Biografmysteriet

Widmark, Martin

| 2004

Vem är det som kidnappar hundar i Valleby? Ägarna är förtvivlade och krävs på tusentals kronor för att få tillbaka sina älsklingar. Lasse och Maja förstår att det är bråttom och tar upp jakten. En jakt som leder dem rakt in i mörkret i Bio-Rios biografsalong!   Sjätte boken i den kritikerrosade deckarserien om LasseMajas Detektivbyrå, de två första delarna Diamantmysteriet och Hotellmysteriet nominerades till "Spårhunden" 2002, tidskriften Jurys pris för årets bästa barn- och ungdomsdeckare. Pressröster om de tidigare delarna:  " ... en modern barndeckare för nybörjare i genren. Den flyhänt skrivna texten samspelar väl med Helena Willis illustrationer ... uttrycksfullt tecknat; de små detaljerna roar ... berättargreppet är frejdigt och tidlöst med en egen samtida knorr!" (Annika Malm, BTJ-häftet)   "... riktigt klassiska barndeckare ... här bedrivs äkta...

ganska bra men lite för lättläst för mig

Café Marsaan, Vallebys fina konditori, har blivit utsatt för flera rån, alltid då det funnits ovanligt mycket pengar i kassan. Kassörskan är chockad! Tre gånger i rad kan inte en rånare ha tur, är det någon inne på caféet som tipsar rånaren när det är dags att slå till? Ingen i personalen har sett något misstänkt bland kollegerna, berättar Vallebys polismästare initierat för Lasse och Maja mellan bakelsetuggorna. Han har själv förhört allihop. Men de verkar alla vara i stort behov av pengar. Konditoriets ägare syns aldrig till, så honom är det inte lätt att fråga ut. Lasse och Maja smälter den digra informationen på samma gång som de utsökta bakelserna, och beundrar caféets lockande skyltfönster på väg hem. Nu är det nya bakverk i skylten, lika konstfullt arrangerade som tidigare. Men fatet med rånen står kvar på sin plats. Bok fyra i den kritikerrosade deckarserien om LasseMajas.. Miluo 4c

Det finns bättre LasseMaja böcker än mumie mysteriet men mumie mysteriet är ändå ganska bra. Den är mystisk och spännande, så om du gillar mysterium böcker som också är spännande så rekommenderar jag LasseMaja.

En spännande bok som vanligt med många frågor och i slutet många svar allting faller på plats när de super duktiga detektiverna Lasse och Maja kommer och klurar ut det. Rekommenderar den här boken

den va rolig och bra

Det verkar som om rånaren vet exakt när han ska slå till! För tredje gången på kort tid har staden vallebys trevliga cafe blivit rånat. Vid samtidigt tillfällen har kassa-apparaten varit full med pengar.Är det någon bland personalen som samarbetar med rånaren?Lasse och Maja har sina misstankar..... Prova läs denna bok om ni vill!

den var jätte bra

2 för den var jätte lätt läst och jag har aldrig gillat cirkus.

2 för den var jätte lätt läst och jag har aldrig gillat cirkus.

SUPER bra älskar den

Den här boken var bra den handlar om rodn.

intressant,spännande

Valleby svämmar över av falska sedlar.

Inte så bra

Ganska bra

Det var bra

4 för gillar inte den så mycket

2 för den var inte så rolig

Den var bra och den handlar om nån som tar pengar och det är ett nytt fall på gång!

Den var bra och den handlar om nån som förfalskar sedlar nu har Lasse och Maja ett nytt fall på gång.

Den var ganska bra och den handlade om en liten apa som heter sylvester och han var busig och stal andras saker som till exempel mobiler och plånböcker.

Fyra hundar blir stulna.

Det är en rebus i skyltfönstret.

Jättebra

Rolig

Rolig

Den var lite konstig och rolig.

Rån och tårtor.

Det är en rånare i Valleby som stulit cafe Marsan pengar i kassa apparaten. I skylt fönstret så har en på cafe Marsan berättat när tjuven ska slå till genom en rebus. När Lasse, Maja och polismästaren fångat tjuven så ser de att det är chefen av cafet Steve Marsan som är tjuven.

Lasse och Maja löser ännu ett fall. Det handlade om att det var hundar som blev stulna och att om ägarna skulle ha tillbaka hundarna så behövde de betala en stor summa. Lasse och Maja skulle till Bio Rio men det hände mystiska saker. Till sist så löste de det det. Det visade sig vara godismannen.

Lasse och Maja löser ännu ett mysterium det var hundar som blev stulna

Lasse och Maja löser ännu ett mysterium det var hundar som blev stulna