Lunde, Maja

"Maja Lunde har skrivit en ny skakande dystopi som genast känns som en klassiker." Dala-Demokraten "En dystopisk roman om en framtid som inte känns alltför avlägsen" Expressen "De första sidorna i Maja Lundes roman Blå är kanske det vackraste jag läst det här året. Men inte bara det vackraste, det visar också på en vidunderlig förmåga att göra ett fjäll, en glaciär, en fors, till något djupt berörande, att skriva in människan i naturen så att de två blir ett sammanhang." UNT "Det ska till en klimatförnekare av stål för att inte känna allvaret som dess scener förmedlar." Svenska Dagbladet Maja Lundes roman "Binas historia" blev en världssensation när den kom häromåret, har hittills sålt i 150 000 exemplar i Norge och 400 000 exemplar i Tyskland! Det var en historia som rörde sig genom tid och rum och beskrev det sköra bandet mellan bi, människa och natur, och vad som skulle...

4w

Fascinerande! Lättläst och välskrivet framtidsscenario jämsides med en naturförstörelse i vår tid. Vatten, det nödvändiga för allt liv. I nutid en mänsklig förstörelse av samspelet människa-natur, i en framtid en skakande skildring av ett försök till liv utan vatten. Lunde ger en förfärande tydlig bild av miljöförstörelsens följder.

Hjortronhyllan

2023-09-16

Maja Lunde lurar mig att dessa två historier handlar om en postapokalyptisk värld med kampen om överlevnad och en orädd kvinnlig miljökämpe pre torkan. Den gör det inte, för under dessa två alldagligt litterära historier gömmer sig en historia om vatten. Relationen till vatten, både fysiskt och mentalt. Hur det känns när det omger oss, vad det gör när vi saknar det, och hur dött det är när det är fyllt med salt. Dessa porträtt av elementet som täcker 70% av ytan på vår planet är klipskt, fångande och inbjudande.

Jag ger inte mycket för den dystopiska delen som ibland kan kännas lite avig och stereotypisk, men jag skyndar mig igenom dessa sidor för att få läsa kapitlen med rubriken Signe. Denna dotter senare kvinna, miljökämpe, älskare och seglare skulle jag kunna läsa 800 sidor om. Signe går att relatera till, hennes beslut är snabba och igenkännbara. En rebell som vill göra rätt, en pappas dotter. Hon är även drivande i bokens starkaste ögonblick, en konversation med sin pojkvän på toppen av en damm. Konversationen är inte realistisk, den är filmisk. Logiken möter känslorna där båda parter vill samma sak på olika sätt, medan Søsterfossene dundrar i bakgrunden.

Det är en bra bok som bör njutas av utan att överanalyseras, då befarar jag att den skulle smälta likt den blå glaciären.

Hilda Andersson

2023-07-16

Signes del blev väldigt långtråkig

Blå av Maja Lunde är en fristående uppföljare till Binas historia. I två parallellberättelser handlar boken om vattnet, hur vi som har det tar det för givet och vad som kan bli följden när vi inte kan ta det för givet längre. Jag läslyssnade på boken, fantastiskt uppläst av Maria Lyckow.
I den första berättelsen är isen, glaciären i fokus. Den som alltid har tagits för given men som kanske inte alltid kommer finnas där. Signes uppväxt i det norska fjordlandskapet gav henne ett engagemang som förde henne över världen som miljöaktivist. Signe har blivit en gråhårig tant med noppig mössa, men engagemanget åldras inte. Nu är hon tillbaka i barndomens landskap, i ungdomens båt, för att kämpa för den glaciär, det vatten, hon har växt upp med. Mot de människor som en gång var hennes allra närmaste.
Den andra berättelsen skildrar en framtid där vädret och tillgången på vatten står i centrum. Stora delar av Europas befolkning är på flykt norrut, undan torkan, till det som nu kallas Vattenländerna. David och hans dotter Lou har förlorat resten av familjen och allt de äger under flykten och hankar sig fram på svältgränsen i ett kaotiskt flyktingläger i Frankrike.
De två huvudpersonerna är olika, både var de är i livet, i tiden och i världen. Ändå har de en gemensam nämnare. Kamp. Signe kämpar för att få leva det liv hon vill och för den miljö hon växt upp i. David lever med konsekvenserna av att hennes kamp inte tagits på allvar och kämpar för sin och dotterns överlevnad.
Precis som i Binas historia binds berättelserna ihop när handlingar från en tid, utförda med sina bestämda avsikter, får helt andra och oanade konsekvenser i en helt annan tid. När det som är ett försök till räddning på en plats slår fel men blir en räddning för någon annan, någon annan stans. Så att man trots allt, till slut, kan göra sina dagar till ett liv. Och på något sätt komma hem.

Anna Kreissl

2021-05-08

Fantastisk. En riktig bladvändare.

Nutid och framtid med vatten och brist på vatten som huvudfokus. Tycker allra mest om framtidsdelen.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Emelie Ljungberg

2019-09-22

Jag gillade Binas historia, men tycker att Blå är ännu bättre. Jag fastnar och känner mer för karaktärerna i Blå. De två berättelserna - en i nutid, en i en dystopisk, men inte orealistisk, framtid - kryper verkligen under skinnet. Signes sorg och ilska över naturen som förstörs för att producera el och skapa arbetstillfällen blir min. Likaså David och Lous törst, hunger och vilja att överleva. Rekommenderas verkligen!

Sara Hellberg

2019-08-13

Det bästa jag läst på länge. Kunde inte lägga den ifrån mig. Avslutade den storbölandes. Tät, drabbande och välskriven historia i tre löst sammanlänkade delar utspelandes i olika tider. Om vattenbrist, klimatflykt, exploatering av vår gemensamma natur för enskildas vinning och om att vara förälder.

Nina Gustafsson

2019-05-27

Tänkvärt om exploateringen av vår natur och värdet av vatten. En stark 3:a.

Camilla Callenmark

2019-04-05

Apokalyptisk bladvändare, en vision av vår framtid?! Klimat-drama.

Kent Wallman

2018-11-02

Spännande och tänkvärd bok.