Bitter frukt

Tyce, Harriet

Jag vet att det jag gör är fel. Men jag kan inte sluta. Alison har allt. En kärleksfull man, en ljuvlig dotter och framgång i karriären ? hon har just för första gången fått i uppgift att försvara en mordåtalad klient. Men ingenting är någonsin som det verkar ... Alison dricker för mycket. Och hon har en relation med en kollega vars böjelse för att utmana gränser kanske är mer än hon klarar av. Alisons klient nekar inte till att hon har stuckit ihjäl sin man ? hon vill erkänna mordet. Ändå är det något med kvinnans berättelse som absolut inte stämmer. Om Alison kan rädda denna kvinna har hon kanske tagit första steget till att rädda sig själv. Men någon känner till Alisons hemligheter. Någon som vill att hon ska straffas för det hon har gjort och som inte tänker ge sig förrän hon har förlorat allt ... Vilken uväntad upplösning.Lisa Jewell Andas nytt liv i domestic...

Bitter frukt är författarens debutroman och debutromaner är alltid spännande tycker jag. Jag fick den som recex från förlaget och hade tänkt läsa den som fysiskt ex, men sen såg jag den av en slump på Storytel. När jag såg att det var min favorit-uppläsare Gunilla Leining blev inte valet svårt. Så jag började lyssna.
Boken har en ganska osympatisk huvudkaraktär i Alison. En arbetsnarkoman som dricker för mycket och lever med sin man och en fin liten dotter i en villa. Hon är otrogen med sin kollega och ljuger hejvilt för familjen. Så fort kollegan ropar släpper hon allt och möter honom. Det kan vara spännande med en huvudkaraktär som man ogillar men här stör jag mig mest på hur urbota dumt hon beter sig och hur hon försakar dottern. Boken har förvisso en oväntad handling som bidrar till lite spänning och bjuder på ett slut jag inte såg komma, men också ett hemskt språk som inte alls faller mig i smaken. Hade det inte varit för Gunillas uppläsning hade jag gett upp boken, men nu lyssnade jag ändå klart. Boken var i alla fall väldigt lättlyssnad. Bitter frukt är ingen debut som ger mersmak, vill man läsa spännande debutromaner finns det många andra som är så mycket bättre!

Bitter frukt är en psykologiskt thriller med oväntad tvist. Det här var en bok som fångade mitt intresse och jag kom snabbt in i bokens story. Den har ett bra driv och historien byggs upp under hela bokens gång. Den är spännande och stundtals oförutsägbar. Jag är väldigt svag för den här typen av böcker, när jag läser och känner att berättelsen kryper in under skinnet. Författaren beskriver karaktärerna på ett sätt som gör att jag lär känna dom på ett djupare plan, skickligt gjort. En spännande bok och man vet aldrig vart mörkret och fienderna finns.