Billie Lou och Lille Bo: Livets sista bästa dag

Larén, Sanna

Billie Lou och Lille Bo är bästa vänner. Idag är de ute och cyklar. Alldeles förfärligt fort cyklar de. Så de får lugg och grejer.På cykelturen träffar de på en katt med en tant under sig. Katten heter Ro och idag är det Ros sista dag. Inte i skolan, inte på jobbet, utan i livet. Det är så tråkigt att man måste dö på sin sista dag i livet, tycker Billie Lou. Det är ju då man vill göra massa roliga grejer. Lille Bo håller med. Fast man behöver ju inte bara dö på sin sista dag!Billie Lou och Lille Bo Livets sista bästa dag är en berättelse ur barnets perspektiv där sorgen och allvaret blandas med humor och värme.

Femåringen tycker: Vad roliga saker de gör med katten. Däremot hade inte femåringen mött döden när vi läste den här boken, så det var fortfarande väldigt abstrakt för honom. Men det kändes som att han förstod vad som hände med katten och varför barnen gjorde som de gjorde.

Mamman tycker: Jag tycker nog på många sätt att den här boken är mycket sorgligare än vad femåringen gör. Men samtidigt tycker jag att det är skönt att han får närma sig döden på ett mer lättsamt sätt än jag som vuxen gör när jag läser den här boken. Ändå får Sanna Laréns berättelse mig att le på många håll också, för både Billie Lou och Lille Bo har så fantastiska kommentarer ibland att jag bara vill skratta högt. Igenkänningshumor för en småbarnsförälder. Det är så fint allt de gör för katten Ro på hans sista dag, och på sista sidan blir jag alldeles tårögd, till barnets stora förvåning.

Billie Lou och Lille Bo : Livets sista bästa dag handlar om att förlora ett djur, och jag tycker att det är väldigt fint gjort och bra tänkt av Sanna Larén att göra berättelser om döden för att barnen ska kunna närma det sig innan det händer i verkliga livet.

Anna Norins illustrationer är mysiga och påminner mig om Loranga, Mazarin och Dartanjang.

Detta är en uppföljande bok till ”Billie Lou och Lille Bo på begravning”. Vi har läst ettan som inte riktigt fångade oss, därför har det varit roligt att läsa denna andra boken som verkligen överraskade oss med hur fin den är. Larén har här skrivit en klockren berättelse.
Vi får följa de bästa vännerna Billie Lou och Lille Bo som är ute och leker.
Där träffar de på en tant som sitter med sin katt i famnen. De får reda på att tanten senare idag ska ta katten till veterinären för att avlivas. Katten är nämligen svårt sjuk och tanten är väldigt ledsen.
Vännerna bestämmer sig för att katten ska få en riktigt fin dag. För man behöver ju inte bara dö på sin sista dag här i livet.
Det ska bli en sista och bästa dag helt enkelt.
Så de sätter igång, de köper räksallad på korvkiosken och när katten inte orkar klättra i träd hjälper barnen till så katten får njuta av en sista fantastisk utsikt.
Boken avslutas sedan på ett sätt som inte går att läsa utan att gråta. Jag säger bara: Mattan! Mattan!
Detta är en riktigt fin berättelsen om avsked, död, sorg och kärleken till ett husdjur.

I början av boken finns också en fin dedikation från författaren till vad vi förmodar är hennes tidigare katter, för visst krävs det nog någon som älskat en katt som dött för att skriva denna fina berättelse. Vi som också har två katter blir kanske lite extra berörda. När jag sitter och läser för ett barn kan jag se hur maken i rummet bredvid torkar bort en tår. Det tycker jag är väldigt fint ändå, att boken berör så mycket trots att han inte ens är helt närvarande i läsningen.

Illustrationerna har dock inte riktigt fångat oss och vi har varierande åsikter kring dem i familjen. De har karaktär och känns unika till stilen och de fångar berättelsen.

Detta är en mycket charmig bok om vännerna Billie Lou och Lille Bo. De träffar en äldre dam som ser så ledsen ut och de undrar varför. Damens katt ska avlivas och barnen försöker snusförnuftigt att trösta damen. De bestämmer sig för att det ska bli kattens bästa sista dag i livet och de äter godsaker, klättrar i träd och sen bakar de tillsammans.
Boken tar upp ett allvarligt ämne på ett väldigt fint sätt och det är en fin humor i boken som riktigt värmer en i hjärtat. Jag tycker att Sanna lyckats fånga de charmiga uttryck endast ett barn kan få till på ett bra sätt och illustrationerna i boken är sååå fina.
Än så länge finns det två böcker om Billie Lou och lille Bo men vi hoppas på många fler.

villa-freja.se

2020-02-06

En så fin, varm och humoristisk bok om livet och döden. Helt okomplicerat utifrån barnens perspektiv. Jag älskar verkligen de fina illustrationerna som på pricken fångar känslan.

Fin, rolig & alldeles underbar!

@barnbokstips

2020-01-09

Vi har läst Billie Lou och Lille Bo Livets sista bästa dag av Sanna Larén och Anna Norin. Läsålder 3-6 år. Det är andra boken om Billie Lou och Lille Bo och precis som i första handlar det om sorg och död ur ett barnperspektiv. Jag älskar Sannas sätt att skriva! Charmigt, roligt och enkelt! ”Alldeles förfärligt fort cyklar de. Så de får lugg och grejer.” Kompisarna möter en gammal tant och hennes katt när de är ute och tanten är leden för det är hennes katts sista dag i livet. Kompisarna bestämmer sig för att de ska göra den till kattens bästa dag i livet.
Anna Norin som illustrerat har en egen stil som jag gillar! Vet inte varför men de gamla sura gubbarna i boken påminner om nån illustration jag sett av August Strindberg. Anna blandar svartvita illustrationer med illustrationer i färg och både enkla och mer detaljerade. En riktigt fin och rolig bok och detsamma gäller första boken i serien!

Boktips till barn i åldern 3-6 år! Jag har läst Billie Lou och Lille Bo: Livets sista bästa dag skriven av Sanna Larén och illustrerad av Anna Norin, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Billie Lou och Lille Bo är bästa vänner. En dag när de är ute och cyklar träffar de en katt med en tant under sig. Det är kattens sista dag i livet och tanten är ledsen. Billie Lou och Lille Bo tycker att man kan göra mer än att bara dö sin sista dag i livet. De fixar den bästa sista dagen för katten och ett fint minne för tanten. Billie Lou och Lille Bo: Livets sista bästa dag är en charmig bok om livet och sorg ur ett barns perspektiv. Boken är även full av humor, glädje och kreativitet. Illustrationerna är så fina och gulliga och passar verkligen ihop med den humoristiska och charmiga texten. Det här är andra boken om Billie Lou och Lille Bo, den första heter Billie Lou och Lille Bo: På begravning som jag också vill rekommendera.