Blckhjrta

Funke, Cornelia

| 2004

En stormig natt dyker en objuden gst upp hos Meggie och hennes pappa Mo. Han varnar Meggies pappa fr en man som heter Capricorn. Nsta morgon reser Mo i all hast med Meggie till hennes faster Elinor. Elinor ger det mest dyrbara bibliotek som Meggie ngonsin sett. Dr gmmer Mo boken om vilket allt handlar. En bok som Mo fr mnga r sedan lste fr sista gngen och som nu str i centrum fr ett osannolikt magiskt och kvvande ventyr - ett ventyr vars hemlighet Meggie inte bara lser utan ocks med stor fara sjlv deltar i. Boken "Blckhjrta" har med stor framgng givits ut bland annat i Tyskland, Storbritannien, USA, Australien och Kanada och har toppat och legat hgt p frsljningslistor.

den var spnnande och vldigt bra jobbat Cornelia Funke

Therese stman

2020-10-14

Spnnande och mysig. Det r bra milj -och personbeskrivningar. Men vldigt lng, vilket r synd fr det r en hrlig lsupplevelse. Betyg: 3,5

Linnea Edander

2018-08-29

Bra.

Nina Gustafsson

2017-07-09

Ett spnnande ventyr fr alla ldrar dr grnsen mellan dikt och verklighet upplsts.

Emma Lindgren

2014-07-21

Lser den nu men hittills r den bra

Kamali 

2013-03-24

Lite smmysig berttelse men en fruktansvrt dlig versttning som pverkade lsupplevelsen negativt.

Jag gillade boken vldigt mycket men tyckte den var lite vl utdragen. Hade den varit hundra sidor kortare hade det varit en solklar femma. Den fr ven ett plus av mig fr att den citerade Math fab Mathonwy.

2012-12-22

Den hr boken lste jag om p en Bokstvlarnas blogg och eftersom jag behvde fler bcker till Bcker om bcker-utmaningen s tyckte jag att den hr skulle passa riktigt bra. Jag blev dock lite tveksam nr jag upptckte att den var klassad som barnbok, allts inte ens ungdomsbok, men till slut vervann jag min tvekan och kpte den. Nu, med facit i hand, s visar det sig vara ett av mina bttre bokbeslut. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/12/blackhjarta-av-cornelia-funke.html

Liza Bolin

2012-07-13

Allts. Det r ju en barnbok. Allts blir betyget en stjrna mindre, fr att jag inte ska brja bli boktipsad om typ Pettson. MEN H! En bok om krleken till boken! Hade denna funnits nr jag var liten skulle jag vid det hr laget ha lst den typ tjugo gnger.
Sen r den naturligtvis barnslig, frenklad och karaktrernas sjlsliv skrivs frsts ut precis s som man ska tolka dem, och logiken med vad som byts ut med bokvrlden borde frdjupas lite mer (som i Vurt! Ls Vurt! Vurt av Jeff Noon!), och hela grejen med ett barn som huvudperson tycker jag alltid r lite strigt (jag r precis som Elinor), men frutom de sm nitpicks s gillade jag den jttemycket! gillar att varje kapitel brjar med ett citat frn en annan bok som i princip berttar vad kapitlet kommer handla om.

Helena Hallin

2012-03-09

En hrlig bok som knns vlgenomtnk och jag ska faktiskt ge mig p de andra delarna ocks. Den fr dock ett mellanbetyg eftersom det inte riktigt r min genre :)

@enbokromans

2011-11-27

Fantastisk fantasifull bok! lskar Funke ven om hon r lite ojmn.

Felicia Dahlqvist

2010-10-14

Trkig, menls, intetsgande. Det som rddade den frn en etta var att den inte r fullt lika irriterande och ljlig hela vgen, dock ingen bok jag skulle rekommendera!!!

Vera .

2010-09-24

En superbra och spnnande bok som utspelar sig i bckernas vrld.Jag har lst frsta och andra, men jag hller p med tredje. Man kan inte lgga dem ifrn sig!

Hanna Dahlberg

2009-07-20

Otroligt spnnande! Fngslar frldrar och barn (6 och 9 r). Perfekt d man behver lyssna lnge (13 CD-skivor). Bra upplsning.