Black Water

Oates, Joyce Carol

| 1992

The Pulitzer Prize-nominated novel from the author of the New York Times bestselling novel We Were the Mulvaneys "Its power of evocation is remarkable." --The New Yorker In the midst of a long summer on Grayling Island, Maine, twenty-six-year-old Kelly Kelleher longs for something interesting to happen to her--something that will make her finally feel some of what she imagines other people must feel when they watch the fireworks explode off the beach. So when Kelly meets The Senator at an exclusive party and he asks her to go back to a hotel room on the main island with him, she says yes. Even though the senator is old enough to be her father, even though he has perhaps been drinking too heavily to get behind the wheel, the danger of saying yes is an inevitable and even exciting part of the adventure Kelly is finally going to have. However, as The Senator's...

Kerstin Kolm

2022-04-13

Gillar Oates!

Katarina Nord

2022-01-16

Min frsta JCO bok! Annorlunda och ett mlande sprk

2021-07-20

Oates tillhr verkligen de strsta frfattarna. Jag blir aldrig besviken ven om kvalitn s klart varierar. Hr en stark kortroman om krlek, knslor, utnyttjande, makt och svek. Hade grna sett hndelserna utifrn bdas perspektiv. Starkt!

Susanne Svendsen

2019-06-22

spnnande och tragisk
Det hade varit intressant att veta vad senatorn i boken tnker, hur han kan rttfrdiga sin handling ,om n s bara fr sig sjlv.

2018-09-24

Jag r uppriktigt glad att jag beslutade mig fr att ge boken ytterligare en chans. Lika bra som Djur r den inte, men Joyce Carol Oates kan skriva s att det blir mycket engagerande och man inte annat kan n att strcklyssna. Jag vill absolut lsa fler bcker av henne s smningom. Upplsaren tycker jag dremot inte alls om. Hon lser nstintill aggressivt och tillfr tyvrr inte boken ngonting.
Mitt slutbetyg blir, en stark 3:a!

Kim M. Kimselius

2018-01-12

En mycket annorlunda bok, som brjar dr boken slutar, nstan... Berttelsen hoppar fram och tillbaka i hndelserna, mellan den unga kvinnan i bilen som ligger upp och ned i vattnet och hndelserna som frde fram till det gonblicket.

ven om jag som lsare vet hur det ska g i slutet, eller rttare sagt, tror mig veta hur det ska g, drivs jag att lyssna vidare. Hur hamnade bilen dr, hur hamnade den unga kvinnan i bilen? Frgor som sakta fr svar, allteftersom jag lyssnar.

Avslutningen r mycket ovntad. En bok jag varmt rekommenderar.

Henrik Johansson

2017-05-08

Oerhrt mycket som kan rymmas nr livet passerar revy. Vlskrivet och faktiskt spnnande. ⭐️

Nja inte en av mina favo men nd helt okej

Erika Granholm

2016-02-16

Jag blev aldrig riktigt engagerad i huvudpersonen, och hennes fruktansvrda de blev av ngon anledning inte verkligt. Glimtarna av henne var lite stereotypa och distanserade.

Ingeborg Amnus

2015-05-24

Vackert skriven kortroman. S verklig och s sorglig.

Lars B.

2015-01-04

D: 1969, Chappaquiddick Island, Mary Jo Kopechne och Ted Kennedy. Nu: 1991, Grayling Island, Kelly Kelleher och en namnls senator. Kennedys vittnesml fick vi. Hr gr Oates ett frsk att lta Kopechne, ett offer i ordets rtta bemrkelse, komma till tals. Romanens Kelleher fr st som symbol fr alla som offrats fr andras framgng. Skickligt.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Otroligt bra skriven.

Klinga

2014-07-03

Varfr fortstter jag att lsa JCO? Hon producerar (rtt ord med den arbetstakten) urvattnade berttelser som man kan etikettera utan problem. vergripande tema: Unga kvinnor i knipa. Tema hr: Unga kvinnor ger sig i lag med ldre mn. JCO r moralist. Hon verkar ha en gs oplockad med ngon. Nyrslfte: Jag mste sluta lsa bcker av JCO.

Jonas Pettersson

2012-09-09

Precis den historia jag lnge velat lsa. En destigen hndelse p ngra minuter som hela boken kretsar kring. Tyvrr fr jag ingen inlevelse i berttelsen. Den knns ytlig och dligt beskriven. Kanske bidrar det att jag inte r speciellt insatt i den Amerikanska verklassens liv.

Fanny Gunnarsson

2012-07-27

En ung kvinna lmnas ensam och fastklmd efter en bilolycka. Bilder nr hon kmpar fr sitt liv varvas med bilder frn hur hon trffar den ldre framgngsrike mannen fr att slutligen hamna fastklmd under mrkt vatten.

Jag hller andan, knner flickans ddsngest och Oates lyckas fngsla mig frn frsta till sista sidan.

Det r den frsta kortromanen jag lst av frfattaren och det blir med strsta sannolikhet inte den sista.

2012-02-09

Faktiskt en ganska kylig berttelse. Varfr r yngre kvinnor sexuellt attraherade av ldre mn med politisk makt? r politisk makt lika med sexuell makt? Detta r Oates frgestllning hr. (Jag trodde att det var mn med mycket pengar som frmst lockade, men i amerikansk politik kanske det r samma sak?) Ointressant frga tycker jag.

Josefine Ejebjrk

2011-08-18

En av Oates kortare bcker, men ocks en av hennes bttre. Spnningen r hg och kan ltt lsas p en eftermiddag.

Sara .

2010-09-28

Jttebra frutom att jag glmde att andas nr jag lste den.

A Bookaholic Swede

2010-09-20

Mrkt vatten r den frsta boken jag har JCO och jag lste boken mycket fr att jag var nyfiken p JCO stt att skriva och d passar det ju bra att lsa en inte alltfr tjock bok. Dels r jag intresserad av Kennedy-klanen och anspelningarna p Chappaquiddick incidenten gjorde mig nyfiken p boken. Boken var i sin helhet ok, inte ngot fantastiskt bra men ok att lsa.

Christer Bergstrm

2010-08-30

Christian Rydberg

2010-06-24

Grusvgsdramatik

Kort och naggande och ibland snyggt balanserande mellan politiska yxhugg och suggestiva passager dr syrebristen eggar drmlika tillbakablickar och vackra iakttagelser.
Kelly Kelleher sitter efter en alkoholfrisk bjudning och msesidigt pbrjad frfrelse i den betydligt ldre och rade senatorns bil. Det r brttom till frjan, genvgarna r smala och helt utan belysning. Senatorn r sker bakom ratten liksom bakom talarpodiet, nd fr de sladd, kr av vgen. Sakta sjunker bilen i det mrka vattnet. Vad betydde allt han sa? Hller hans smarta retorik i knivskapa personliga vgval? Senatorn sliter sig ut, men kommer han till Kellys undsttning? Enligt vissas utsago r du inte optimist s r du ddens.
Oates pumpar upp spnningen med medvetet upphackat impulsartade och ibland hypnotiserande lnga meningar. Effektfulla trick som fr en att hlla andan. Ett lekfullt anvndande av sprkets tecken och finesser som funkar bra i en kortroman som denna, men som det skulle bli trttsamma i lngden. Stundtals bindande, dremellan ganska platt. Kanske aningen fr mycket amerikansk lokalpolitik la 90-tal fr att bli riktigt angelgen. Att det r ett skickligt hantverk och att Carol Oates r en av vldens frmsta r nd tydligt. Jag fr ge mig p de strre verken.

Av: Christian Rydberg kesson

Monika Hgg

2010-01-20

terigen en underbar bok av J C Oates. Att hra den unga flickans rst nr hon berttar om sin sista dag i livet medan bilen fylls med vatten. En otck hndelse som tangerar verkligheten.

Emma Utter

2009-10-10

1969 krde senator Edward "Ted" Kennedy av vgen med en ung kvinna vid sin sida och skapade skandal. Kennedy lyckades ta sig ut ur bilen medan kvinnan dog i det mrka vattnet. Den frsta han ringde nr han hittade en telefon var inte polisen utan sin advokat. Detta r historien om vad som utspelades i bilen: den dende kvinnans berttelse. Mrkt vatten r en dunkel, klaustrofobisk, suggestiv kortroman som utspelar sig medan Kelly sitter fastklmd i en bil och vntar p rddningen, samtidigt som hon dr. Berttelsen igenom repeterar och varierar Joyce Carol Oates hndelsefrloppet och hennes teknik r helt msterlig. En stark, stark fyra.