Binas historia

Lunde, Maja

| 2016

"Binas historia" är en roman om en av de slumrande katastrofer som alltmer kommer i blickfånget: bidöden. Krisen med bisamhällen som slås ut världen över kan se ut som en perifer detalj i det ekologiska systemet. Men utan bin, ingen pollinering. Utan pollinering, inga växter. Och vad är förutsättningarna för liv utan växter? William är en melankolisk biolog och fröhandlare i England 1852, som bygger en helt ny sorts bikupor för att ge ära och berömmelse åt sig själv och familjen. George är biodlare i USA 2007 och kämpar för sin överlevnad men hoppas att sonen kan rädda gården. Men något håller på att hända med hans bin. Tao arbetar med handpollinering i ett framtida Kina där bina har försvunnit. Hennes högsta önskan är att sonen ska få ett bättre liv. Från de första trevande försöken att odla bin över det industriella lantbruket till en framtid utan bin. "Binas historia"...

Tilde Johnsson

2023-10-21

Wow! Jag lyssnade på boken och var klar på tre dagar. Så himla spännande idé för en bok och oj vad aktuell och välskriven! Jag älskar hur allt hänger ihop och hur man verkligen får dyka in i karaktärernas inre. Jag kände deras tankar, drömmar, rädslor och fascination. Även om jag tyckte att historien var riktigt bra så tyckte jag att den var liiite förutsägbar. Jag kunde lätt gissa vad som skulle hända och jag blev inte förvånad av den här boken, men det spelar inte så stor roll för den var så himla bra ändå. Och det är lätt att hänga med i de tre olika tidsepokerna vilket är ett stort plus för det kan vara lite knepigt ibland. Skulle verkligen rekommendera!

2023-08-25

Skickligt skrivet och riktigt läsvärt! Högst aktuell naturskildring med en djupt mänsklig historia.

Eleonora Nordström

2023-03-07

För en med vissa lässvårigheter, var jag skeptisk till min förmåga att hänga med i 3 olika tidsepoker. Men wow, över förväntan, fantastiskt skrivet och vackra skildringar av människan och dess relationer

Ellinor

2022-01-26

Riktigt läsvärd bok.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-22

Bra!!!

Bina är inte bara den sammanhållande länken mellan de tre berättelserna i Binas historia. Det är också de som möjliggör eller tvingar fram den nödvändiga förändringen eller omställningen i samtliga av huvudkaraktärernas liv. De kämpar för att hitta en balans mellan att hålla fast vid de gamla, beprövade levnadssätten och att våga något helt nytt. Under processens gång upptäcker de sanningar både om sig själv och om sin omvärld som inte är enkla att ta till sig.
För mig blir det här tre berättelser om förlust, kanske av det som värderas allra högst i livet. Ett barn, en karriär, att få ge ett livsverk i arv till nästa generation.
Jag tycker så mycket om den här boken. Jag tycker väldigt mycket om alla tre delberättelserna och jag älskar hur elegant de förs samman under tiden jag läser boken. Jag tycker om att jag får lära mig om bin och om Colony Collapse Disorder, CCD. CCD namngavs 2007 och innebär bins massförsvinnanden under några få veckor. Då hade fenomenet kommit till USA men det hade börjat i Kina redan på 1980-talet. Troligtvis finns flera, samverkande orsaker som bekämpningsmedel, ensidigt jordbruk, ett virusspridande kvalster och klimatförändringarna.
Jag tycker mycket om hur boken får mig att tänka, om behovet av att tänka om, göra annorlunda, anpassa livet efter den rådande situationen. För det finns hopp i den här boken. Här finns tanken att det som verkade obetydligt, meningslöst, rent av bortkastad möda för någon kan vara räddningen för någon annan, någon annanstans, i en annan tid.

2020-11-01

Känslan när man läser en bok och inser att den kanske är den bästa man någonsin läst....så var det nu :-)

Bra bok, men jag hade önskat mer om binas historia med tanke på titeln. Tre parallella historier som kretsar kring bin, bra språk, spännande och lättläst, men blev ändå en aning besviken mot slutet då jag hade högre förväntningar.

Karin Åkeson

2020-04-13

Ulrica jonsson

2019-08-08

Sara Hellberg

2019-07-24

Fantastiskt språk och tre parallella berättelser som alla suger tag i en. Tänkt på boken i efterhand och den blir bara bättre.

Anna Hedenstedt

2019-04-07

En bra bok! Alla tre historierna drog in mig, och mitt hjärta var med alla karaktärerna.

Marc Moore

2019-03-07

Jag är intresserad av bin och inledningsvis gillade jag upplägget i boken men efter drygt 100 sidor gav jag upp läsningen.
3 olika familjer i tre olika århundraden i olika grader av förfall, det blev bara för dyster läsning.

Kent Wallman

2019-01-07

Underbar bok om ett mycket aktuellt ämne. Maja Lunde övertygar med en spännande roman som griper tag i läsaren och kanske påverkar hon oss också till att bli lite mer vänliga mot planeten vi lever på.

Lotta Strandberg

2018-11-11

Spännande upplägg, bra driv i alla 3 berättelserna, fina personskilldringar, bra språk. Tyckte väldigt mycket om den här boken, rekommenderas!

Björn Öijer

2018-07-14

Stark människoskildring med missvisande titel

Låt inte titeln avskräcka dig. Det här är ingen torr och vetenskaplig sakprosa om biodling över tiden. Tvärtom är det en roman som bjuder på starka känslor och existentiell dramatik.

Den norska barn- och ungdomsboksförfattaren Maja Lunde har i sin debut inom vuxenlitteraturen lyckats med konststycket att väva ihop tre berättelser i en bok.

I korta lättlästa kapitel får vi omväxlande följa en familj i England vid 1800-talets mitt, en annan i USA i början av 2000-talet och ett ungt par i en kinesisk framtidsdystopi. Berättelsernas gemensamma nämnare är människans beroende av existerande bisamhällen, i vilt tillstånd eller i kupor.

I Kina har bidöden resulterat i svält, övergivna storstäder och civilisatorisk kollaps. Kommunistpartiet har dock fortfarande makten och tvingar befolkningen på landet att slavarbeta i oändliga fruktplantager genom att för hand pollinera trädens päron- och äppelblom.

Bokens styrka är personporträtten. Maja Lunde är mästerlig i sin knivskarpa och psykologiskt inkännande skildring av personernas glädje, depressioner och kontaktsvårigheter. Ambitioner och drömmar krockar med besvikelser och misslyckanden. Tragiska händelser är nära att slita sönder redan bräckliga relationer. Lundes språkbehandling når överraskande höjder. Hon använder jag-form för huvudkaraktärerna i alla tre historierna, vilket skapar närhet. Läsaren får lov att byta identitet för varje kapitel.

Visst har boken svagheter. Den kärva USA-berättelsen känns mera som hämtad från John Steinbecks 1930-tal än vår samtid. Och i katastrofernas Kina spökar kärnvapenkrigets människospillror från Cormac McCarthys ohyggliga Vägen. Att se framåt är alltid vanskligare än att titta i backspegeln.

Bokens budskap kan säkert upplevas som övertydligt. Pekpinnarna kunde vara hämtade ur något grönt partiprogram om riskerna med ensidig odling, utarmande monokulturer inom jord- och skogsbruk. Författaren klarar ändå att på slutet knyta ihop trådarna. Svartsyn får ge vika för optimism och försoning. En miljömässigt hållbar utveckling är jordens och människolivets räddning.

I skönlitterär form bjussar Maja Lunde också på en hel del fakta om bin, nektar och honung. Det får läsaren på köpet.

Nina Gustafsson

2018-07-06

Tre berättelser alla med bin i fokus målar upp bilden av hur vår värld var men också har blivit genom massdöd av bin på grund av all miljöförstörelse. Den ger en tankeställare om hur viktiga alla djur och växter är i vårt stora ekosystem och att vi borde vara ännu bättre på att skydda dem. En del av historierna lite långdragna men en trea är den värd.

Bokdjungeln

2018-06-16

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av djur och natur, men Lunde gör att jag faktiskt vill engagera mig. Hon skriver på ett sätt som gör att man förstår att vi bara har en planet och att vi måste ta hand om den. Jag tycker att hon blandar historierna bra med dåtid, nutid och framtid. Man hänger med bra och det är ett härligt flyt i texten. Denna passar kanske extra bra att läsa nu när sommaren är här och bina har kommit till liv. Klart en bok jag tycker man ska läsa.

Solveig Andersson

2018-05-15

Bokcirkeln maj 2018
Bra, men inte en bok jag valt i normala fall.

villa-freja.se

2018-04-09

Binas historia är en spännande bladvändare som jag skulle vilja beskriva som en intressant och verklighetstrogen apokolyps med inslag av feelgood al dente. En mycket perfekt kombination.

Kristina Carlsson

2018-01-23

Boken handlar om ett viktigt ämne, bidöden. Det låter lite trist, men man rycks med i handlingen. Boken är uppbyggd på så sätt att man följer en person i Storbritannien i dåtid, en amerikan i nutid och en asiatisk kvinna i framtiden. Till slut knyts handlingen ihop. Jag kunde inte släppa boken förrän jag läst klart. En lättläst men klart läsvärd roman!

Sandra Katby

2018-01-23

Bra historia, om än lite platt. Hade velat se mer ingående personskildringar. Men ändå bra och underhållande.

Anna Lehto

2018-01-07

Riktigt läsvärd.

Helena Österblad

2018-01-04

Det här är en läsvärd bok om tre olika tidsåldrar som har bin som gemensam nämnare. Det är skrämmande läsning när man vet att vi redan är på väg mot en total kollaps av bisamhällena. Kommer det då att anställas människor som pollinerare? Och vilka människor kommer de att vara?

Käthe Ivarsson

2017-11-28

Som en soft melodi genom boken med en text som är intressant och spännande. Den fick 🐝🐝🐝🐝🐝 av oss i bokklubben.

Malena Palmquist

2017-02-11

En fin bok om än lite kuslig och inte någon feelgood-bok. Historien igenom är det fina personporträtt som framför allt fokuserar på relationen far-son. Mödrarna står i periferin med deras roll i familjen är för den skull inte förminskad. Utan snarare mindre komplicerad. En mamma-son relation är också med men mindre konkret på grund av händelserna i boken. Jag hade stor behållning av den och den känns som angelägen läsning med tanke på klimathotet.

2016-12-31

Enkel, tankeväckande och så fantastiskt underbar!