Birger - det lilla Storsjöodjuret. Önskestenen

Strömberg, Sara

I dag är det Birgers födelsedag. Han vet inte hur många år han fyller, men pappa säger att det är tillräckligt många för att han ska få höra berättelsen om Önskestenen. Den sjunde boken om det lilla Storsjöodjuret handlar bland annat om en rosa traktor, dinosaurier och att våga simma förbi det mörka stället där Gäddan bor. Men kanske mest om att man aldrig ska sluta leka. Sagt om Birgerböckerna: "Önskestenen är den sjunde boken om det lilla Storsjöodjuret Birger, och är precis som de tidigare, en briljant barnbok. [---] Den här delen är om möjligt ännu bättre och fantasirik än de tidigare." Maj-Britt Claesson, BTJ-häfte nr 4, 2019 om den sjunde boken ?Minst lika charmerande och fantasieggande som de tidigare böckerna.? Maj-Britt Claesson, BTJ-häfte nr 5, 2017 om den sjätte boken ?Mina höga förväntningar om boken infriades. Precis som tidigare böcker är detta en rolig...

Vi har läst Önskestenen som är den sjunde boken om Birger - det lilla storsjöodjuret. Min I (5 år) gillade boken väldigt mycket och deklarerade med sina händer att den fick 40 ⭐️ av 5 ⭐️ - det ni!
I boken fyller Birger år. Mamma och lillasyster Harriet som bor i Loch Ness i Skottland har skickat ett paket.
Men pappa finns självklart där och firar Birger med tårta & paket samtidigt som han berättar att Birger nu är stor nog att besöka önskestenen. Självklart måste Birger bege sig dit nästa dag för att kunna använda sina önskningar - men det kanske är svårare än man tror?
En lekfull och varm men också lite impulsiv berättelse som verkligen fångade min I (5 år).
Skaparna lyckas verkligen skriva/illustrera för sin målgrupp då boken t.ex innehåller flertal ämnen som väcker intresse. T.ex tårtkalas, magisk önskesten, ett mindre äventyr som är precis lagom spännande och även färgglada dinosaurier.

I boken finns mycket att titta på och prata kring. Illustrationerna förtydligar texten på ett bra sätt som stimulerar språkutvecklingen. De är också välgjorda och färgglada på ett sätt som ofta uppskattas av barn.
Också roligt att introducera till svenskt kulturarv genom en fantasifylld berättelse kring Storsjöodjuret-myten.

En fin bok som uppskattades mycket här hemma!