Bilbo - En hobbits äventyr

Tolkien, J R R

| 1982

Ny upplaga Uppläsare: Tomas Norström Här börjar Sagan om ringen. Bilbo - en hobbits äventyr är den klassiska föregångaren till Tolkiens berömda trilogi om Härskarringen. Här möter vi den fascinerande mytologiska värld som trollbundit läsare i alla åldrar i alla länder. Halvt motvilligt följer den fridsamme hoben Bilbo med den store trollkarlen Gandalf i jakten på dvärgarnas guldskatt. Otaliga faror och svårigheter tornar upp sig på vägen. Med list och tur och tack vare Gollums osynlighetsring lyckas Bilbo och hans följe ta sig fram till den ruvande draken Smaug för den avgörande striden. Bilbo ? en hobbits äventyr skrev Tolkien till sina egna barn och då den publicerades 1937 blev den genast en stor succé. Tolkiens rika fantasi har skapat en värld så levande och verklig att man kan svära på att den har funnits en gång i uråldrig tid, på den riktiga sagotiden. Översättning av...

Gustaf Eriksson

2023-08-30

Underbar bok men gillar Britt G. Hallqvists översättning ännu mer.

Jenny Sven

2021-12-19

En självklar bok att läsa om man tycker om Sagan om Ringen. Jag föredrar nog Sagan om ringen, men det här är ändå fantastisk.

David Fryxelius

2021-04-26

En av mina absoluta favoritböcker. Återkommer till den ofta.

Jennie Carlander

2020-07-21

2019-12-28

Mysig känsla, milda äventyr och underhållande samt lättsamt språk. Jag undrar dock var alla kvinnor håller hus, det är tommare på dem än i Sagan om Ringen.

Joakim Karlsson

2018-10-24

Klart läsvärd och spännande, men inte i samma liga som ”Sagan om ringen”-trilogin. Mer för den som vill ha mer efter att ha läst trilogin.

Christina Eriksson

2018-07-24

Magisk, spännande och annorlunda

Helena Flemström

2018-04-18

Känns mera barnslig än trilogin, förstår inte hur det gick att pressa tre filmer ur denna.

Mattias Lönnqvist

2018-04-10

Jag läste den här första gången när jag var tolv eller tretton. Sett till innehållet så är trilogin om härskarringen intressantare, men rent språkligt är det här en bättre som inte lider av problemet med 200 ointressanta sidor i början.

Erik Horizon

2018-01-02

Mycket bättre än Sagan om ringen

Bjarne Johansson

2017-12-17

👍

Isabella Applebaker

2015-09-28

En riktigt bra bok väldigt spännande. Sångerna är bra med melodi till :D

Natalie Nordström

2014-10-14

En härlig klassiker, Bilbo är en karaktär man tar till hjärtat direkt! Jag ångrar inte att jag läste denna, boken som är porten för Lord of the Ring-trilogin. Den hade dock gärna fått vara ännu mer spännande, mer fartfylld.

Sara Persson

2014-07-26

Hade bara läst om Sagan om ringen innan och dessutom sett filmen som bygger på den här boken. Jag blev glatt överraskad över hur bra den var. Lite mysigt skriven mer för barn. Älskar denna mysiga saga!

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Den moderna fantasyns mästare - Tolkien! The Hobbit och Lord Of The Rings var upptakten till den moderna fantasyn och "bannbrytande" eftersom den utspelade sig i en helt påhittad ny värld. Tidigare hade fantasiberättelser tagit plats i vår värld eller så hade äventyren upplevts av någon från vår värld som råkat ta sig härifrån till tex Oz, Narnia eller Wonderland.
Man kan inte kalla sig fan av fantasygenren om man inte läst Tolkien!

Ida Andersson

2014-02-19

Tolkien är en fantastisk författare och älskar flytet i hans texter och karaktärerna är underbara.

Har läst både på svenska och engelska och inget på fel på något av språken.

Marita Ryen

2013-12-14

Lyssnat på denna bok med en bra uppläsare. Märks att den riktar sig till barn/ungdomar. En riktigt bra och spännande saga.

Maria Blomkvist

2013-11-09

Väldigt härlig och typisk sagoberättarstil. Tror den är alldeles perfekt för lite yngre läsare men jag fann den för enkel både karaktärs- och handlingsmässigt. Jag tyckte aldrig riktigt att den blev tillräckligt spännande för den kändes för trygg och förutom Bilbo fanns det inte direkt några karaktärer med djup eller utveckling.

Maria Linder

2013-08-14

Underbart berättad! Vissa partier gick väl snabbt bara, särskilt mot slutet.

Lars Willfors

2013-07-31

Exemplarisk för en jungiansk läsning! Ultramaskulint om skattjakt, vänskap och att stå pall.

Nicklas Björk

2013-06-14

En barnvänlig och farfylld introduktion till trilogin om Härskaringen. De tre övriga böckerna är mörkare och riktar sig till en mer vuxnare publik, därför är det skönt att ta del av "Bilbo" som är kortare och mer rappt berättad samt bjuder på en lättsam humor. Det är en klassik äventyrsbok som i likhet med övriga trilogin bjuder på vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett mästerverk.

Felicia Dahlqvist

2013-05-31

Positivt överraskad, en mysig liten berättelse om Bilbos äventyr. Detta är den första riktiga fantasyn jag läser och jag skall absolut fortsätta läsa Tolkien. Det jag saknar i boken är lite spänning och dramatik, men det kanske är jag som är ovan vid genren. Bra bok i alla fall!

david Lindberg

2013-05-26

Tolkien helt enkelt. Detta är bra litteratur

david Lindberg

2013-05-26

Jag säger bar Tolkien

Sonia Tibblin

2013-02-24

En riktigt mysig och rolig historia om en hob som aldrig har varit utanför sitt hus innan. Synd bara att det inte finns några kvinnor med och att boken är så kort om man jämför med Sagan Om Ringen.

Paul Karlsson

2013-01-20

Nu har jag läst färdigt "The Hobbit" för andra gången för att friska upp minnet inför den nya filmtrilogin som jag i nuläget bara sett första delen av.

Historien behöver väl egentligen ingen närmare presentation. Men man får i alla fall följa hobbiten Bilbo som tillsammans med trollkarlen Gandalf och tretton dvärgar, ledda av dvärgen Thorin beger sig iväg på ett äventyr. Deras uppgift är att röva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug. Under resans gång möter Bilbo även Gollum vilket leder till att han finner en magisk ring som kommer ha en stor betydelse i de kommande delarna av Tolkiens böcker.

Den var riktigt trevligt att läsa om denna bok som jag i princip nästan faktiskt glömt större delen av. Allt är mycket lättsammare och enklare berättat än i den uppföljande ringen-trilogin. Men det är väldigt intressant att läsa om hur det hela började och att få de pusselbitarna på plats. Boken är väldigt svår att lägga ifrån sig då man väl har kommit in i handlingen. Den har allt man kan förvänta av en Tolkien historia. Mäktiga slag, intressanta karaktärer och spännande handling. Dock har jag lite svårt att förstå hur Peter Jackson ska kunna dra ut på historien så långt att den räcker till tre filmer eftersom boken är ganska tunn. Men den lyckas han säkert med. Första filmen var ju ett mästerverk.

Boken kan starkt rekommenderas.

Elin Uden

2013-01-13

Efter att ha läst Silmarillion hade jag något högre förväntningar på The Hobbit eftersom Tolkiens bok om världens skapelse blev något långtråkig men som samtidigt var bra läsning. Tolkien är en bra berättare och the Hobbit var en väldigt bra bok och som fan är jag väldigt nöjd.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Gullig bok, vet att den är skriven för barn men jag hade faktiskt glädje av den

Mattias Lönnebo

2013-01-05

En saga som blivit klassisk. Detta är ju till skillnad från "Sagan om ringen" skriven för barn och är som sådan en fantasifull och bra berättelse. Den är dock lite gammaldags i sin framtoning och berättarstil, vilket inte är så konstigt eftersom den har några år på nacken.

Matilda Krig

2012-12-07

Läste den när jag var typ 10-12, men kom inte ihåg så mkt, så tänkte det var lämpligt att läsa om den såhär inför biopremiären. Ja, den var trevlig, charmig.. Men långt ifrån lika bra som LOTR-böckerna. Ska dock bli spännande o se hur de får till 2 filmer på den här relativt korta historien..

Ebba Andersson

2012-11-24

Gullig men det går för "bra" för alla för att jag verkligen ska älska den

Mathilda Flood

2012-11-21

En otroligt underhållande liten saga. Skratt och förvåning följde boken igenom.

Catrin ....

2012-07-01

Min favorit

Gabriella Plånborg

2012-05-13

En klassiker, men jag stör mig på slutet och det faktum att inte en enda kvinnlig karaktär nämns i hela boken.

Alva Ordnörden

2012-04-02

Det är en spännande, fartfylld och mysig bok för fantasy-älskare!!! ;D

Det är också en liten början på Sagan om ringen-böckerna. Det handlar om hobbiten Bilbo som en dag får besök av trollkarlen Gandalf. Gandalf berättar om en skatt som han vill ha hjälp med att hitta, men Bilbo är inte särskilt road av det, så de börjar tjafsa. Den disskutionen slutar med att Gandalf går därifrån och Bilbo lägger sig för att sova och tänker inte mer på det. Men morgonen därpå när han precis tänkte äta sin andra frukost (hobbitar äter helst två måltider av varje om de kan och hinner) så knackar det på dörren. Nej, nu är det Gandlaf igen, tänker Bilbo, men det är det inte, utan det är en dvärg som kliver in i Bilbos hall som om det var det självklaraste i världen (men de har aldrig träffats förut). Sedan så knackar det på dörren gång på gång och hela
Bilbos kök är strax därpå fullt med dvärgar som kräver kaffe, te, öl och kakor. Bilbo låtsas som om allt är under kontroll, att han inte är ett dugg förvånad och det är så Bilbo - en hobbits äventyr börjar...

Boken är verkligen annorlunda! Jag skulle beskriva den som närmast genial, den ända nackdelen är språket. J.R.R. Tolkien skrev den på 1930-talet så det är ganska gammalt språk. Men annars är den jättejättebra! När man har läst den här så kan man inte låta bli att vela läsa "de riktiga" Sagan om ringen böckerna! :)

Elisabeth E

2012-03-03

Så underbart bra!

Jonas Eklundh

2012-01-29

Mycket bra barnbok, fantastiskt skriven och har åldrats väl. Men det är fortfarande en barnbok.

Laila Dalby

2011-08-17

Helt klart den bästa boken i serien och en av de mest fängslande böcker jag läst!! :)

Emelie A

2011-07-03

Mysig bok, men kände mig lite för gammal för att den skulle riktigt passa mig i smaken.

Liza Bolin

2011-03-24

Rob Inglis är en bra uppläsare av denna hemtrevliga barnbok. Det är kul att minnas att Tolkien kan skriva också, inte bara mästerligt uppfinna världar och språk.

Monica Westelius

2011-01-13

Alla Tolkiens böcker läste jag som 13-åring och blev otroligt fascinerad av dem. Fantasy och äventyr på sitt bästa.

Sarah Olsson

2010-08-10

För barnsligt skriven för mig, även om den var kul att läsa. Det blir ju, om inte annat, lättläst och det är ju skönt ibland också. Men jag tyckte ändå att det var synd att den kändes så barnslig.

Niklas Hall

2010-03-30

Egentligen värd ett högre betyg - det är ju här det startar. Boken är ju klart mer ungdomsinriktad än trilogin - vilket självklart gör att betygest skiftar med åldern. Hur som helst - ett måste för alla fantasystollar!

Johan Örneström

2010-02-27

Ger en den rätta känslan inför trilogin som filmerna baseras på.

Elis

2010-01-09

Det här är en jättebra äventyrsbok

M W

2009-12-01

Jonas Olsson

2009-10-22

Tolkiens barnbok han skrev innan Ringentrilogin är en hyfsad historia. En "light"-Tolkien för de unga som inte orkar ta sig igenom hans andra böcker. Vi hoppas alla att filmversionerna som kommer ska bli bättre än boken.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Njae. Jag somnade oftast när pappa läste den högt för mig.

Madelene Helgesson

2009-10-01

En äkta klassiker. Hallqvists översättning är den bästa.