Bildhuggarens dotter

Jansson, Tove

| 1968

I Bildhuggarens dotter (1968) ger Tove Jansson en inblick i sin egen barndomsvärld, konstnärshemmet på Satudden i Helsingfors och sommarlivet i skärgården. Hon återskapar den yttre miljön, det borgerligt bohemiska atelje- och familjelivet som i mycket domineras av pappan, skulptören Viktor Jansson. Men framför allt fångar hon barnets upplevelse av tillvaron: det mystika och magiska mitt i vardagen, spänningen mellan tryggheten och skräcken, den gränslösa fantasin - element som utgjord byggstenar i hela Tove Janssons författarskap. Bildhuggarens dotter är en av de klassiska barndomsskildringarna i svensk litteratur.

Katarina Sjöö

2022-01-22

Jag är inte så förtjust i Toves vuxenböcker, vilket gör ont i mig, för jag älskar Mumin, älskar hennes bilder, att höra och läsa om hennes liv. Men vuxenböckerna når mig inte. Och så är det med det.

Inger Jonsson

2016-09-25

En sån inspirerande barndom för ett barn med konstnärlig ådra. Fina naturiakttagelser. Fin skildring av konstnärssjälar.

2015-10-31

Fint skriven med knivskarpa minnesbilder från barndomen men boken är alldeles för splittrad och fragmentarisk för att gripa tag i mig över huvud taget. Har många fler Tove Jansson böcker i bokhyllan som jag ska testa längre fram. Övertygad att jag kommer att gilla dem bättre.

2014-06-13

Väldigt vackert skriven skildring av en sagolik barndom. Jag tror att man får ut ännu mer av boken om man redan är en fan av mumintrollen. I och med att jag inte är det så blev det bara några löst sammanhängande fragment som tyvärr kändes lite substanslösa.

Eva Pettersson

2013-11-14

Är väldigt intresserad av Tove Jansson och hennes bakgrund, och blev därför besviken på denna bok. Den kändes lite för osammanhängande.

Lotta Berling

2013-08-08

Läste halva. Fångade inte alls mitt intresse.

Jenny Stenberg

2011-02-08

Småtrevlig, men inte så spännande. Jag fastande aldrig riktigt i den. Det är lite kul att veta mer om Tove Jansson och om familjen apa men den är inte fantastisk även om den är okej.

Mr Roslund

2010-04-11

Intressant och välformulerad. Fantastiska detaljer i stor variation.

Merja A

2009-11-07

Tove Janssons barndomsskildring innehåller vardagens händelser,men också väldigt mycket magi och mystik.
Man anar förebilder till muminkaraktärer
redan där.