OEI Editör och Modernista presenterar stolt William S. Burroughs inflytelserika romantrilogi Den mjuka maskinen (1961), Biljetten som exploderade (1962) och Nova Express (1964).
William Seward Burroughs (1914-1997) är inte bara den litterära myt som signaleras av efterhängsna epitet som "the godfather of beat", "the godfather of punk", "the gentleman junky", "the literary outlaw". Burroughs är också en av den amerikanska efterkrigstidens mest inflytelserika författare, som genom sitt såväl formellt som tematiskt innovativa skrivande lämnat avtryck långt utanför litteraturen. För att betona denna sida hos Burroughs har Funclub valt att översätta tre av hans mest betydelsefulla och lekfullt experimentella romaner. Burroughs debuterade under pseudonymen William Lee med romanen Junkie 1953. Efter genombrottet med The Naked Lunch 1959 radikaliserade Burroughs sitt språkliga och...
Visa mer
OEI Editör och Modernista presenterar stolt William S. Burroughs inflytelserika romantrilogi Den mjuka maskinen (1961), Biljetten som exploderade (1962) och Nova Express (1964).
William Seward Burroughs (1914-1997) är inte bara den litterära myt som signaleras av efterhängsna epitet som "the godfather of beat", "the godfather of punk", "the gentleman junky", "the literary outlaw". Burroughs är också en av den amerikanska efterkrigstidens mest inflytelserika författare, som genom sitt såväl formellt som tematiskt innovativa skrivande lämnat avtryck långt utanför litteraturen. För att betona denna sida hos Burroughs har Funclub valt att översätta tre av hans mest betydelsefulla och lekfullt experimentella romaner. Burroughs debuterade under pseudonymen William Lee med romanen Junkie 1953. Efter genombrottet med The Naked Lunch 1959 radikaliserade Burroughs sitt språkliga och begreppsliga experimenterande vilket resulterade i den romansvit som brukar kallas cut-uptrilogin, eller novatrilogin. Trilogin - som består av The Soft Machine ( Den mjuka maskinen), The Ticket that Exploded ( Biljetten som exploderade) och Nova Express ( Novaexpressen) - publicerades i Paris, New York och London mellan 1961 och 1968. I dessa romaner utvecklas kontrolltemat från Den nakna lunchen till ett veritabelt science fiction-scenario. Genom tillämpningen av cut-uptekniken, som Burroughs började experimentera med 1959, producerades en textmosaik som vecklas ut till en hallucinatoriskt absorberande pikaresk där det moderna medie- och konsumtionssamhället utsätts för en hänsynslös satir. Burroughs har med en exempellös konsekvens arbetat med att knäcka koden till vårt hyperverkliga och globaliserade kontrollsamhälle och dess virala och digitala kontrollteknologier, och han föregriper i sitt skrivande på ett kusligt sätt effekterna av de senaste 30 årens explosiva utveckling inom såväl medie- som bioteknologi.
Biljetten som exploderade presenteras här för första gången i bokform på svenska.
"Till Burroughs innovationer brukar räknas cut up-metoden, i Europa betydligt mer uppmärksammad än Kerouacs spontanitetsidé (...) Aldrig genomförde Burroughs metoden så konsekvent som i Novatrilogin, eller cut up-trilogin (...) och att den nu publicerats i sin helhet på svenska måste betraktas som en stor litterär händelse."
Per Planhammar, Göteborgs-Posten