Blå, blå höstvågor

Holst, Christoffer

Hösten har kommit och Cilla Storm arbetar som kriminalreporter på en podcast. Hon bor tillfälligt hos sin bästis och dricker ofta vin med Rosie, grannen från Bullholmen. Men relationen med den charmiga polisen Adam känns oklar. Varför har han så svårt att bestämma sig? På det nya jobbet får Cilla i uppdrag att nysta i vad som hände societetslejonet Laila Damm, som försvann spårlöst 1988. Spåren leder Cilla tillbaka ut i Stockholms skärgård. Samtidigt anländer skådespelerskan Ella Svensson till Nordirland för att ta hand om sina föräldrars dödsbo. Där hittar hon något som får henne att snabbt återvända till Sverige. På ett kallt och blåsigt Bullholmen korsas Cillas och Ellas vägar, och snart uppdagas öns mörka förflutna.

Deckare är inte min typ av genre, även om jag läser en och annan lite då och då. Feelgood, är som bekant mer min melodi. Men korsar man de båda genrerna ... vad händer då? Då händer mysdeckare med brutala, men ändå på något konstigt sätt snälla mord. Lite som Morden i Midsummer. Allt är brutalt, hemskt och blodigt, men det är ändå ... mysigt. Och det är mysigt när Holst skriver. Det går inte att komma undan. Fokus ligger i första hand inte heller på morden utan på relationer och andra gåtor att nysta ut.

Kanonbra mys deckare.Kärlek och spänning.Hoppas på mer om Cilla Storm.

Jättebra

Spännande, härlig & fängslande!

Malin R

2019-09-23

Cilla och Rosie är tillbaka på Bullholmen trots höstvindar och kyla. Rosie har vunnit en helg på det nyöppnade spahotellet och även om Cilla borde gräva ner sig i att skriva manus för krimpodden hon nu arbetar på kan hon inte tacka nej. De är de ensa gästerna förutom ett bröllopssällskap. Men helgen blir inte så lugn och skön - för beror verkligen dödsfallet bland bröllopsgästerna på en olycka? Och varför tycker Cilla att hon känner igen bruden?
***
En perfekt bok att lyssna på - spännande och intressant. Precis som jag vill ha en ljudbok. 🤗 Och nu väntar vi på att få veta vad som händer bland de vita vintervidderna (eller vad nu nästa bok kan tänkas heta 🤪)

2019-08-30

Blå, blå höstvågor är den femte boken som jag läser av Christoffer Holst. Jag har tidigare läst dom tre fristående böckerna Mitt hjärta går på, Mindfulness for losers, och För oss är natten ljus. Och jag tyckte mycket om dom alla tre.

Jag har även läst boken Söta, röda sommardrömmar, som är den första boken i serien om Cilla Storm. Även den boken var mycket bra.

Och nu har jag alltså läst boken Blå, blå höstvågor, som är en fristående fortsättning på den första boken om Cilla.

Boken är en feelgood-deckare, en härlig blandning av en romantisk feelgoodbok och en mysdeckare. Och den är lättläst, spännande, romantisk, snabbläst, underhållande, humoristisk, och inte helt förutsägbar.

Jag rekommenderar varmt boken för en stunds skön läsning med humor, kärlek, och lite spänning.