Blå längtan

Nemert, Elisabet

Vänskapens helande kraft En varm och gripande roman om två maskrosbarn som förs samman av ödet. De föds samma dag, den 12 februari 1950. Naomi i Nigeria, Pia i Sverige. Naomi ser annorlunda ut och förskjuts av sin familj. Hon räddas av Jorinda som kan allt om läkande växter och låter henne växa upp på savannen med elefanter och lejon som vänner. Pia föds på Södra BB i Stockholm, i välfärdens Sverige, men hennes föräldrar är alkoholister och uppväxten i ett missbrukarhem sätter djupa spår.Jorinda mördas och Naomi hamnar på barnhem. Dit kommer den svenska överläkaren Birgitta Kronwall som lägger märke till att den lilla flickan blir utstött av de andra barnen. Flickan har läppspalt och anses bära ?det onda märket?. Naomi får följa med till Sverige, ett Sverige där man ytterst sällan ser människor med en annan hudfärg. I den helvita skolan i förorten Årsta i Stockholm möts Naomi och...

Blå längtan är, som vanligt när Nemert skriver, välskriven, djup och varm. Det här är den första boken av författaren som jag läser som känns mer nutida. På ett sätt blir den därmed också mer närvarande och berör på djupet.

Ojämn bok. Vissa delar är väldigt bra med angelägna ämnen som kvinnlig könsstympning och utanförskap, medan andra delar var som smörig kiosklitteratur.

Underbar bok. Bara framsidan gjorde så jag ville läsa boken. Elisabet Nemert har hittills inte gjort mig besviken och denna var nog bland hennes bästa om inte den bästa.

Elisabet Nemert har gjort det igen. Denna superbt välskrivna bok är fascinerande och känns så levande som om jag själv var med i handlingen som sådan. En fullkomligt lysande bok. 5 stjärnor. Läs den!

Helt underbar, i sann Nemert anda! Välskriven och både varm och gripande precis som beskrivs. Elisabet har verkligen lyckats IGEN! Läs/Lyssna