Bjäran

Larsson, Åsa

| 2015

Tiden pulsar. Mörkret vandrar in. ?PAX? är ett unikt urban fantasy-epos för mellanåldern fyllt med drama, magi och action som utspelar sig mitt i dagens Mariefred. Skapat av deckardrottningen Åsa Larsson, känd för sina kriminalromaner om Rebecka Martinsson, tillsammans med författaren och forskaren, Ingela Korsell, och illustreras av serietecknaren bakom bland annat Batman ? Henrik Jonsson. Här har vi vår nya nordiska klassiker!Bröderna Alrik och Viggo har hjälpt en myling som har härjat i Mariefred att få ro, men vad de inte vet är att den mystiska Iris smider sina egna planer. Vem är hon egentligen och vad vill hon med Alrik och Viggo?? Det börjar försvinna saker från invånarna i stan, och Alrik står högt upp på listan över misstänkta. Men vad Mariefredsborna inte vet är att det ligger magi bakom stölderna. Någon har skapat en bjära! Vänskap och syskonrelationer sätts på prov i...

Dåligt språk och för mycket bilder för att kunna bilda sig egen fantasi. Bilderna är fina men det blir nästan lite som att titta på film.

bra

Det handlar om två bröder som bor i Mariefred och bekämpar mystiska varelser. Deras mamma kan inte ta hand om de så de bor hos Laylah och Anders som tar han om de. Jag tycker om den för att det alltid händer saker i boken.

Ulla Englund

2021-10-27

Balltorpsskolan 4A

2021-10-14

Denna bok var väldigt intresant den hannlar om dom två korp bröderna Alrik och Viggo som har hjälpt till i Mariefred men det har börgat frösvinna saker från invånarna i stan och Allrik är misstänkt men det Mariefredsborna inte vet är att det liger magi bakom stölderna Någon har skapat en bjära. Vänskap och syskonrelationer sätts på prov.

bra

Gullis lästips

2019-07-08

PAX-böckerna är fyllda med mystik, absolut beroendeframkallande och fängslande och ganska nagelbitande läskiga samtidigt som dom är roliga.

I PAX-bokserie växer de gamla sagorna fram och ger ett nytt liv åt de bortglömda och gömda väsen och tillsammans med en modern skildring blir böckerna till riktigt fängslande, spännande och mystiska bladvändarserie.