Biografmysteriet

Widmark, Martin

| 2004

Vem är det som kidnappar hundar i Valleby? Ägarna är förtvivlade och krävs på tusentals kronor för att få tillbaka sina älsklingar. Lasse och Maja förstår att det är bråttom och tar upp jakten. En jakt som leder dem rakt in i mörkret i Bio-Rios biografsalong!   Sjätte boken i den kritikerrosade deckarserien om LasseMajas Detektivbyrå, de två första delarna Diamantmysteriet och Hotellmysteriet nominerades till "Spårhunden" 2002, tidskriften Jurys pris för årets bästa barn- och ungdomsdeckare. Pressröster om de tidigare delarna:  " ... en modern barndeckare för nybörjare i genren. Den flyhänt skrivna texten samspelar väl med Helena Willis illustrationer ... uttrycksfullt tecknat; de små detaljerna roar ... berättargreppet är frejdigt och tidlöst med en egen samtida knorr!" (Annika Malm, BTJ-häftet)   "... riktigt klassiska barndeckare ... här bedrivs äkta...

2021-12-15

Rånaren vet alltid när den ska slå till mot cafét.

2021-12-15

Stämmer det att mumien har vaknat till liv?

2021-12-15

Någon förfalskar sedlar på skolan.

2021-12-15

Den är så där jag gillar inte så mycket Lasse maja men jag tog den för det var det ända jag kunde hitta som var mellan tjockt men bra bok

Bra bok

Bra bok

4A, Almunge skola

Spännande och bra.

bra, bra bok!

Bra 📕

Bra 📕

Det var en spännande bok.En väldigt bra bok.Man förstod handlingen bra.

2021-12-13

Någon drar i nödbromsen, någon stjäl polismästarens nyckel och en miljon försvinner.

Jag tyckte den var helt okej men den skulle behöva lite mera spänning.

2021-12-09

Någon förfalskar sedlar på skolan.

2021-12-09

Hundar försvinner i Valleby.

2021-12-09

Mumien har vaknat till liv.

2021-12-09

Rånaren på café Marsan vet precis när hen ska slå till.

2021-12-09

Telefoner, plånböcker och smycken försvinner från cirkusen.

2021-12-08

Boken är rolig och spännande med rånet

den är bra
🥰

2021-12-06

En så spännande bok som vanligt men med en rånare så spännande. Jag tipsar verkligen om den här boken, den är verkligen inte som de andra Lasse Maja böckerna.

Hedskolan 4

2021-12-03

Den var bra och roligt

Hedskolan 4

2021-12-03

Den var bra och roligt

2021-11-30

Den var bra, lite lättläst för mig men ändå en bra bok.

Balltorpsskolan 4A

2021-11-25

ganska bra men lite för lättläst för mig

2021-11-24

Café Marsaan, Vallebys fina konditori, har blivit utsatt för flera rån, alltid då det funnits ovanligt mycket pengar i kassan. Kassörskan är chockad! Tre gånger i rad kan inte en rånare ha tur, är det någon inne på caféet som tipsar rånaren när det är dags att slå till? Ingen i personalen har sett något misstänkt bland kollegerna, berättar Vallebys polismästare initierat för Lasse och Maja mellan bakelsetuggorna. Han har själv förhört allihop. Men de verkar alla vara i stort behov av pengar. Konditoriets ägare syns aldrig till, så honom är det inte lätt att fråga ut. Lasse och Maja smälter den digra informationen på samma gång som de utsökta bakelserna, och beundrar caféets lockande skyltfönster på väg hem. Nu är det nya bakverk i skylten, lika konstfullt arrangerade som tidigare. Men fatet med rånen står kvar på sin plats. Bok fyra i den kritikerrosade deckarserien om LasseMajas.. Miluo 4c

Det finns bättre LasseMaja böcker än mumie mysteriet men mumie mysteriet är ändå ganska bra. Den är mystisk och spännande, så om du gillar mysterium böcker som också är spännande så rekommenderar jag LasseMaja.

2021-11-22

En spännande bok som vanligt med många frågor och i slutet många svar allting faller på plats när de super duktiga detektiverna Lasse och Maja kommer och klurar ut det. Rekommenderar den här boken

den va rolig och bra

2021-11-21

Det verkar som om rånaren vet exakt när han ska slå till! För tredje gången på kort tid har staden vallebys trevliga cafe blivit rånat. Vid samtidigt tillfällen har kassa-apparaten varit full med pengar.Är det någon bland personalen som samarbetar med rånaren?Lasse och Maja har sina misstankar..... Prova läs denna bok om ni vill!

2021-11-21

den var jätte bra

2021-11-18

2 för den var jätte lätt läst och jag har aldrig gillat cirkus.

2021-11-18

2 för den var jätte lätt läst och jag har aldrig gillat cirkus.

SUPER bra älskar den

2021-11-18

Den här boken var bra den handlar om rodn.