Binu och den stora muren

Tong, Su

| 2008

Binu växer upp i en omgivning där gråten är förbjuden, men hon har aldrig lyckats att hålla tårarna tillbaka. Byborna vänder henne ryggen och först när den föräldralöse Qiliang räcker henne sin hand och friar till henne får horisonten ett annat ljus.  Så en dag försvinner Qiliang, och Binu får höra att han blivit borttransporterad till en avlägsen plats för att tvingas att arbeta i ett projekt med en skrämmande ambition och storlek, den stora muren.  Binu kan inte acceptera detta utan ger sig iväg för att finna honom, trots att hon inte vet vad resan kommer att innebära för henne. Su Tong återberättar en levande kinesisk myt om en flicka vars tårar fick den stora muren att kollapsa och ger oss därmed en oförglömlig roman om passion och överlevnad.

Karin Larsson

2013-01-16

Otroligt vacker. Historian är fjnt utmålad och jag älskar hur man får vandra igenom det mystiska kina.

Anna Lindström

2012-04-06

Fantasifull historia och jag är glad att jag läst den, men jag blir lite nedslagen av den. Kanske för att Binu inte träffar på en enda snäll människa under sin resa.

Josefine Ejebjörk

2012-01-10

Bra historia, del av Myth Serien. Men blev för mycket sorg och elände för mig, tror inte riktigt att jag var på humör för det just nu.

Tomas Andersson

2010-05-01

Riktigt bra. Nästan en femma.