Billie

Gavalda, Anna

| 2015

Billie is a girl from the wrong side of the tracks, willing to do anything to escape her abusive family and the desperate poverty they live in. Franck is a bright and sensitive boy damaged by a bigoted father and a mother anesthetised by anti-depressants. Ostracised and bullied at school, they find each other when a drama project requires them to perform an iconic piece of French literature... The story of their friendship is told by Billie in flashbacks, when she and Franck are trapped in the Cevennes Mountains.

Rebecka Nyman

2020-02-15

Jag blev faktiskt besviken även om jag inte hade förväntat mig speciellt mycket. Jag valde denna bok från vårt lilla bibliotek på landet där vi byter böcker med varandra. Jag drogs till omslaget och tyckte det var vackert på något sätt och hade hoppats på en fin men samtidigt sorglig berättelse. Boken var väldigt poetisk, vilket jag ibland tycker kan fungera, men jag upplevde att den var för rörig. Språket var rörigt, men jag gillade att det för en omväxling var ett väldigt vardagligt språk. Men som sagt rörigt och jag hängde inte riktigt alltid med vilket gjorde att det blev svårt att ta boken till sig.

Åh, jag älskar såna här böcker. Det behöver inte vara så avancerat, så tillkrånglat eller långt. Det kan vara så bra och så innerligt ändå.

Det här är en ganska kort roman, där en inte allt för utbildad flicka berättar om sin vänskap och relation till sin kompis. Om hur vänskap kan vara så otroligt mycket starkare än regelrätt relationskärlek. Boken är skriven i talspråk och ja, det haltar lite ibland, jag tycker inte riktigt att Billies språk håller samma ton hela tiden, men det gör ingenting för det är så bra ändå. Och jag kan tänka mig att det beror lite på översättningen. Måste vara jättesvårt att översätta franska slangord, liknelser och antydningar. Det är nog svårt att få till det bättre än såhär. Och efter ett tag vänjer jag mig och det blir ytterligare en fin del i boken, bara. För hon skriver ju så fint och hjärtskärande och öppet och ärligt.

Det är en bok man inte kan somna ifrån eller zona ut från. Det har man inte råd med. Missar jag en mening missar jag en poäng. Så allt måste läsas ingående. Jag läser om stycken flera gånger, men inte för att de är tråkiga utan för att de växer för varje gång jag läser dem. Jag förstår inte alltid vad Billie menar till en början, men efter att jag läst några gånger hänger jag med. Hon tror att hon är lätt men hon är ganska svår, trots att hon talar ner sig själv. Svår och fin. Och otroligt duktig på att berätta om allt fint och fult och älskligt med Franck <3 Hennes vän som boken handlar om. Om deras relation och lite också om hur det kommer sig att de ligger vid botten på ett stup i början på boken, med brutna leder och kanske bruten ryggrad. Hur de hamnade där liksom. Hon vänder sig till stjärnorna för att få hjälp och berättar under den stjärnklara natten sin livshistoria. Snabbt och i fast-forward för hon har ju inte hela livet på sig eftersom Franck kanske dör snart. Så hon gör det på Billie-sätt och jag ääääälskar det! Eller pappa säger att man inte kan älska ting, så jag menar att jag GILLADE det. Asmycket.

Nina Gustafsson

2015-12-20

Jag älskar Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam samt Lyckan är en sällsam fågel men den här kommer jag inte riktigt in i.

Maria Jönsson

2015-11-16

Udda men lite kul med djup.

2015-05-26

Tycker mycket om Gavaldas böcker. Detta är inget undantag.

2015-05-11

Ännu en ny klockren och fantastisk berättelse av Gavalda. Människorna, språket, vänskap, kärlek. Så många känslor, så vackert.

Maria Klamas

2015-05-02

Desperation, det är känslan som driver framåt i berättelsen om de två vännerna... jag känner med tydlighet den ångest som driver dem åt håll som de inte vill, tvingar dem till beslut och handlingar som leder nedåt i en deprimerande spiral... men samtidigt finns en trygghet och ett hopp om förändring och det ligger i deras relation. Där blir de något, där växer de som enskilda människor till något mer. Sträckläste boken på en dag och ville så gärna stanna kvar i deras värld, Billie och Franck... mina nya vänner... Gavalda, du skriver så det värker i hjärtat!