Björnstad

Backman, Fredrik

| 2016

Björnstad är en berättelse som gör ont i magen och som på ett effektivt sätt lyfter teman som tillhörighet, manlighet och gruppdynamik. För att sammanfatta: Det är en sjukt bra roman.Icakuriren Inget ord i den är överflödigt eller onödigt. Vissa enskilda meningar drabbar en som en brutal käftsmäll rakt in i själen. SR P4 Västernorrland Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad? Bara allt. Den betyder bara allt. Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång. Mitt i allt står...

Inte lika bra som de innan

John C

Björnstad är en liten stad där hockeyn betyder allt. Ett lag som har chansen att hävda sig i större sammanhang. En våldtäkt vänder dock upp och ner på hela byn och laget, och människor väljer att vara lojala med laget och indirekt förövaren.
Har själv bott i en kommun där hockeylaget är alltings mått och går före allt annat och känner igen den sexism och pennalism som beskrivs i boken. Dessvärre känns det här temat igen lite väl mycket från både verkliga och fiktiva berättelser från de senaste åren. Man blir inte direkt överraskad. Men helt klart en läsvärd bok och jag kan tänka mig att läsa nästa del i den planerade trilogin.

Vilket vackert språk och vilken fin berättelse. Är helt tagen av boken. Har läst de sista sidorna extra noga och långsamt för att få suga på den här karamellen lite längre. Vilken tur att jag gav hockeyn en chans och fick årets bästa läsupplevelse.

Kanon

ag brukar älska Fredrik Backmans träffsäkra romaner. Den här började bra och fortsatte så tills mitten någonstans, sedan var det som om den inte tog sig framåt längre utan mest tuggade. Många karaktärer introducerades och krävde medlidande och de flesta av dem inte alls så genuina och genomtänkta som Backmans karaktärer brukar vara. Jag tror boken vill för mycket. Den bygger på starka känslor och ett driv att säga något, men det förmedlas för rörigt och med lite för många klyschor. Särskilt de sista kapitlen känns väldigt tillrättalagda. Jag tycker om perspektivet med den allvetande rösten som plötsligt berättar vad som kommer hända en karaktär om tio år. Men jag hade velat ha mer vardag utan vackra klashiga meningar om smärre mirakel i varje kapitel. De blir starkare med luft emellan tillfällena. Jag förstår att man gärna vill skriva om många karaktärer när en hel stad ska skrivas men jag tror att några hade kunnat plockas bort för att ge plats åt de andra.

Stämmer också in i hyllningskören, helt enkelt en suverän roman! Gillar att Backman tar steget till en allvarligare sida av sitt författarskap, det här känns på riktigt och det är svårt att inte bli berörd av boken, humorn och värmen finns också men med mer varsam hand. Tror det här är den bästa vägen Fredrik Backman kunnat ta, för att ha pressen på sig att skriva komedi efter komedi utan att det blir för forcerat är nog väldigt svårt. En mycket lyckad känslococktail som alla bör läsa oavsett hett eller svalt intresse för sport.

Bara håller med i alla hyllningar!

Mycket, mycket bra. Hur man kan sammanfatta ett samhälle, eller Sverige i stort, i en sport är fantastiskt. Tillhörighet, utanförskap, hur långt man är villig att gå för att skydda de sina. Fantastisk.

jobbigt med så mycket sport för en ointresserad, och ändå en femma.

Hockey har aldrig varit så jobbigt. Tack Fredrik

Monica Brandts

2016-11-10

Det är en fantastisk bok. Superlativen räcker inte till. Stjärnorna är för få. Han skriver så vackert och så klokt.

Evelina Persson

2016-10-28

Om någon är bra på att skriva böcker så är det Fredrik! Längtar efter uppföljaren:)

När jag fick erbjudandet att läsa den här boken var jag först väldigt tveksam. Jag gillar ju inte hockey, jag gillar inte sport över huvud taget. Men så tänkte jag att jag kan väl alltid lära mig något. Och jag ångrar inte en sekund att jag läste boken. Jag har lärt mig en hel del om hockey men också en hel massa annat. Vilken toppenbok Backman har skrivit. Inte bara om hockey utan även hur vi människor fungerar i samspelet med varandra, framför allt i en småstad. Jag känner igen mentaliteten eftersom jag själv bor i en småstad, dessutom en hockeystad. Boken handlar också väldigt mycket om vad som händer när katastrofen är ett faktum. Vems sida ställer vi oss på och vem har rätt? Detta moraliska dilemma är en central del av boken. Jag rekommenderar denna bok till alla därute, både sportälskare och er som inte gillar sport. Jag är tacksam för att jag fick chansen att läsa och bugar och bockar för Fredrik Backman som har skrivit denna höjdarbok. Jag ser fram mot uppföljaren som kommer 2017.

Betyg 5 av 5

Books I love

2016-10-10

Oj oj vilken bok! Längtar till nästa del! :)

Erica Andersson

2016-10-09

Fem stjärnor räcker inte ens. Så många viktiga berättelser, så vackert språk som berättar om dem! Det här är en bok jag kommer att kunna läsa om och om och om igen, helt utan att kunna sluta förundras över hur bra den är. Backman har sagt att det här är något helt annorlunda mot vad han tidigare skrivit. Jag skulle vilja säga att det här är något helt annat än bra, det krävs andra ord och superlativ för att få fram vad bara.

Engelska Väninnan

2016-09-27

När jag såg att Björnstad redan är tillgänglig som E-Pub på bibioteket kunde jag inte låta bli att ladda ner. Nu har jag plöjt 70 sidor och säger så här:
"En man som heter Ove" älskade jag. De övriga gillade jag inte, inte heller den här. Som nån slags dokusåpa för TV med schablonartade beskrivningar av personer, klubberksamhet och avfolkningsorter. Rena förtalet av de senare.

2016-09-21

Årets bästa bok!

Oj. Åh. Vilken bok. Är helt tagen av den. Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Eller inte skriva. Finns inte tillräckligt med lovord över den här boken.

Det här är helt klart årets bästa bok. Det kan jag säga redan nu, trots att det är drygt tre månader kvar av året. Har mycket svårt att tro att någonting skulle kunna vara bättre än det här.

Betyget blir självklart det högsta, fem av fem. Men det betyget har jag ju redan gett till Fredrik Backmans fyra tidigare böcker! Och den här är ju ändå så mycket, mycket bättre än dom! Så egentligen borde den få betyget tio av fem möjliga.

Det här är Fredrik Backmans femte utgivna bok, men fjärde roman. Här är länkar till mina recensioner av dom tidigare böckerna: En man som heter Ove, Saker min son behöver veta om världen, Min mormor hälsar och säger förlåt, och Britt-Marie var här.

Björnstad är lite annorlunda mot Fredrik Backmans tidigare böcker. Lite allvarligare och lite mörkare. Den är riktigt hemsk stundtals, och lite jobbig att läsa ibland.

Men det är en oerhört viktig bok. Tycker att den borde läsas i skolan, i högstadiet, och alldeles speciellt av pojkar/unga män. Den borde också absolut läsas av alla som jobbar och är involverade inom all idrottsverksamhet, speciellt på pojksidan. Den borde faktiskt läsas av alla män. Eller jag tycker faktiskt att den borde läsas av alla människor.

Boken är mycket gripande, rörande, och berörande. Vet inte hur många gånger som jag satt med tårar i ögonen när jag läste den. Mycket stark är den, och ibland lite jobbig att läsa. Väldigt välskriven är den, och man känner så fantastiskt mycket med alla karaktärerna.

Och även om jag tycker den här boken är rätt så olik författarens tidigare böcker, så har den samma härliga humor i sig ibland, som i tidigare böcker. Och framförallt så har den samma väldigt stora hjärta i sig som förut.

Boken är helt avslutad. Men jag blir glad över att boken Björnstad ? Andra säsongen kommer 2017, och att en serie böcker är planerad.

Så jag säger bara: LÄS BOKEN! Annars missar ni en oerhört stark, varm, och bra bok, av en av Sveriges absolut bästa författare!

Fantastisk, omskakande och skickligt skriven!