Birdman

Hayder, Mo

| 2004

Maria Jacobsson

2020-04-03

Otäck och våldsam, inget för den känslige, men lite min typ av böcker. Bokens handling är både rå och brutal, huvudpersonen lätt störd och verkar leva som i en dvala åtskild från verkligheten. Man får följa flera personer och handlingen kan stundtal verka förvirrad och otydlig, för övrigt en sträckläsarskräckthriller!

2017-03-08

Mo Hayder har stått på min nyfiken-på-lista sedan jag fick Ritual för nästan fyra år sedan. Eftersom Ritual är tredje delen i den här serien och jag är manisk med att läsa serier i ordning så var jag tvungen att försöka hitta de båda första, vilket inte var så lätt. Detta är nämligen böcker med några år på nacken. Nu har jag i alla fall lyckats och äntligen har jag läst Fågelmannen, som jag har hört så mycket om. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/03/fagelmannen-av-mo-hayder.html

Åse Bandling

2016-05-30

Spännande ja, men ngt för våldsam och brutal

Lisa N

2015-07-27

Nej, blev besviken på denna. Tunn story, stereotypiska karaktärer och till viss del normaliserande av våld mot kvinnor.

Spännande men med mycket groteska skildringar. Inget för känsliga personer. Som flera andra har skrivit stördes jag av de obefintliga uppehållen mellan olika skeenden i uppläsningen, jag fick ofta backa tillbaka för att jag inte fattade vem som sa vad.

2014-12-06

Skulle nog ge den en 3:a om jag läst den. Men att lyssna på den var jobbigt, hade varit bra med ett par sekunders mellanrum mellan olika personer och skeenden.

Kim M. Kimselius

2014-06-23

Fågelmannen av Mo Hayder är en mycket spännande bok som skildrar händelserna både ur offrets, detektivens och mördarens perspektiv. Lite minus för att det inte är några pauser när personerna skiftar, utan det läses på i full fart (lyssnat på mp3-ljudbok). Vilket gör att jag får tänka till när jag plötsligt är i mördarens hjärna istället för offrets. En bok att sträckläsa!

Kriminalkommissarie Jack Caffery är huvudperson i boken. När han var barn försvann hans bror spårlöst. Den händelsen har format Jack, eftersom han i hela sitt liv har sökt mördaren, en person han är ganska så säker på att han vet vem det är, men han har inga bevis.

I sitt arbete ställs han plötsligt inför fem kvinnolik som har fått en fågel insydd i bröstkorgen. När Jack börjar nysta upp fallet blir det allt personligare ju djupare in han kommer.

Det här är en oförutsägbar bok med oväntade vändningar . En bok som stannar kvar ett tag efter att jag slutat lyssna. Läs den!

Kim M. Kimselius

2014-06-23

Hanna Bragberg

2014-05-05

Jag tyckte att den var tråkig, den här boken. Och dåligt översatt i min version. Det mesta våldet och blodet kom på de sista sidorna: tycker det är onödigt att ta död på och skada karaktärerna så där på slutet när det inte bidrar alls till historien. Och spännande var den inte alls: psykopater är sällan spännande tycker jag.

2014-04-26

Betyg: 4,5 av 5.

Det här var en mycket, mycket spännande engelsk kriminalroman.

Boken skrevs 1999 och kom ut i Sverige första gången 2001. Och nu har det kommit en nyutgåva under 2014.

Den är väldigt våldsam, blodig, och makaber, och absolut ingenting för känsliga läsare.

Men den är också mycket välskriven och jag tyckte om huvudpersonen, kriminalkommissarie Jack Caffery.

Två till böcker i serien finns utgivna, och dom ska jag definitivt läsa.

Rekommederas!

2010-07-31