Blå gryning

Cleeves, Ann

| 2017

Havet stormar bland klipporna på Fair Isle, den minsta av Shetlandsöarna. Polisen Jimmy Perez har precis återvänt hem för att presentera sin fästmö Fran för föräldrarna.På ön finns också en fågelstation med en kvinnlig föreståndare, hennes familj, en kokerska och ett antal besökande ornitologer. Efter en förlovningsfest för Perez och Fran hittas föreståndaren brutalt knivmördad, med håret fullt av fjädrar. Vid första anblicken verkar ett klassiskt triangeldrama ligga bakom mordet, men det visar sig att fler på ön bär på hemligheter. När ett till brott inträffar vet Jimmy att han måste arbeta snabbt. De tilltagande höststormarna isolerar öborna från omvärlden och en av dem är en mördare som kan slå till när som helst.Blå gryning är en klassisk brittisk spänningsroman av högsta klass och den sista, fristående delen i Shetlandskvartetten av Ann Cleeves. Hon har hyllats för sina trovärdiga personteckningar,...

2020-03-19

Cleeves skriver alltid bra och denna bok är inget undantag. Välskrivet med riktigt bra personskildringar.

2018-02-10

Jag är mest glad över att det blev en andra Shetlandserie i samma sekund som denna tar slut. Inser att flera tycker att denna är en sämre del, men det gör verkligen inte jag. Miljön är lika fantastisk som alltid och persongalleriet likaså. Jag inbillar mig ett tag att det är jag som står i det stora köket och lagar mat varje dag. Spännande kriminaldel som först nystas in för att senare nystats upp, älskar alla hemligheter.

Inger Jonsson

2016-06-20

Fin miljöbeskrivning. Märks att författarinnan varit på plats. Intrigspel.

Helene Forsman

2015-05-20

Boken är lite som en Agatha Christie bok.Spänning rakt igenom.En av mina favoritböcker.

2012-05-12

Det här skulle då vara sista delen i Shetlandskvartetten och vi får den här gången följa med till en ännu mer isolerad plats än Shetlandsöarnas Mainland. Det här är en klassisk pusseldeckare, de misstänkta är fast på "brottsplatsen" och ingen kan lämna eller komma dit. Tyvärr är detta inte alls lika bra som de två första böckerna i serien, det finns andra som klarar det här med pusseldeckare mycket bättre. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/05/bla-gryning-av-ann-cleeves.html

Maria Cederlöf

2012-03-25

Älskade serien. Den har en väldigt Morden i Midsommar känsla som jag gillar. Det som förstörde boken för mig var den sista delen. De tidigare delarna i serien är bättre tycker jag.

Fia Falk

2011-12-18

Okej deckare men lite för mycket "Morden i Midsummer" för min smak. Har lite svårt för den engelska halvpittoreska framställningen ur deckarsynpunkt.

Andreas Christensen

2011-11-09

En för mig helt okänd författare. Visste inte vad som väntade.
Boken är väl skriven och svår att lägga ifrån sig.

Det enda negativa är att detta var sista delen, och den första jag läste, men kommer absolut läsa dom tidigare i serien.

harriet karlsson

2011-10-16

Lena L

2011-07-20

Den sista boken i serien. Inte den bästa i serien men läsvärd, mycket trist slut.

Tarja Ahlgrén

2011-07-20

Cleeves största tillgång är fortfarande beskrivingen av den fantastiska miljön på Shetlandsöarna, själva historien däremot verkar svagare i Blå gryning. Lite konstigt ör det med tanke på att hon här skriver så nära sig själv, om fågelstationen på Fair Isle där hon själv arbetade när hon träffade sin make Tim. Kan vara att jag bedrar mig själv, minnet av de första tre böckernas läsning kanske gav för stora förväntningar. Men det är fortfarande en njutning att läsa henne.

Gunilla Jönsson

2011-06-19

Bra, men dom andra böckerna var bättre,

Jonna

2011-04-23

Lite sämre än de andra tre men fortfarande bra och värd att läsa. Synd att det var sista :(

Viktoria Westlund

2011-01-13

Kan inte bestämma mig vilken som är bäst i Shetland-serien. Den här eller Rött stoft. Men ack vad man vill åka dit. Hon omskriver det så klart.

Eva Bommelin

2010-09-29

Bra bok men har läst bättre bok av Ann Cleeves

Ing-Marie Haglund

2010-09-09

För höga förväntningar? Boken är klart läsvärd men de tre föregående böckerna i serien är bättre.

2010-06-06

Även den fjärde delen rekommenderas, främst för miljöskildringen.

Maria Larsson

2010-05-20

I "Blå gryning" av Ann Cleeves får vi för fjärde gången träffa polisen Jimmy Perez. Han har tagit med fästmön Fran hem till den minsta av Shetlandsöarna, Fair Isle, för att presentera henne för föräldrarna. De håller sin förlovningsfest på öns fågelstation vars föreståndarinna är en förförisk och ganska illa omtyckt kvinna, Angela.
Efter förlovningsfesten hittas Angela brutalt mördad. Motvilligt tar Perez på sig fallet. I största hemlighet startar även kokerskan Jane en egen utredning.

På många sätt påminner "Blå gryning" om en gammal hederlig Agatha Christie-roman. Det är en pusseldeckare som utspelar sig i en fantastisk miljö och antalet misstänkta är begränsade på grund av att vädret på ön varken tillåter besökare att komma eller lämna den. En "trivsel-deckare".

Trots att handlingen kretsar kring ond bråd död är Cleeves en alldeles utmärkt ambassadör för Shetlandsöarna. Hennes beskrivningar av det unika landskapet gör att man genast vill resa dit. Som en röd tråd genom alla hennes fyra böcker om Perez så är det egentligen öarna som är de verkliga huvudpersonerna.
Det innebär dock inte att hennes persongalleri på något sätt är blekt. Samtliga rollfigurer blir högst levande för läsaren.

Rytmen i språket är behagligt och med jämna mellanrum blir man bjuden på en överraskning och handlingen tar en helt annan vändning än den man förväntade sig.

Det jag tyckte mest om i "Blå gryning" var slutet. Här har Cleeves verkligen tagit ut svängarna och tänjt på gränserna. Ett modigt beslut.

Maria Larsson

2010-05-20

Fantastisk miljöskilldring och oväntade vändningar i handlingen.