Blå längtan

Nemert, Elisabet

Vänskapens helande kraft En varm och gripande roman om två maskrosbarn som förs samman av ödet. De föds samma dag, den 12 februari 1950. Naomi i Nigeria, Pia i Sverige. Naomi ser annorlunda ut och förskjuts av sin familj. Hon räddas av Jorinda som kan allt om läkande växter och låter henne växa upp på savannen med elefanter och lejon som vänner. Pia föds på Södra BB i Stockholm, i välfärdens Sverige, men hennes föräldrar är alkoholister och uppväxten i ett missbrukarhem sätter djupa spår.Jorinda mördas och Naomi hamnar på barnhem. Dit kommer den svenska överläkaren Birgitta Kronwall som lägger märke till att den lilla flickan blir utstött av de andra barnen. Flickan har läppspalt och anses bära ?det onda märket?. Naomi får följa med till Sverige, ett Sverige där man ytterst sällan ser människor med en annan hudfärg. I den helvita skolan i förorten Årsta i Stockholm möts Naomi och...

Med spänd förväntan började jag läsa den här boken om två flickor födda 12 febr. 1950, den ena i Nigeria den andra i Sverige. Då jag själv är född 12 jan. samma år väntade jag mig igenkänning och det fick jag. Alla stora historiska händelser och trender under 1900-talets andra hälft fanns med, en del invävda i handlingen, andra närmast påklistrade.
Idén att skriva om två olyckliga flickors livsöden som så småningom vävs samman var genial. Till en början var språket vackert och jag trodde att jag hade hittat en ny favoritförfattare men ju längre in i berättelsen man kom dess mer föråldrat kändes språket. En del händelser kändes också allt för lättvindigt hopkokade och till slut fick jag nästan känslan av det var billig kiosklitteratur jag läste.
Förlåt om jag låter överdrivet kritisk men det kändes inte som att kvalitén höll genom hela boken. Jag hade förväntat mig att ett bokförlag som Forum skulle ha någon redaktör som kunde rensa ut det som blev banalt i en annars god skrividé.

Susanne

En varm berättelse, men också en del sorg och smärta. Lite naivt skriven och kanske lite väl lycklig!

Välskriven, men om jag ska vara helt ärlig tyckte jag faktiskt att den var ganska tråkig i längden. Sen har jag av någon anledning aldrig varit någon stor fan av Elisabet Nemerts böcker.

Blå längtan är, som vanligt när Nemert skriver, välskriven, djup och varm. Det här är den första boken av författaren som jag läser som känns mer nutida. På ett sätt blir den därmed också mer närvarande och berör på djupet.

Ojämn bok. Vissa delar är väldigt bra med angelägna ämnen som kvinnlig könsstympning och utanförskap, medan andra delar var som smörig kiosklitteratur.

Underbar bok. Bara framsidan gjorde så jag ville läsa boken. Elisabet Nemert har hittills inte gjort mig besviken och denna var nog bland hennes bästa om inte den bästa.

Elisabet Nemert har gjort det igen. Denna superbt välskrivna bok är fascinerande och känns så levande som om jag själv var med i handlingen som sådan. En fullkomligt lysande bok. 5 stjärnor. Läs den!

Valentina

2018-09-18

Helt underbar, i sann Nemert anda! Välskriven och både varm och gripande precis som beskrivs. Elisabet har verkligen lyckats IGEN! Läs/Lyssna