Blå, blå höstvågor

Holst, Christoffer

Hösten har kommit och Cilla Storm arbetar som kriminalreporter på en podcast. Hon bor tillfälligt hos sin bästis och dricker ofta vin med Rosie, grannen från Bullholmen. Men relationen med den charmiga polisen Adam känns oklar. Varför har han så svårt att bestämma sig?På det nya jobbet får Cilla i uppdrag att nysta i vad som hände societetslejonet Laila Damm, som försvann spårlöst 1988. Spåren leder Cilla tillbaka ut i Stockholms skärgård.Samtidigt anländer skådespelerskan Ella Svensson till Nordirland för att ta hand om sina föräldrars dödsbo. Där hittar hon något som får henne att snabbt återvända till Sverige.På ett kallt och blåsigt Bullholmen korsas Cillas och Ellas vägar, och snart uppdagas öns mörka förflutna.

2022-10-07

Jag hade ju en idé om att läsa serien om Cilla Storm i realtid, åtminstone rätt årstid. Blå, blå höstvågor är andra delen och när det blev september tyckte jag att det var höst och plockade fram den. Det visar sig att boken utspelar sig en bit längre in på hösten, mestadels oktober. Men det gick bra ändå.

Som vanligt tycker jag att det är skönt att läsa om kvinnlig vänskap, där personerna är jämställda och ingen är elak mot någon annan. Just den här vänskapen är speciell i det att den går över generationsklyftorna. För det är ju faktiskt så att när man väl är vuxen så spelar inte ålder någon som helst roll. Det är en härlig "udda" vänskap. Lite läskigt är det dock att den är med "svärmor".

Efter att ha läst Blå, blå höstvågor kan jag bara konstatera att den lite underliga genren mysdeckare funkar, i alla fall i händerna på Christoffer Holst. Jag har redan kollat upp att nästa bok utspelar sig i juletider. Så i år blir det en julbok. Om man kan kalla den för det.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/09/bok-bla-bla-hostvagor-av-christoffer.html

Eva Pettersson

2022-08-07

Andra boken i serien om Cilla Storm, och jag är helt fast! Ska genast kasta mig över nästa…

Elin Peiser

2021-07-30

En feelgood deckare med kärlek och spenning

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Väldigt lättläst som alla Holst's böcker. Mysteriet är precis lagom spännande.

Anne Hansson

2020-03-17

En underbar bok, välskriven och intressant och lite spännande. Man lever sig in i berättelsen och tycker man är där just då. En för mig ny författare, visserligen läst en bok innan av honom, publicerad i en veckotidning, och det var då jag fick upp ögonen för honom. Kommer säkerligen att läsa fler böcker om Cilla Storm.

Evasbokhylla

2020-01-25

En mysig, spännande och lättläst bok. En feelgood deckare i min smak.

villa-freja.se

2019-10-12

Deckare är inte min typ av genre, även om jag läser en och annan lite då och då. Feelgood, är som bekant mer min melodi. Men korsar man de båda genrerna ... vad händer då? Då händer mysdeckare med brutala, men ändå på något konstigt sätt snälla mord. Lite som Morden i Midsummer. Allt är brutalt, hemskt och blodigt, men det är ändå ... mysigt. Och det är mysigt när Holst skriver. Det går inte att komma undan. Fokus ligger i första hand inte heller på morden utan på relationer och andra gåtor att nysta ut.

Pia Gummesson

2019-10-09

Kanonbra mys deckare.Kärlek och spänning.Hoppas på mer om Cilla Storm.

Emma Petersson

2019-10-03

Jättebra

Spännande, härlig & fängslande!

Malin R

2019-09-23

Cilla och Rosie är tillbaka på Bullholmen trots höstvindar och kyla. Rosie har vunnit en helg på det nyöppnade spahotellet och även om Cilla borde gräva ner sig i att skriva manus för krimpodden hon nu arbetar på kan hon inte tacka nej. De är de ensa gästerna förutom ett bröllopssällskap. Men helgen blir inte så lugn och skön - för beror verkligen dödsfallet bland bröllopsgästerna på en olycka? Och varför tycker Cilla att hon känner igen bruden?
***
En perfekt bok att lyssna på - spännande och intressant. Precis som jag vill ha en ljudbok. 🤗 Och nu väntar vi på att få veta vad som händer bland de vita vintervidderna (eller vad nu nästa bok kan tänkas heta 🤪)

2019-08-30

Blå, blå höstvågor är den femte boken som jag läser av Christoffer Holst. Jag har tidigare läst dom tre fristående böckerna Mitt hjärta går på, Mindfulness for losers, och För oss är natten ljus. Och jag tyckte mycket om dom alla tre.

Jag har även läst boken Söta, röda sommardrömmar, som är den första boken i serien om Cilla Storm. Även den boken var mycket bra.

Och nu har jag alltså läst boken Blå, blå höstvågor, som är en fristående fortsättning på den första boken om Cilla.

Boken är en feelgood-deckare, en härlig blandning av en romantisk feelgoodbok och en mysdeckare. Och den är lättläst, spännande, romantisk, snabbläst, underhållande, humoristisk, och inte helt förutsägbar.

Jag rekommenderar varmt boken för en stunds skön läsning med humor, kärlek, och lite spänning.