Bjrnstad

Backman, Fredrik

| 2016

Bjrnstad r en berttelse som gr ont i magen och som p ett effektivt stt lyfter teman som tillhrighet, manlighet och gruppdynamik. Fr att sammanfatta: Det r en sjukt bra roman.Icakuriren Inget ord i den r verfldigt eller ondigt. Vissa enskilda meningar drabbar en som en brutal kftsmll rakt in i sjlen. SR P4 Vsternorrland Vad betyder ett lag fr en stad? Vad betyder en sport fr en familj? Vad betyder en enda match fr ett samhlle som kmpar fr sin verlevnad? Bara allt. Den betyder bara allt. Bjrnstad r den frsta delen i en serie om en liten plats med stora drmmar. Den handlar om 15-riga flickors oddliga vnskap och 17-riga pojkar som spelar hockey med en hel stad p sina axlar. Men den handlar ocks om ett ofrltligt brott, hur snabbt ett samhlle kan lra sig att blunda, och de fruktansvrda saker vi ibland r redo att gra fr framgng. Mitt i allt str...

Det fanns vissa saker jag irriterade mig p, definitivt. Exempelvis det faktum att man s mnga gnger fr veta att "ngonting kommer snart att hnda, detta r sista gngen det, detta r..." Ja, absolut. Alldeles riktigt. Jag frstr det. Men ndock - jag fll verkligen fr den hr boken. Vad jag uppskattar mest r karaktrerna, mer n berttelsen i sig p stt och vis, jag blev vldigt charmad och berrd av en del, andra var intressanta p andra vis, men de allra flesta kndes tredimensionella och vldigt vlskrivna. Och Benji - oh, Benji. Fantastiskt skriven. Jag tror inte att jag verdriver nr jag sger att han r en av de allra bsta karaktrer jag lst om p mycket, mycket lnge.

Tycker om Fredriks stt att bertta. En bok med mycket knslor, gldje och allvar. Rekommenderar att lyssna p boken.

Marc Moore

2017-01-24

Jag uppskattar att han har en god insikt i psykologi. Han lyckas skapa trovrdiga och djupa karaktrer, mest imponerad r jag av Benji.
Tyvrr r jag genuint ointresserad av ishockey, s dom frsta 150 sidorna tar jag mig bara igenom.
Dessutom str jag mig p vissa sprkliga grepp som terkommer ofta "efter denna kvllen skulle allt frndras" ja jag frstr att ngot skulle hnda och jag behver inte f de ppekat fr mig flera gnger om.
"Det behvdes inte mycket, bara allt" blir ocks trttsamt och banalt i lngden, pminner mest om mina dikter som fjortis.
Hade nskat att han kunde skriva mer renodlade relationsdraman, fr bortsett min kritik s r han duktig p att skriva.

karolina liljedahl

2017-01-16

Inte lika bra som de innan

Magnus Westman

2017-01-13

John C

2017-01-08

Bjrnstad r en liten stad dr hockeyn betyder allt. Ett lag som har chansen att hvda sig i strre sammanhang. En vldtkt vnder dock upp och ner p hela byn och laget, och mnniskor vljer att vara lojala med laget och indirekt frvaren.
Har sjlv bott i en kommun dr hockeylaget r alltings mtt och gr fre allt annat och knner igen den sexism och pennalism som beskrivs i boken. Dessvrre knns det hr temat igen lite vl mycket frn bde verkliga och fiktiva berttelser frn de senaste ren. Man blir inte direkt verraskad. Men helt klart en lsvrd bok och jag kan tnka mig att lsa nsta del i den planerade trilogin.

Vilket vackert sprk och vilken fin berttelse. r helt tagen av boken. Har lst de sista sidorna extra noga och lngsamt fr att f suga p den hr karamellen lite lngre. Vilken tur att jag gav hockeyn en chans och fick rets bsta lsupplevelse.

Marina Pedersen

2017-01-02

Kanon

Sara Forsman

2017-01-01

ag brukar lska Fredrik Backmans trffskra romaner. Den hr brjade bra och fortsatte s tills mitten ngonstans, sedan var det som om den inte tog sig framt lngre utan mest tuggade. Mnga karaktrer introducerades och krvde medlidande och de flesta av dem inte alls s genuina och genomtnkta som Backmans karaktrer brukar vara. Jag tror boken vill fr mycket. Den bygger p starka knslor och ett driv att sga ngot, men det frmedlas fr rrigt och med lite fr mnga klyschor. Srskilt de sista kapitlen knns vldigt tillrttalagda. Jag tycker om perspektivet med den allvetande rsten som pltsligt berttar vad som kommer hnda en karaktr om tio r. Men jag hade velat ha mer vardag utan vackra klashiga meningar om smrre mirakel i varje kapitel. De blir starkare med luft emellan tillfllena. Jag frstr att man grna vill skriva om mnga karaktrer nr en hel stad ska skrivas men jag tror att ngra hade kunnat plockas bort fr att ge plats t de andra.

Tomas Karlsson

2016-12-24

Stmmer ocks in i hyllningskren, helt enkelt en suvern roman! Gillar att Backman tar steget till en allvarligare sida av sitt frfattarskap, det hr knns p riktigt och det r svrt att inte bli berrd av boken, humorn och vrmen finns ocks men med mer varsam hand. Tror det hr r den bsta vgen Fredrik Backman kunnat ta, fr att ha pressen p sig att skriva komedi efter komedi utan att det blir fr forcerat r nog vldigt svrt. En mycket lyckad knslococktail som alla br lsa oavsett hett eller svalt intresse fr sport.

2016-12-09

Bara hller med i alla hyllningar!

2016-12-06

Mycket, mycket bra. Hur man kan sammanfatta ett samhlle, eller Sverige i stort, i en sport r fantastiskt. Tillhrighet, utanfrskap, hur lngt man r villig att g fr att skydda de sina. Fantastisk.

inger ericsson

2016-11-26

jobbigt med s mycket sport fr en ointresserad, och nd en femma.

Hanna Melin

2016-11-22

Hockey har aldrig varit s jobbigt. Tack Fredrik

Monica Brandts

2016-11-10

Det r en fantastisk bok. Superlativen rcker inte till. Stjrnorna r fr f. Han skriver s vackert och s klokt.

Evelina Persson

2016-10-28

Om ngon r bra p att skriva bcker s r det Fredrik! Lngtar efter uppfljaren:)

Nr jag fick erbjudandet att lsa den hr boken var jag frst vldigt tveksam. Jag gillar ju inte hockey, jag gillar inte sport ver huvud taget. Men s tnkte jag att jag kan vl alltid lra mig ngot. Och jag ngrar inte en sekund att jag lste boken. Jag har lrt mig en hel del om hockey men ocks en hel massa annat. Vilken toppenbok Backman har skrivit. Inte bara om hockey utan ven hur vi mnniskor fungerar i samspelet med varandra, framfr allt i en smstad. Jag knner igen mentaliteten eftersom jag sjlv bor i en smstad, dessutom en hockeystad. Boken handlar ocks vldigt mycket om vad som hnder nr katastrofen r ett faktum. Vems sida stller vi oss p och vem har rtt? Detta moraliska dilemma r en central del av boken. Jag rekommenderar denna bok till alla drute, bde sportlskare och er som inte gillar sport. Jag r tacksam fr att jag fick chansen att lsa och bugar och bockar fr Fredrik Backman som har skrivit denna hjdarbok. Jag ser fram mot uppfljaren som kommer 2017.

Betyg 5 av 5

Books I love

2016-10-10

Oj oj vilken bok! Lngtar till nsta del! :)

Erica Andersson

2016-10-09

Fem stjrnor rcker inte ens. S mnga viktiga berttelser, s vackert sprk som berttar om dem! Det hr r en bok jag kommer att kunna lsa om och om och om igen, helt utan att kunna sluta frundras ver hur bra den r. Backman har sagt att det hr r ngot helt annorlunda mot vad han tidigare skrivit. Jag skulle vilja sga att det hr r ngot helt annat n bra, det krvs andra ord och superlativ fr att f fram vad bara.

2016-09-27

Nr jag sg att Bjrnstad redan r tillgnglig som E-Pub p bibioteket kunde jag inte lta bli att ladda ner. Nu har jag pljt 70 sidor och sger s hr:
"En man som heter Ove" lskade jag. De vriga gillade jag inte, inte heller den hr. Som nn slags dokuspa fr TV med schablonartade beskrivningar av personer, klubberksamhet och avfolkningsorter. Rena frtalet av de senare.

2016-09-21

rets bsta bok!

Oj. h. Vilken bok. r helt tagen av den. Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Eller inte skriva. Finns inte tillrckligt med lovord ver den hr boken.

Det hr r helt klart rets bsta bok. Det kan jag sga redan nu, trots att det r drygt tre mnader kvar av ret. Har mycket svrt att tro att ngonting skulle kunna vara bttre n det hr.

Betyget blir sjlvklart det hgsta, fem av fem. Men det betyget har jag ju redan gett till Fredrik Backmans fyra tidigare bcker! Och den hr r ju nd s mycket, mycket bttre n dom! S egentligen borde den f betyget tio av fem mjliga.

Det hr r Fredrik Backmans femte utgivna bok, men fjrde roman. Hr r lnkar till mina recensioner av dom tidigare bckerna: En man som heter Ove, Saker min son behver veta om vrlden, Min mormor hlsar och sger frlt, och Britt-Marie var hr.

Bjrnstad r lite annorlunda mot Fredrik Backmans tidigare bcker. Lite allvarligare och lite mrkare. Den r riktigt hemsk stundtals, och lite jobbig att lsa ibland.

Men det r en oerhrt viktig bok. Tycker att den borde lsas i skolan, i hgstadiet, och alldeles speciellt av pojkar/unga mn. Den borde ocks absolut lsas av alla som jobbar och r involverade inom all idrottsverksamhet, speciellt p pojksidan. Den borde faktiskt lsas av alla mn. Eller jag tycker faktiskt att den borde lsas av alla mnniskor.

Boken r mycket gripande, rrande, och berrande. Vet inte hur mnga gnger som jag satt med trar i gonen nr jag lste den. Mycket stark r den, och ibland lite jobbig att lsa. Vldigt vlskriven r den, och man knner s fantastiskt mycket med alla karaktrerna.

Och ven om jag tycker den hr boken r rtt s olik frfattarens tidigare bcker, s har den samma hrliga humor i sig ibland, som i tidigare bcker. Och framfrallt s har den samma vldigt stora hjrta i sig som frut.

Boken r helt avslutad. Men jag blir glad ver att boken Bjrnstad ? Andra ssongen kommer 2017, och att en serie bcker r planerad.

S jag sger bara: LS BOKEN! Annars missar ni en oerhrt stark, varm, och bra bok, av en av Sveriges absolut bsta frfattare!

Fantastisk, omskakande och skickligt skriven!