Blå stjärnan

Guillou, Jan

| 2015

Jan Guillous mästerepos Det stora århundradet är framme vid femte boken. Precis som i Mellan rött och svart handlar Blå stjärnan om andra världskriget. Denna gång genom Lauritz döttrars ögon. Utanför Sveriges gränser dånar den världsbrand som med tiden kommer att kallas andra världskriget. Konflikten skär djupt in i familjen Lauritzen där den äldste brodern Lauritz varken vill se eller förstå vad som händer. För hans två döttrar Johanne och Rosa är perspektivet och moralen den rakt motsatta. Rosa är anställd inom den legalamilitära underrättelsetjänsten. Hon kommer därmed att tillhöra den lilla krets i det svenska samhället som vet mestom kriget. Johanne, som redan i början av kriget arbetade som kurir åt den norska Hjemmefronten, är närmast förutbestämd att hamna i Stockholms illegala värld av spioneri, svek och förräderi eftersom hon rekryterats av den brittiska...

Jan Svensson

2022-11-01

Detta gillade jag. Kvinnlig Hamilton under kriget. Kanske lite för många sidor men klart läsvärd. Detta var min sista bok i 1900-sviten som jag läst i lite fel ordning men serien som helhet håller hög klass och man får tacka författaren för sin uthållighet.

Helena Rasmusson

2021-12-09

Intressant & viktig bok! Starka kvinnor under andra världskriget!

2020-08-20

Guillou är initierad i historien och det är ett intressant sätt att lära lite mer om historien ur olika vinklar. Denna del är för mycket upprepning av fg bok och speglar samma tidsepok fast ur en annan synvinkel. med kvinnliga hjältar och spioner i huvudrollen. Räcker inte till för att göra den riktigt intressant. Betyg 2,5

fredrik spele

2019-11-17

Stefan Wern

2019-01-07

Ibland bränner det till och blir både spännande, fascinerande och som alltid väldigt trovärdigt och initierat. Ibland känns det dock lite segdraget och krångligt.

Kent Wallman

2018-11-02

Mycket bra bok med starka kvinnoporträtt och för mig en ny historiebeskrivning om andra världskriget.

Mathias Thormann

2018-06-13

Den här delen av historieserien var en av mina favoriter. Den beskriver en del av historien under andra världskriget som är nästan okänd i allmänheten och som beskriver en helt annan sida av kvinnorna i denna tidsepoken. Som tysk invandrare var intressant att läsa om världskriget ur en annan perspektiv än den tyska perspektiven. Synd bara att kvinnornas roll som krigshjälte blev bortglömt i historien.

2018-06-01

Bra men lite tråkigt på något sätt att den utspelar sig parallellt med den förra, även om den här är mer inriktad på Johannes liv vilket var intressant, men händelserna i stora drag kände jag ju redan till från den förra boken.

Åsa G

2017-03-01

femte boken i serien det stora århundradet och den bästa hittills. En kvinnlig spionthriller om den norska motståndsörelsen

Teresia Kjellgren

2016-07-12

En värdig femte del. Väntar otåligt på nästa del.

Jan Banan

2016-07-03

Ett litet lyft i romansviten i och med denna bok. Litet oväntat lägger Guillou in en spionthriller i serien och det kändes uppfriskande.

Karl-Gustav Öberg

2016-01-23

Bladvändare!

Marita Ryen

2016-01-03

Trots att det tog sin tid att lyssna igenom boken var det en bra och intressant historia.

Lotta Lettenström

2015-12-06

Bra skriven. Intressant och roligt med kvinnliga hjältar.

Å

Åsa Arveberg

2015-11-19

Bra att kvinnorna i familjen får synas och att de fått en egen bok. Lite irriterande dock att denna bok utspelar sig samtidigt som den förra. Mycket vet man redan om vad som kommer att hända i vissa fall och personer som avlider i förra boken lever plötsligt i denna för att sen avlida ytterligare 1 gång. Det ställde till det lite i huvudet på mig innan jag vande mig. En väldigt bra bok ur historie synpunkt och helt klart läsvärd.

2015-11-09

En historisk roman med många plus. Välskriven och underhållande. Har inte läst något tidigare om "spioneriet" i Sverige under denna tid. Mycket roande att han placerar in den tidens kändisar i handlingen. Jag förstår att det ligger ett enormt forskningsarbete bakom romanen. Stockholm, Saltis och Sandhamn är också lite av mammas gata för mig. Högsta betyg.

Tina Brännström

2015-10-29

Bra uppföljare i serien. Lättlyssnad, lite lagom spännande - och som alltid är Thomas Bolme en av de bästa uppläsarna.

Katarina Strid

2015-09-20

Tycker mycket om det feministiska perspektivet och att Jan Guillou låter kvinnorna ta plats i andra världskrigets skeenden!
Det är också en spännande spionroman, och gillar även berättargreppet att den utspelas under samma tidsperiod som den förra boken, men ur andra personers synvinkel.
En stark fyra.

A H

2015-09-20

Lite bättre än föregångaren.

Lena L

2015-09-19

Välskriven och riktigt bra historia. Gillade den feministiska inriktningen.

Karin Löfstrand

2015-09-17

150916: Bra ramverk för en spionroman men om boken inte haft sitt sammanhang i serien hade jag inte klassat den som en trea. Heder åt Guillou som försöker skapa en kvinnlig superhjälte.