraktig skönlitterär bok, där personer råkar dö. Det är nämligen inte morden/döden som är det viktigaste i boken, det är allt det andra, livet, miljöerna, människorna, de som blev kvar.

Svarthuset innehåller ett helt livsöde, ja flera stycken. Det går inte att låta bli att engagera sig i berättelsen, eller personernas öden. Jag är där, jag kämpar med dem mot vädrets makter, jag andas den saltmättade luften tillsammans med dem, jag är i boken!

En sak är säker, även om jag har fått en ny författarfavorit tänker jag absolut inte resa till de Yttre Hebriderna. Det verkar inte göra annat än storma och vara dåligt väder där. Något som lämpar sig väldigt bra i just den här boken.

Om du vill ha något mer än en bloddrypande deckare/thriller, då är den här boken för dig, för den innehåller allt, förutom att det inte är läskiga detaljskildringar av mord och blod. Läs den!!!

Tyckte du den här lät spännande? Kika då in på min blogg lördag-söndag, då kommer recensioner av de andra två böckerna i serien.

Kerstin Hellgren

2015-09-17

I början var boken ganska långtråkig men sista fjärdedelen mycket spännande. Man ska inte ge upp!

Lotta Strandberg

2015-09-06

Spännande lånad historia på öar långt utanför Skottland. Otäcka skeenden, ett mycket bra slut! Sugen på nästa direkt!

Åse Bandling

2015-05-02

Väldigt bra, 4,5 får den av mig. Ser fram emot nästa!!!

Anna Lindström

2015-03-31

Åhh, vad jag blir sugen på att resa till Yttre Hebriderna nu.

Maria Larsson

2015-02-21

Peter Mays "Svarthuset" är först väldigt seg. Det är mycket ältande över det förflutna. Det sega försvinner när jag under läsandets gång inser att det är det förflutna som har huvudrollen. Efter dryga hundra sidor är det svårt att lägga boken ifrån sig.

Ön Isle of Lewis drabbas av ett brutalt mord. Till ön skickas kriminalkommissarie Fin Macleod för att undersöka om brottet kan ha någon koppling till ett liknade mordfall i Edinburgh. Macleod är själv född och uppvuxen på ön men har inte varit tillbaka på arton år. Han blir motvilligt tvingad att möta sitt förflutna som han under åren försökt lägga bakom sig.

"Svarthuset" är oförutsägbar, annorlunda och fylld med många överraskningar. Och glädjen som jag känner när jag upptäcker att det här är den första boken i en triologi. Jag längtar efter del två för det här är riktigt, riktigt bra. Bara miljöbeskrivningarna av de skotska öarna gör boken läsvärd.

Det är nästan magiskt.

Maria Larsson

2015-02-21

Betyget är 4,5. För det är nästan magiskt.
Oförutsägbar och många överraskningar. Jag ser fram emot de andra två delarna i triologin.

Katarina Nord

2015-01-12

Det tog tid för mig att komma in i boken, uppläsaren läser långsamt och suggestivt vilket har fått mig att somna många kvällar i rad. Men sedan jag kommit över ca en tredjedel blir den fantastiskt, språket och beskrivningarna är underbara. Och hur ska det gå för Finn?

Anna Jensen

2014-11-25

Velade mellan två och tre stjärnor. En ganska tråkig bok om man är van vid action... Men, bra skriven ändå. Jag kommer dock inte läsa något mer av denna författare.

Denna bok började med ett brutalt mord och det är en bra inledning på en deckare. Sedan gick berättelse tillbaka i tiden då Fin var liten och den stannade kvar där väldigt länge. Så gick det tillbaka till nutid en väldigt kort stund, för att sedan återvända jättelänge i dåtid och vad som hände när Fin var liten och träffade Marsaili, hans första kärlek. Ärligt talat tyckte jag den var lite småtråkig och någon rafflande deckare är det inte. Men på något sätt växte boken och nu vill jag gärna hugga tänderna i fortsättningen. Uppläsare är bra men ibland blir det lite sövande

2014-10-21

Mörk och ödesmättad, vad är det som döljs på den karga ön. Pendlade mellan 4 och 5 men detta är en bok som till skillnad mot många andra "deckare" kommer att stanna kvar i minnet. Så 5 fick det bli.

2014-08-20

Mycket bra! Deckare eller dramaroman? Både och, och båda delarna lika bra. May väver ihop dåtid och nutid sällsynt skickligt, både språkligt och handlingsmässigt. Jag ser fram emot del två, Lewismannen. Kommer i november på mitt bibliotek.

2014-07-24

Betyg: 4,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

Det här var en mycket, mycket bra bok. Väldigt välskriven och ordentligt spännande.

Kapitlen växlar mellan nutid och dåtid. Och det är helt fantastiska personskildringar men framförallt miljöskildringar.

När jag läste boken så kändes det verkligen som jag var ute på den karga ön med sina gamla seder.

Rekommenderas absolut!

2014-06-09

Mycket bra. Vackert språk och fantastiska miljöskildringar. "Det som händer på ön stannar på ön". En by individer fostrad i samma hårda anda och ingen som törs ifrågasätta.

Marc Moore

2014-06-03

Bra slut men annars en ganska trist uppväxtskildring, ibland glömmer jag till och med av att det är en deckare. Lite småbitter....

Samuel Karlsson

2014-05-14

Det är något speciellt men deckare från norra Skottlands övärld. Jag har tidigare läst Anne Cleeves böcker från Shetlandsöarna med mycket god behållning. Nu har jag avnjutit "Svarthuset" som utspelar sig påYttre hebriderna. Det ångar från torvbrasorna och stormen ryter från Atlanten. Det är isolerat och mentalt instängt. En intressant värld som målas i svarta nyanser. Ingen lättsam bok direkt men mycket välskriven. Passar väl in under epitetet "Feel bad" böcker.

Samuel Karlsson

2014-05-14

2014-02-08

Ett tag översvämmades bokbloggosfären av positiva inlägg om den här boken. Eftersom jag är ordentligt svag för karga och ödsliga miljöer så kunde jag ju inte stå emot. Trots att en och annan faktiskt inte gillade den, på grund av att mordgåtan hamnade i skymundan. Något som inte alltid går hem hos mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/svarthuset-av-peter-may.html

Carin Söderström

2014-01-29

Håller nästan hela vägen.

Carolina E

2014-01-27

Språket är bra, om än lite detaljerat för min smak, och historien snarare en ren roman än en kriminalroman. Jag har väldigt svårt för samtliga karaktärer vilket gör att historien inte griper tag i mig så som den hade kunnat göra. Jag gillar dock miljön som den utspelar sig i och jag reser gärna tillbaka till Isle of Lewis, i litteraturens värld.

Spännande men lite för lång.