Billie Lou och Lille Bo på begravning

Larén, Sanna

Billie Lou och Lille Bo är bästa vänner. Förra fredagen dog Lille Bos farfar och idag ska han begravas. Billie Lou ska också följa med på begravningen. - Vad gör man på en begravning egentligen? undrar Billie Lou. - Pappa har sagt att man gråter och sjunger, svarar Lille Bo. Helst samtidigt. På förskolan har Billie Lou och Lille Bo bara lärt sig att skratta och sjunga samtidigt. Det är nog först i ettan man får lära sig de lite svårare grejerna. - Vi får hjälpas åt, säger Billie Lou. Billie Lou och Lille Bo på begravning är en berättelse ur barnets perspektiv, där sorgen och allvaret blandas med humor och värme. Lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt här: https://www.idusforlag.se/press/LARARHANDLEDNING%20Billie%20Lou%20och%20Lille%20Bo%20med%20logga.pdf

Bettan_bokprataren

2020-07-14

En fin berättelse om begravningar ur ett barns perspektiv. Text och bilderna är har ett otroligt passande fokus på hur barn upplever en begravning såväl före, under och men även det viktiga efter en begravning.
Perfekt mängd text och de detaljrika bilderna är underbara och man kan prata om dem hur länge som helst. Det som känns extra fint är att vi får uppleva både hur det är att vara ledsen men även hur det är att vara glad.
Boken riktar sig främst till ålderskategorin 3-6 år och det känns som helt rätt. Lou och Lille Bo på begravning är en bok som borde finnas på alla förskolor. Jag kommer att skänka mitt ex till mitt barnbarns förskola.

En bok med massor av värme och humor. Jag älskar när Billie Lou frågar,

" Finns det spadar i kyrkan eller ska man ha med en egen"
Eller när
" En kille i klänning och halsduk håller tal.
- Där är skattkistan, viskar Lille Bo. I den ligger min farfar."
Det är verkligen sådana kommentarer som mitt barnbarn 5 år skulle kunna fälla. I just love it!
Fler bilder hittar du på bloggen

Fyraåringen tycker: Han tyckte den var lite spännande, och lite sorglig, men också rolig. Gillar bilderna.

Mamman tycker: Jag tycker att illustrationerna påminner om Loranga, Loranga-böckerna, vilket bara är ett plus för det får mig att bli lite nostalgisk. Dessutom älskar jag titeln och pratar med alla om boken bara därför. Det är kul att se en bok om begravning utifrån barnens perspektiv och att ha i åtanke att allt vi anser vara så självklart inte alls är det för barn, och kanske till och med verkar lite konstigt. Det är också väldigt fint att se relationen mellan Billie Lou och Lille Bo och hur det är att ha en vän som alltid ställer upp.

Detta är en fin och charmig bok om döden och vänskap.
Lille Bo's farfar har dött och Billie Lou som är bästa vännen ska följa med på begravningen.
De vet inte riktigt vad man gör på begravningar. Man sjunger och gråter svarar pappa.
Boken är humoristisk och tar upp hur en begravning kan vara. Barnen är så söta och illustrationerna fantastiska. Barnen undrar om det är en skattkista i kyrkan. Det är farfars kista de pratar om...

Underbar, rolig & snyggt illustrerad!

Jag har läst Billie Lou och Lille Bo på begravning som är skriven av Sanna Larén och illustrerad av Anna Norin, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Lille Bos farfar har dött och bästa vännen Billie Lou ska följa med på begravningen. Pappa hjälper dem att klä på sig. Barn får ha nästan vad dem vill på en begravning, men inte vampyrtänder eller baddräkt. På begravningar ska man sjunga och gråta samtidigt, det verkar svårt tycker Lille Bo och Billie Lou. Billie Lou och Lille Bo på begravning är en underbart fin bok om begravningar ur ett barns perspektiv. Både text och bild är otroligt charmiga med fokus på barns upplevelser inför, under och efter en begravning. Boken har lagom med text för att fånga intresset hos de flesta i en barngrupp i åldern 3-6 år. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 3-6 år och det tycker jag är en bra riktlinje. Billie Lou och Lille Bo på begravning är en bok som borde finnas på alla förskolor. Det här är en bok som jag har saknat.