Birds of a Feather

Maisie Dobbs is back and this time she has been hired to find a wealthy grocery magnate's daughter who has fled from home. What seems a simple case at first becomes complicated when Maisie learns of the recent violent deaths of three of the heiress's old friends. Is there a connection between her mysterious disappearance and the murders? Who would kill such charming young women? As Maisie investigates, she discovers that the answers to all her questions lie in the unforgettable agony of The Great War.

Anna Jensen

2015-06-28

Jag sträckläste de tre första böckerna och sätter betyget fem stjärnor som ett samlat betyg. En mycket bra, välskriven och mysig deckarserie som utspelar sig 1914-1930. Jättekul med en kvinlig hjälte (-inna!) och intressant att läsa om hur det var förr. Väldigt bra skildringar och intressanta personer. Läs den!

Patricia B

2010-06-01

Småputtrigt trevligt om man inte har alltför stora krav.

Pia Stendahl

2010-05-09

Boken är en klassisk pusseldeckare där ledtrådarna successivt faller på plats. Handlingen är inte speciellt spännande utan är mer lugn och trivsam, en feel-good-bok.

Det är lätt att tycka om Dobbs. Denna obotligt nyfikna kvinna som analyserar allt och alla i sin omgivning. Jag gillar också Dobbs assistent Billy och efter bokens slut är jag nästan lika nyfiken på hur hans framtid ska se ut som att få veta vad som kommer att hända med Dobbs.

Det känns befriande att boken helt saknar de brutala och blodiga detaljbeskrivningar som är så vanligt i deckare. Boken handlar mer om vem istället för hur och varför.

Det jag inte gillar med boken är att Dobbs förlitar sig så totalt på sin intuition och hur Dobbs med näst in till övernaturliga förnimmelser hittar ledtrådar som leder henne framåt i hennes sökande efter sanningen. Detta känns fånig och passar inte alls in i den för övrigt relativt trovärdiga historien.

Läs gärna mer av mina ljudboksbloggar på www.bokbrus.se.
/Pia

2010-02-12

Tyvärr inte lika bra som den första boken. Intrigen var lite underlig.

Helena Blomqvist

2009-08-03

Deckare i lightversion med en doft av Agatha Christie. En bok att mysa med och det tog faktiskt ett tag innan jag lyckades lista ut vem mördaren var. Det ger pluspoäng.