Billie Lou och Lille Bo på begravning

Larén, Sanna

Billie Lou och Lille Bo är bästa vänner. Förra fredagen dog Lille Bos farfar och idag ska han begravas. Billie Lou ska också följa med på begravningen. - Vad gör man på en begravning egentligen? undrar Billie Lou. - Pappa har sagt att man gråter och sjunger, svarar Lille Bo. Helst samtidigt. På förskolan har Billie Lou och Lille Bo bara lärt sig att skratta och sjunga samtidigt. Det är nog först i ettan man får lära sig de lite svårare grejerna. - Vi får hjälpas åt, säger Billie Lou. Billie Lou och Lille Bo på begravning är en berättelse ur barnets perspektiv, där sorgen och allvaret blandas med humor och värme.

Fyraåringen tycker: Han tyckte den var lite spännande, och lite sorglig, men också rolig. Gillar bilderna.

Mamman tycker: Jag tycker att illustrationerna påminner om Loranga, Loranga-böckerna, vilket bara är ett plus för det får mig att bli lite nostalgisk. Dessutom älskar jag titeln och pratar med alla om boken bara därför. Det är kul att se en bok om begravning utifrån barnens perspektiv och att ha i åtanke att allt vi anser vara så självklart inte alls är det för barn, och kanske till och med verkar lite konstigt. Det är också väldigt fint att se relationen mellan Billie Lou och Lille Bo och hur det är att ha en vän som alltid ställer upp.

Bästa vännerna Billie Lou och Lille Bo ska på begravning för Lille Bos farfar. Innan har de många funderingar på vad som händer på en begravning.
Sanna Larén har tidigare skrivit de roliga böckerna om Östen och den härliga humorn är något som hittas även här. Ur ett barnperspektiv och på ett väldigt underhållande sätt beskrivs Lille Bo och Billie Lous första begravning. En kille i klänning och halsduk håller tal och en tant som snorar som en hel förskola i februari, ja det är bara två av alla roliga iakttagelser de gör i kyrkan. Just det där med skattkistan känner jag igen, sonen var fem år när han var med på min farmors begravning och han var väldigt imponerad över att hon skulle få åka skattkista till himlen. Det är en charmig berättelse med söta illustrationer som speglar texten väl. Boken passar barn från 4 år och uppåt!

Detta är en fin och charmig bok om döden och vänskap.
Lille Bo's farfar har dött och Billie Lou som är bästa vännen ska följa med på begravningen.
De vet inte riktigt vad man gör på begravningar. Man sjunger och gråter svarar pappa.
Boken är humoristisk och tar upp hur en begravning kan vara. Barnen är så söta och illustrationerna fantastiska. Barnen undrar om det är en skattkista i kyrkan. Det är farfars kista de pratar om...

Underbar, rolig & snyggt illustrerad!

Jag har läst Billie Lou och Lille Bo på begravning som är skriven av Sanna Larén och illustrerad av Anna Norin, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Lille Bos farfar har dött och bästa vännen Billie Lou ska följa med på begravningen. Pappa hjälper dem att klä på sig. Barn får ha nästan vad dem vill på en begravning, men inte vampyrtänder eller baddräkt. På begravningar ska man sjunga och gråta samtidigt, det verkar svårt tycker Lille Bo och Billie Lou. Billie Lou och Lille Bo på begravning är en underbart fin bok om begravningar ur ett barns perspektiv. Både text och bild är otroligt charmiga med fokus på barns upplevelser inför, under och efter en begravning. Boken har lagom med text för att fånga intresset hos de flesta i en barngrupp i åldern 3-6 år. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 3-6 år och det tycker jag är en bra riktlinje. Billie Lou och Lille Bo på begravning är en bok som borde finnas på alla förskolor. Det här är en bok som jag har saknat.