Biodlaren från Aleppo

Lefteri, Christy

Vackra Aleppo. En av världens äldsta städer. Ett världsarv skimrande av brons, med ett virrvarr av minareter och välvda tak. Där öknens närhet kändes i luften och solen kastade en röd skugga i skymningen. Fälten av blommor och sjungande bikupor utanför staden. Luften fylld av dofter? Tills kriget kom och förde med sig mörker, eld och död. När kriget berövat dem allt tvingas Nuri och Afra att ta det svåra beslutet att lämna sitt hem, sitt land, sitt allt. De reser genom en sönderbombad värld, bär på en obeskrivlig smärta, och utsätts för enorma faror. Det enda hopp de har kvar är att de ska hitta trygghet i England och kunna bygga upp en ny tillvaro där. Biodlaren från Aleppo är en gripande och oerhört stark roman som påminner oss om historieberättandets kraft och om den stabila punkt ett litet bi kan utgöra i en värld som har slutat att vara begriplig. Hämta...

En stark och känslosam bok!
Oj, jag var inte alls beredd på den känslostorm som det blev att läsa boken. Jag gillar egentligen inte den, tycker den är lite för repetitiv, men kunde ändå inte sluta att läsa. Något med språket, handlingen och karaktärerna fångade mig.

"Biodlaren från Aleppo" är en stillsam men händelserik bok. Vi får följa biodlaren Nuri och hans fru, konstnären Afra, på deras flykt från Aleppo i Syrien. Kriget rasar och de försöker nå tryggheten i England. Det är en tragisk och sorglig historia, med mycket död och elände. Men på samma gång är den väldigt vacker och så full med kärlek och värme att man nästan glömmer bort allt det hemska.

Christy Lefteri har ett vackert språk, det liksom porlar fram som en stilla bäck. Miljöskildringarna är väldigt målande men det jag fastnar mest för är de olika karaktärsskildringarna, framförallt deras tankar och känslor. Hon har samlat många flyktingars olika upplevelser och trasiga liv, skickligt paketerat det, och gjort det till en verklighet som alla kan ta del av.

Kerstin Kolm

2022-05-14

En gripande berättelse om flykt.

Helena Rasmusson

2021-09-16

Får 3+ i betyg! Vacker & sorglig historia. Fint språk.

Betyg 3+
Staden Aleppo är en av världens äldsta och vackraste städer och här bor Nuri och Afra. En dag ligger denna vackra stad i spillror på grund av kriget och Nuri och Afra måste tyvärr fly kriget och i boken får man läsa deras minnen från flykten till England.

Jag har både hört och läst många positiva ord om denna bok och jag kan förstå varför den är hyllad av så många. Det är en stark och gripande läsning fylld av vemod, sorg, kärlek och värme. Boken är skriven med ett vackert och målande språk nästan så att det ibland blir poetiskt och för mig personligen är det inte något som passar mig - jag har absolut inget emot ett målande språk men när det går över till att bli mer poetiskt blir det lite för mycket för mig. Detta gör att jag tycker att boken blir lite seg och håller ett långsamt tempo. Jag är ändå glad att jag läst den för det är en gripande läsning fylld med vemod och kärlek.

2020-09-12

En man, flykting från Syrien är huvudperson i denna jagroman. Han är så fylld av sorg att han hallucinerar. Jag orkade inte fullfölja min läsning. Slutade halvvägs.

Otroligt vacker, sorglig och fin bok. Dessutom lättläst och ja, överraskande i sin enkelhet på något sätt.

villa-freja.se

2020-07-28

En fantastisk och medryckande roman. Så lätt att leva sig in i. Så vacker och samtidigt så sorglig. En oerhört stark läsupplevelse som jag varmt vill rekommendera.

Jennifer Johansson

2020-05-21

Tack till Bokförlaget Nona för recex!

Biodlaren från Aleppo handlar om hur Nuri och Afra tvingas fly från kriget i Syrien och om deras väg till att korsa havet och försöka ta sig till London. Om medmänsklighet, grymhet, godhet, psykisk ohälsa och vad en människa är beredd att göra för att ta sin familj till trygghet.

Från första meningen så var jag helt fast i den här berättelsen. Hur översättaren och Lefteri har lyckats skapa magi med ord är makalöst för mig. Det var många gånger jag kände att jag behövde stryka under meningar och komma ihåg för framtiden över hur viktiga och fina detaljrika ordval som hon använde sig av. Själva handlingen är så bitterljuv, skrämmande och helt fantastisk på samma gång. Det märks att författaren har varit i dessa läger och hur hon beskriver hur dem har det är så äkta.

Jag gillar hur berättelsen om biet sträcker sig genom boken och hur den insekten på något sätt blir kärnan i hela berättelsen. Jag gillar extremt mycket hur Lefteri hanterar psykisk ohälsa och hur de diskuteras på ett sätt invävd i texten. Hur hon tar sig an historien och det märks att det här är en bok av en person som verkligen kan förmedla känslor med få ord. Jag tyckte att den här boken var magisk, det enda negativa var att ibland hängde jag inte riktigt med i vad som hände och vilken typ av tidslinje jag var i. Det gjorde så att jag tappade lite känslan i boken och blev förvirrad, och senare tyckte jag heller inte att dessa scener förklarades. Jag vet inte om det var skrivsättet som jag inte förstod mig på eller om det var att det var scener över mitt huvud, men det sänker en annan fantastisk bok från full pott till en stark fyra.

Jag rekommenderar alla att läsa den här. Det är en helt fantastisk bok.

Denna bok var sorlig & bra på ett spec sätt.
Det var många tårar som föll😢😢
berättelsen är stark & säger mycket😢
Den får 💜💜💜💜 av 5st😢🌹

Biodlaren från Aleppo ger alla de namnlösa flyktingar som flytt undan hemska omständigheter ett ansikte och en verklighet och kan vara oerhört viktig för att ge allmänheten insikten om att det är riktiga människor som har utsatts för det här.

Christy Lefteri skrev The Beekeeper of Aleppo efter att ha varit volontärarbetare i flyktingläger, så hon har samlat på sig en hel del upplevelser. Lefteri är skicklig i att visa att flyktingar inte bara gjorde en (i många fall oerhört hemsk) resa för att komma fram till sitt mål, utan att det också finns ett hem och minnen som de har varit tvungna att lämna och som ofta har lämnats i ruiner. Att de som har flytt har mycket i bagaget som kan ge dem en massa olika problem och att många också förlorat dem de älskar längs vägen.

Jag fastnar för Nuri och Afra och deras historia. Nu är det främst Nuri som är i fokus, och jag skulle gärna se en till bok men från Afras perspektiv. Jag tror att det vore ett bra komplement. För här får vi läsa om Nuris syn på Afras beteende och situation medan han är helt oförstående för sina egna erfarenheter och hur påverkad han blivit av kriget, resan och allt som hänt innan och efter.

Läsaren får följa med på en resa från ett vackert Aleppo där Nuri och hans kusin Mustafa är biodlare. Sedan bryter kriget ut och de försöker stanna så länge som möjligt men Mustafas familj åker först, och sedan han. När Nuri nästan tvingas att börja delta i kriget skyndar de sig också att fly. Sedan får vi läsa omväxlande om hur det ser ut när de har kommit fram till Storbritannien och hur de tog sig dit. Ibland slutar en mening med ett ord och nästa kapiteldel börjar med samma ord och det har knutits ihop snyggt med det gemensamma ordet på en egen sida. Det tyckte jag var lite krångligt första gången men sedan lärde jag mig att tycka att det var en av bokens finaste stilistiska drag.

Persongalleriet är stort, men det är inget som känns som att det gör så mycket. Det är Afra och Nuri som är i fokus, och det är också väldigt tydligt. De andra är mer i periferin och då gör det inte så mycket att de är många.

Språket är flytande och bra, Ellinor Broman har gjort en bra översättning som inte känns krystad utan som att det är såhär de pratar. Vissa saker har behållits, såsom Geezer, och det tycker jag är bra. Det finns inget bra ord på svenska för det så då är det mycket bättre att behålla. Ibland visas de som inte pratar språket så bra med väldigt korta meningar med fel uppbyggnad och det kan ibland bli lite mycket. Men för någon som har jobbat på SFI får jag mycket flashbacks medan jag läser och saknar mina gamla elever och deras entusiasm och historier. Och många av deras livshistorier dyker upp för mitt inre medan jag läser. Boken lämnar djupa spår i mig och jag måste ibland pausa när det blir både för jobbigt och för verkligt.

En viktig bok, speciellt för den som tror att den som flyr inte hellre hade kunnat stanna hemma.