Biroller

Holmqvist, Ninni

| 2002

Under nittiotalet har en rad nya novellförfattare trätt fram som på några få sidor lyckas fånga livsöden med större skärpa än många romanförfattare lyckas med under sin livstid. Ninni Holmqvist är en av de främsta, och nu är hon tillbaka med sin tredje bok. I Ninni Holmqvists nya noveller får vi möta en rad människor som på olika sätt spelar en biroll –i förhållande till ett syskon, en älskare, en maka, en arbetskamrat eller till och med i sitt eget liv. Här finns den komiska berättelsen om bilmekanikern som försöker få ihop sin roll som äkta man med att vara älskare till hustruns syster (utan att lyckas särskilt bra, eftersom älskarinnan blivit gravid), skildringen av den hämmade maken som regelbundet misshandlas av sin fru och till slut måste göra något drastiskt för att ta sig loss, novellen om en flicka som försöker ta sig på fram på vägen mot vuxenheten i fotspåren...

Svårt att betygsätta - några av novellerna är jättebra, andra lämnar mig oberörd. Men jag gillar verkligen Holmqvists stil att berätta.

Elisabeth Jönsson

2011-12-12

Små talande noveller om livets väsentligheter. Väl fångade stämningar. Tycker mycket om författarens sätt att beskriva miljöer och personer. Behaglig berättarton.

Ullis N

2010-04-27

Jag blev djupt imponerad över de novellerna i den första delen - de med vuxna som huvudpersoner - däremot falnade intresset betydligt andra halvan med undantag för novellen med den hjärnskadade systern.

Skulle ha gett 3,5 om det gick och jag är fortfarande nyfiken på mer av henne.