Bitter Bitch

Sveland, Maria

| 2011

1914

On a miserable January morning Sarah is sitting on a plane to Tenerife - dickheads' destination of choice - for a week-long getaway. She's just realised that she's very angry and becoming a bitter bitch, despite being just thirty years old. With her on the plane she has a copy of Erica Jong's "Fear of Flying" and wishes it were 1975 instead of 2005. Sarah never intended for things to turn out the way they have: she just dreamed of love like everyone else. But now she's sitting here, thinking about all the injustices she's suffered. Thinking about how thoroughly fooled she was by the promise of love - the one that makes us want to start a family. Thinking about all the women she knows who, like her, were drained of all their energy by family hell - an inheritance passed down directly from generation to generation, from her restless mother's eczema-covered dishpan hands to her own nervous over-achiever...

2020-07-19

Dröjde länge innan jag tog mig igenom denna sk klassiker. Det är ju ett viktigt ämne som boken tar upp och är väl i princip lika aktuell idag som när den kom ut. Problemet är bara att Sveland inte kan skriva. Hon bemästrar helt enkelt inte romankonsten. Hon är dessutom alldeles för bitter i sitt sätt att framföra inlägget i debatten. Nu har jag läst denna men det blir inget mer av Maria Sveland. Det finns många andra "feministförfattare som jag däremot ska ta mig an.

Helena R

2019-11-14

Jag minns debatten kring denna bok. Vad jag minns är främst är debatten kring titeln, men det kan bero på att jag inte var så värst inläst i samhällsdebatten när boken kom (det var trots allt före Facebook och Instagram). Därför visste jag inte riktigt vad jag förväntade mig av denna bok, att det var en roman hade jag ingen aning om.

Bokens berättarjag, Sara, är en 30-årig kvinna, med man och barn, som reflekterar över sitt live; sin uppväxt, sin ungdom, sitt föräldraskap. Hela tiden sätts detta i konstrast till männen i hennes liv, hur de lever sina liv, framför allt i sitt föräldraskap.

Sara är trött på att vara ”förstaförälder” medan hennes man kan komma undan med att vara hemma en kväll utan henne för att få hyllningar. Att hans jobb är så mycket viktigare än hennes, samtidigt som alla anser att det är han som gör uppoffringar, även om hon måste tacka nej till egna erbjudanden. Att en vecka på semester för henne, utan sin familj, skambeläggs, på samma gång som hennes man har jobbat borta från familjen flera veckor i streck utan att någon har höjt ett ögonbryn.

Det som beskrivs är strukturer, könsstrukturer som nu, 12 efter att boken publicerades, fortfarande lever och frodas. Jag kände igen mig i mycket av tankarna som Sara delade med sig av. Och jag blev också lite bitter. För hur kan en inte vara det i denna värld?

Av någon anledning har jag inte läst den här klassikern, som utkom 2005, förrän nu. Det blev av eftersom Bitterfittan 2 just kommit ut och nu kan jag läsa båda. Bitterfittan är värd sitt epitet som "feministbibel". När jag läste den blev jag så jävla arg! Arg över orättvisor, över patriarkat, över att vi inte verkar har kommit någonstans på jämställdhetens väg alls. Ju äldre jag blir desto mer förvånad och förbannad blir jag över de nya generationer jag ser som bär på samma värderingar som mina föräldrar och mina far- och morföräldrar gjorde för femtio och hundra år sedan, och som min generation och min generations barn för vidare. Bitterfittan borde ingå i grundskoleutbudet.

2016-07-24

Väl värd att läsas även om det var en historia utan något riktig handling med ett slut. Ändå intressant och viktigt.

Stormen G

2014-08-31

Jag är emot självhjälpsböcker. ”Hitta glädjen” ”Hitta dig själv” ”Hitta hem” ”Hitta dina nycklar”. Men den här. Den tyckte jag om. Flera gånger lägger jag ner boken för att skriva ner någonting jag börjar att tänka på medan jag läser. Annars vill jag inte lägga ifrån mig den alls.

Jag kan inte helt känna igen mig i huvudkaraktärens livssituation, då jag inte har några barn eller lever heteronormativt. Men det fick mig att tänka på, att jag nog varit lite mer bitter om jag levt med män. Den fick mig att tänka på hur jag värderar mig själv. Och hur jag har det runt omkring mig. Vad som är viktigt. Jag tycker att det är en bok med många lager. Inte bara att den är politisk, utan också en berättelse om kärleken till litteraturen. Hur den hjälper oss och håller oss i handen när vi inte kan själva.

Siri Salminen

2014-08-18

ämnet är viktigt men det räcker inte som grund för en bra bok, jag tyckte den var alldeles för enkelspårig i både stil och dramaturgi! feministiska böcker ja tack men då också med djup i karaktärer och språk och allt!

Sandra Björn

2014-03-19

Alla som har, funderar att någon skaffa eller inte skaffa barn/bilda familj borde läsa denna bok. Så kul att läsa en roman där genustänk och feminism sätts in i ett vardagsperspektiv och kastas mellan solklar teori och livets komplexitet. Stundtals deppigt igenkännande men med hoppfulla inslag. Jag tror det är viktigt att jämställdhetskampen speglas och tas upp även i litteraturen som skrivs och läses då den påverkar oss i allra högsta grad i vår syn på den omgivande verkligheten och samhällets strukturer. Vill läsa mer i denna stil & ser fram emot den dag då något liknande skrivs av en manlig författare.

Jag är inte förtjust i böcker där man strör runda ord omkring sig till höger och vänster så först var jag nog lite chockad över rättframheten i boken. Men när det lagt sig tycker jag den är riktigt bra och hon har rätt i mycket. Många tankar som finns i boken är saker jag själv tänkt och reflekterat över. Detta är första boken jag läser av Sveland men kommer säkert läsa fler.

Karin Norlander

2013-10-21

Tänkvärd och klok men ibland irriterande offermentalitet.

Nina Nyström

2013-08-25

Bra bok men jag förstår inte att den har blivit såå populär. Medelklass feminism.

Jeanette Olsson

2013-08-14

En sann historia om hur andra ser på oss kvinnor :) Läs den!!!

Louise Olsson

2013-07-05

Väldigt härlig och rolig bok! Rekommenderar den varmt!

Louise Ö

2013-07-03

Roligt om föräldrarskapets underbara/ hemska värld. Gillar att hon gnällde lite!

Lotta Karlsson

2013-04-26

Det här är en bra och viktig bok. Lyfter upp medvetandegraden i ojämställdheten. Det där med skuld är skitsvårt. Och så blir jag frustrerad över att vi har ett samhälle som är så medborgarovänligt på något sätt...

Artur Foxander

2013-03-17

Läste ut boken när jag satt i ett hett bad. Min gravida flickvän är i rummet bredvid. Vi försöker läsa så många böcker om barn vi kan och förbereda oss inför omställningen. Den här känns som den viktigaste av dem. För mig. För min flickvän. För vår ofödda dotter.

Kamali 

2013-03-10

Vissa situationer är femstjärnigt igenkänningsbara och det finns många goda feministiska poänger. Dock känner jag att det blir väl mycket självömkan och kluvenhet inför att faktiskt fatta egna beslut och stå fast vid dem. Tror även ni med (små) barn känner igen er mer i många beskrivna situationer.

Ulla Englund

2012-10-31

Hög igenkänningsfaktor, inte mycket har hänt under de 30 år som skiljer min upplevelse av att bli mamma från författarens. När ojämlikheten slår till.

Jessica Dahlberg

2012-07-31

Inte särskilt rolig, för en äldre läsare.

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

När den här boken kom hade jag ingen lust att läsa den, tyckte den verkade gnällig i överkant. Och gnällig är den, kan jag konstatera nu när jag läst den. Sveland tar ibland i från tårna för att göra det personliga politiskt, men det är förstås ofta tänkvärt och frågorna hon skriver om är ju tyvärr alltid aktuella.

Linda Åslund

2011-11-21

Jag läste relativt nyss Rädd för att flyga av Erica Jong. Den citeras ofta i boken Bitterfittan och jag uppskattar Rädd för att flyga ett steg mer mer i skenet av Maria Svelands tankar. Jag upplever att jag står närmare Maria (eller bokens Sara) än Ericas Isadora, och jag känner igen och minns att jag hade likande tankar som Maria/Sara utifrån de stycken som citeras, när jag läste boken. För övrigt hittade jag mer positiv kamplust och tvåsamhetsglädje än jag hade väntat mig i den här boken, och det gillade jag. Det bästa är väl att komma till insikt om att inte känna skuldkänslor för att man vill äga sin egen själ.

Annione H

2011-10-07

Nja... Lider med Sara under de första mammamånaderna och kan känna igen det dåliga mammsamvetet. Tycker att det är en gnällig bok, men vad trodde jag med den titeln?

August L S

2011-07-31

Jag håller nog med Sveland om själva analysen. Men romanen var lite tråkig. Jag bryr mig inte så mycket om Sara när hon sitter där och tittar på par i Teneriffa.

Sofie Petersson

2011-05-28

En bok som handlar om en kvinna som känner sig jävligt bitter. Hon vill leva i ett jämställt samhälle men klarar inte ens att klara av att leva upp till de idealen i hemmet. Bitterfittan är väldigt underhållande och samtidigt grep den tag om mittt hjärta och fick mig att vilja ställa mig på barrikaderna och skrika om rättvisa och människor som måste ta sina ansvar. Bitterfittan borde läsas av alla som vill ha ett jämställt samhälle och..ja även om de som inte vill ha ett. Jag kände igen mig i en hel del av innehållet och hoppas på en framtid som ser ljusare ut. Kanon Maria Sveland, mer böcker som får en att känna.

Matilda Palmqvist

2011-04-11

Vill minnas att den innehöll ett gäng goda poänger.

Jenny Stenberg

2011-03-21

Jag är med största sannolikhet en bitterfitta. Jag tycker om hur Mara Sveland skriver om ämnet, att det är svårt att vara jämställd i ett förhållande/äkenskap när båda vill ha en karriär och det förväntas att kvinnan ska ta ut mestadelen av föräldraledigheten, och män blir hyllade om de tar ut någon föräldraledighet alls.

Ruth Lezz

2011-03-20

En generationssyster som sätter strålkastaren på det sura, på erfarenheter som inte odlar någon familjelycka. " Jag tänker aldrig mer be om ursäkt för att jag vill äga min själ, mitt liv" Skriver hon. Att den här boken överhuvudtaget ses som en provokation gör den så oerhört mycket mer värdefull. Hon sätter ord på mina tankar.

Anna-Klara Nystedt

2011-03-18

Enastående bra bok. Riktigt, riktigt läsvärd!

Kija N

2011-03-15

Finns det inga lyckliga äktenskap?

Marianne Bergkvist

2011-01-18

Varför har jag inte läst den tidigare? Så himla härlig bok, ett extra plus är att hon hela boken kommenterar Rädd att flyga. Den måste jag nog läsa om...

Mats Ahlgren

2011-01-04

Maria Sveland är alla mäns värsta mardröm. Konventionell, ytlig och omogen. Precis som hennes bok.

Amanda Nilsson

2010-10-10

Fredrik S har inte ens läst boken, han är ett troll som bara vill provocera. Amelie, jag är ledsen, men hur mycket du än försöker förneka kvinnohatet och föraktet som genomsyrar och dominerar hela samhället, så finns det där. Du blir inte mer jämställd för att du dömer ut feminist och intalar dig själv "Jag vill vara undertryck min man, jag vill ta hand om hemmet och ställa upp för honom, jag gör det av kärlek, och han gör ju också mycket i hemmet, byter till vinterdäck på bilen en gång per år till exemepl. Sen drar han ju in mest pengar till hushållet. Det är inte alls orättvist att män har högre lön än kvinnor, de gör ju ett bättre jobb". Den synen är verkligen att se sig själv som ett offer som inte kan förändra situationen. Öppna istället ögonen och se verkligheten, se orättvisorna och vägra acceptera dem.

Amelie Adrielsson

2010-08-06

Vilket manshat!
En bok fylld av bittra tankar utan någon lösning. Trodde ända in i slutet att det skulle finnas en poäng med alla hatiska fördomar mot män men det kom ingen.
jag är så fruktansvärt trött på alla radikalfeminister som tvunget måste se sig själv och alla andra kvinnor som offer och som förtryckta.
Ser du dig själv som kuvad, förtryckt och ett offer är det så din omgivning också kommer se dig och behandla dig därefter.
Går du rak i ryggen, vägrar vara offer och ser dig som en jämställd medborgare i ett demokratiskt samhälle kommer folk att behandla dig som sådan också!
Sluta gnälla på männen och ta en titt på er själva!
Är feministerna så jävla perfekta själv? Har de lösningen på alla våra problem? Knappst.
Åt helvete med Maria Sveland!

kristina johansson

2010-07-11

Så många tankvärda ord..skrämmande att så lite förändras med tiden....

Gillade den här väldigt mycket. Den var inte alls vad jag trott att den skulle vara...

"Världen verkar vara uppdelad i två olika slags människor: de som tycker världen är rättvis och de som tycker den är orättvis. Och som av en händelse råkar det oftast vara människor som fötts in i privilegierade familjer som förnekar att det finns några klasskillnader. Och som av en händelse råkar det oftast vara män som förnekar att det finns orättvisa könsskillnader mellan män och kvinnor."

Suck it!

Mats Ahlgren

2010-04-23

Jag tycker de problem Sveland beskriver lika gärna kan vara en mans problem. Jag kan inte se att hon är mer förtryckt än någon annan. Jag blev irriterad på boken.

Vanilla Silverbling

2010-03-28

"Listan är oändlig och det är det som gör det så svårt att inte bli bitterfitta. Även om jag önskade att jag slapp. Och jag tänker mycket på det här: hur jag ska kunna sluta vara bitterfitta när världens patriarkat är så överjävligt allenarådande in i minsta beståndsdel.?

Älskade, älskade Maria Sveland. Huvudet på spiken så många gånger att det gör mig helt skakig av glädje.

Pia W

2010-03-21

Ett angeläget tema, men bitterheten och svärtan gör att i alla fall jag inte riktigt orkar ta till mig boken. Feminismen är större än så!

Erica Graaberg

2010-03-01

Bra bok, snabbläst (sex timmar) och skönt språk. Dock mycket mer feminism än vad jag hade räknat med, och jag "brydde mig" mer än förväntat om åsikterna. Jag har fått en annan bild av samhället, men främst, en annan bild av livet. Ingen bibel direkt, men hey, kul att ifrågasätta saker som tidigare känts självklara.

Camilla Forssén

2010-02-20

Jag tycker boken var okey, varken mer eller mindre.

Camilla Forssén

2010-02-20

Känner igen en del av innehållet från människor (kvinnor) i min omgivning men jag kan inte känna igen mig. Lätt att bli bitter och känna hopplöshet med dagens krav och speciellt ens egna förväntningar på hur glatt, spännande, utvecklande och himlastormande livet och kärleken ska vara. Men precis som jag kände efter att ha läst boken, vi väljer själv!!! Livet består av val.
Och när vi gjort våra val så kan man sen inte komma och vara bitter för att det blev si eller så, då får man lov att göra nya val.
Inställning eller attityd eller förhållningssätt, kalla det vad ni vill, men det är väldigt viktigt för att leva som man mår bäst av.
Tycker inte att boken gjorde något för feminismen, snarare tvärtom.
Men den lämnade några tankar kvar efter man läst den så jag tycker ändå man ska läsa den men utan att köpa allt hon skriver.

Anneli Jansson

2009-11-01

Dålig, sämre, sämst. Vadå, feministiskt, väx upp!

Karin Nilsson

2009-10-24

Säkert hög igenkänningsfaktor för många. Men kände att det faktiskt var skönt att ha fått barn EFTER 30 för en gångs skull. Känner inte samma ångest över uppoffringar och över Invasionen jag upplevde när jag blev förälder. Det är svårt att inte känna någon indignation alls när man läser. Det är ju t ex respektlöst att hålla ett arbetsmöte hemma hos någon som är nyförlöst. Men man kan ju välja att bli bitter eller att tänka att "vi var naiva, vi skulle inte gjort så" och försonas med det. Även om jag inte tycker att Saras upplevelse är helt allmängiltig är det ändå en intressant och viktig bok.

Camilla Blumenthal

2009-10-23

kanske nagot bitter...

Anna Hallqvist

2009-10-12

Hmmm en ganska svår bok att rescensera för mig..
Boken i romanform är helt okej.
Även om jag inte uppfattat livet som bokens Sara gjort.
Men jag är övertygad om att VÄLDIGT MÅNGA känner igen sig i boken.
Sedan känns inte kvinnokampen i den som en roman. Den känns ärlig och uppriktig och vissa delar gör mig naturligtvis förbannad.

Men jag har ju så svårt för människor som blir martyrer och sjunker ner i bitterhet. Vi äger alla våra egna liv, och gör våra egna val.
Sara i boken är ju bitter på kärleken i förhållandet. På att allt blev så förändrat när de fick barn. På ett svek som gjort henne bitter och som hon INTE kan släppa.

Hon har blivit kallad hora x antal ggr i livet av många olika män för att hon visat sin kåthet.
Men hallå - jag har aldrig träffat en man som sagt nej när jag visat min kåthet eller velat knulla. Aldrig har jag blivit kallad hora av någon sån man eller blivit dömd heller. Däremot av min fd man eller av en massa tjejer som inte gillar att man tar för sig.

Jämlikheten är inte bra och kvinnokampen behövs, men jag tror att det beror lite på hur man är som människa oxå. Inte vad man har mellan benen. Även om man är dömd på förhand i mångt och mycket.
Så jag håller inte alltid med om Marias tolkning av feminism eller jämlikhet. För jag har en annan inställning till livet och MITT liv.

Men även jag hade nog kunnat hamna i bitterfittefällan, om jag inte skilt mig. Om jag inte tagit tag i mitt liv och gjort det jag velat.
Bitterhet är en helt onödig känsla.

Jag har längtat efter att läsa boken och hade höga förväntningar.
Kanske hade jag för höga förväntningar och hopp.
Missförstå mig inte; boken är bra - absolut.
Läs den gärna. Som den roman den är. För det är bra skönlitteratur.
Jag gillar bara inte att Maria säger att SÅ HÄR ÄR DET för alla - för tro mig det är det inte alls. Jag känner inte igen mig i vare sig historien när Sara var ung eller nu när hon är vuxen. Rädd, ensam och väldigt osäker

Ally Regins

2009-08-30

Mycket bra bok, fick mig att aldrig vilja gifta mig.

Tove Skarstedt

2009-08-13

Jag tycker detta är en mycket intressant bok. Du vill att allt skall vara så bra och rättvist och du har växt upp i tron att bara man bestämmer sig kan man ordna allt till det bästa - man kan göra scheman och dela uppgifter och mäta allt med linjal. Sedan inträder verkligheten och allt faller ihop. Vem har lurat dig Bitterfittan? Mamma? Skolan? Politiken? Du själv? Stackars dig som ser kontrollen över livet sippra mellan fingrarna som vatten. Mycket bra bok! Läs den! Reflektera över hennes situation. Fördöm henne inte. Hon trodde hon gjorde sitt bästa.

Sofia Nilsson

2009-08-12

Man borde tvinga alla människor att läsa Bitterfittan.

2009-05-19

Visst, så sant mycket av det som står i boken!Fortfarande och nästan i högre grad, tråkigt nog! Ändå inte en bra bok. Det blir på något sätt ett förlöjligande av ett mycket viktigt ämne.

Jämställdhet är så självklart och nödvändigt att det inte borde förringas till bitterhet.

Tycker jag.

Mia Frisk