Bilbo - En hobbits ventyr

Tolkien, J R R

| 1982

Ny upplaga Upplsare: Tomas Norstrm Hr brjar Sagan om ringen. Bilbo - en hobbits ventyr r den klassiska fregngaren till Tolkiens bermda trilogi om Hrskarringen. Hr mter vi den fascinerande mytologiska vrld som trollbundit lsare i alla ldrar i alla lnder. Halvt motvilligt fljer den fridsamme hoben Bilbo med den store trollkarlen Gandalf i jakten p dvrgarnas guldskatt. Otaliga faror och svrigheter tornar upp sig p vgen. Med list och tur och tack vare Gollums osynlighetsring lyckas Bilbo och hans flje ta sig fram till den ruvande draken Smaug fr den avgrande striden. Bilbo ? en hobbits ventyr skrev Tolkien till sina egna barn och d den publicerades 1937 blev den genast en stor succ. Tolkiens rika fantasi har skapat en vrld s levande och verklig att man kan svra p att den har funnits en gng i urldrig tid, p den riktiga sagotiden. versttning av...

Isabella Applebaker

2015-09-28

En riktigt bra bok vldigt spnnande. Sngerna r bra med melodi till :D

Natalie Nordstrm

2014-10-14

En hrlig klassiker, Bilbo r en karaktr man tar till hjrtat direkt! Jag ngrar inte att jag lste denna, boken som r porten fr Lord of the Ring-trilogin. Den hade dock grna ftt vara nnu mer spnnande, mer fartfylld.

Sara Persson

2014-07-26

Hade bara lst om Sagan om ringen innan och dessutom sett filmen som bygger p den hr boken. Jag blev glatt verraskad ver hur bra den var. Lite mysigt skriven mer fr barn. lskar denna mysiga saga!

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Den moderna fantasyns mstare - Tolkien! The Hobbit och Lord Of The Rings var upptakten till den moderna fantasyn och "bannbrytande" eftersom den utspelade sig i en helt phittad ny vrld. Tidigare hade fantasiberttelser tagit plats i vr vrld eller s hade ventyren upplevts av ngon frn vr vrld som rkat ta sig hrifrn till tex Oz, Narnia eller Wonderland.
Man kan inte kalla sig fan av fantasygenren om man inte lst Tolkien!

Ida Andersson

2014-02-19

Tolkien r en fantastisk frfattare och lskar flytet i hans texter och karaktrerna r underbara.

Har lst bde p svenska och engelska och inget p fel p ngot av sprken.

Marita Ryen

2013-12-14

Lyssnat p denna bok med en bra upplsare. Mrks att den riktar sig till barn/ungdomar. En riktigt bra och spnnande saga.

Maria Blomkvist

2013-11-09

Vldigt hrlig och typisk sagoberttarstil. Tror den r alldeles perfekt fr lite yngre lsare men jag fann den fr enkel bde karaktrs- och handlingsmssigt. Jag tyckte aldrig riktigt att den blev tillrckligt spnnande fr den kndes fr trygg och frutom Bilbo fanns det inte direkt ngra karaktrer med djup eller utveckling.

Maria Linder

2013-08-14

Underbart berttad! Vissa partier gick vl snabbt bara, srskilt mot slutet.

Lars Martinsson

2013-07-31

Exemplarisk fr en jungiansk lsning! Ultramaskulint om skattjakt, vnskap och att st pall.

Nicklas Bjrk

2013-06-14

En barnvnlig och farfylld introduktion till trilogin om Hrskaringen. De tre vriga bckerna r mrkare och riktar sig till en mer vuxnare publik, drfr r det sknt att ta del av "Bilbo" som r kortare och mer rappt berttad samt bjuder p en lttsam humor. Det r en klassik ventyrsbok som i likhet med vriga trilogin bjuder p vacker detaljrikedom och minnesrika citat. Kort och gott: Ett msterverk.

Felicia Dahlqvist

2013-05-31

Positivt verraskad, en mysig liten berttelse om Bilbos ventyr. Detta r den frsta riktiga fantasyn jag lser och jag skall absolut fortstta lsa Tolkien. Det jag saknar i boken r lite spnning och dramatik, men det kanske r jag som r ovan vid genren. Bra bok i alla fall!

david Lindberg

2013-05-26

Tolkien helt enkelt. Detta r bra litteratur

david Lindberg

2013-05-26

Jag sger bar Tolkien

Sonia Tibblin

2013-02-24

En riktigt mysig och rolig historia om en hob som aldrig har varit utanfr sitt hus innan. Synd bara att det inte finns ngra kvinnor med och att boken r s kort om man jmfr med Sagan Om Ringen.

Paul Karlsson

2013-01-20

Nu har jag lst frdigt "The Hobbit" fr andra gngen fr att friska upp minnet infr den nya filmtrilogin som jag i nulget bara sett frsta delen av.

Historien behver vl egentligen ingen nrmare presentation. Men man fr i alla fall flja hobbiten Bilbo som tillsammans med trollkarlen Gandalf och tretton dvrgar, ledda av dvrgen Thorin beger sig ivg p ett ventyr. Deras uppgift r att rva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug. Under resans gng mter Bilbo ven Gollum vilket leder till att han finner en magisk ring som kommer ha en stor betydelse i de kommande delarna av Tolkiens bcker.

Den var riktigt trevligt att lsa om denna bok som jag i princip nstan faktiskt glmt strre delen av. Allt r mycket lttsammare och enklare berttat n i den uppfljande ringen-trilogin. Men det r vldigt intressant att lsa om hur det hela brjade och att f de pusselbitarna p plats. Boken r vldigt svr att lgga ifrn sig d man vl har kommit in i handlingen. Den har allt man kan frvnta av en Tolkien historia. Mktiga slag, intressanta karaktrer och spnnande handling. Dock har jag lite svrt att frst hur Peter Jackson ska kunna dra ut p historien s lngt att den rcker till tre filmer eftersom boken r ganska tunn. Men den lyckas han skert med. Frsta filmen var ju ett msterverk.

Boken kan starkt rekommenderas.

Elin Uden

2013-01-13

Efter att ha lst Silmarillion hade jag ngot hgre frvntningar p The Hobbit eftersom Tolkiens bok om vrldens skapelse blev ngot lngtrkig men som samtidigt var bra lsning. Tolkien r en bra berttare och the Hobbit var en vldigt bra bok och som fan r jag vldigt njd.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Gullig bok, vet att den r skriven fr barn men jag hade faktiskt gldje av den

Mattias Lnnebo

2013-01-05

En saga som blivit klassisk. Detta r ju till skillnad frn "Sagan om ringen" skriven fr barn och r som sdan en fantasifull och bra berttelse. Den r dock lite gammaldags i sin framtoning och berttarstil, vilket inte r s konstigt eftersom den har ngra r p nacken.

Matilda Krig

2012-12-07

Lste den nr jag var typ 10-12, men kom inte ihg s mkt, s tnkte det var lmpligt att lsa om den shr infr biopremiren. Ja, den var trevlig, charmig.. Men lngt ifrn lika bra som LOTR-bckerna. Ska dock bli spnnande o se hur de fr till 2 filmer p den hr relativt korta historien..

Ebba Andersson

2012-11-24

Gullig men det gr fr "bra" fr alla fr att jag verkligen ska lska den

Mathilda Flood

2012-11-21

En otroligt underhllande liten saga. Skratt och frvning fljde boken igenom.

Catrin ....

2012-07-01

Min favorit

Gabriella Plnborg

2012-05-13

En klassiker, men jag str mig p slutet och det faktum att inte en enda kvinnlig karaktr nmns i hela boken.

Alva Ordnrden

2012-04-02

Det r en spnnande, fartfylld och mysig bok fr fantasy-lskare!!! ;D

Det r ocks en liten brjan p Sagan om ringen-bckerna. Det handlar om hobbiten Bilbo som en dag fr besk av trollkarlen Gandalf. Gandalf berttar om en skatt som han vill ha hjlp med att hitta, men Bilbo r inte srskilt road av det, s de brjar tjafsa. Den disskutionen slutar med att Gandalf gr drifrn och Bilbo lgger sig fr att sova och tnker inte mer p det. Men morgonen drp nr han precis tnkte ta sin andra frukost (hobbitar ter helst tv mltider av varje om de kan och hinner) s knackar det p drren. Nej, nu r det Gandlaf igen, tnker Bilbo, men det r det inte, utan det r en dvrg som kliver in i Bilbos hall som om det var det sjlvklaraste i vrlden (men de har aldrig trffats frut). Sedan s knackar det p drren gng p gng och hela
Bilbos kk r strax drp fullt med dvrgar som krver kaffe, te, l och kakor. Bilbo ltsas som om allt r under kontroll, att han inte r ett dugg frvnad och det r s Bilbo - en hobbits ventyr brjar...

Boken r verkligen annorlunda! Jag skulle beskriva den som nrmast genial, den nda nackdelen r sprket. J.R.R. Tolkien skrev den p 1930-talet s det r ganska gammalt sprk. Men annars r den jttejttebra! Nr man har lst den hr s kan man inte lta bli att vela lsa "de riktiga" Sagan om ringen bckerna! :)

Elisabeth J

2012-03-03

S underbart bra!

Jonas Eklundh

2012-01-29

Mycket bra barnbok, fantastiskt skriven och har ldrats vl. Men det r fortfarande en barnbok.

Linda Dahlstrm

2011-09-06

Lite fr pratigt sprk fr min smak.

Laila Dalby

2011-08-17

Helt klart den bsta boken i serien och en av de mest fngslande bcker jag lst!! :)

Emelie A

2011-07-03

Mysig bok, men knde mig lite fr gammal fr att den skulle riktigt passa mig i smaken.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Betyg 5 nr jag lste den som 13-ring. Knns lite barnslig nu nr man lser den med mer vuxen smak.

Liza Bolin

2011-03-24

Rob Inglis r en bra upplsare av denna hemtrevliga barnbok. Det r kul att minnas att Tolkien kan skriva ocks, inte bara msterligt uppfinna vrldar och sprk.

Monica Westelius

2011-01-13

Alla Tolkiens bcker lste jag som 13-ring och blev otroligt fascinerad av dem. Fantasy och ventyr p sitt bsta.

Sarah Olsson

2010-08-10

Fr barnsligt skriven fr mig, ven om den var kul att lsa. Det blir ju, om inte annat, lttlst och det r ju sknt ibland ocks. Men jag tyckte nd att det var synd att den kndes s barnslig.

Kim Rydvald

2010-07-30

En lika magisk frd som "Ringen", men den sprkliga nivn r ngot lgre.

Niklas Hall

2010-03-30

Egentligen vrd ett hgre betyg - det r ju hr det startar. Boken r ju klart mer ungdomsinriktad n trilogin - vilket sjlvklart gr att betygest skiftar med ldern. Hur som helst - ett mste fr alla fantasystollar!

Johan rnestrm

2010-02-27

Ger en den rtta knslan infr trilogin som filmerna baseras p.

Elis

2010-01-09

Det hr r en jttebra ventyrsbok

M W

2009-12-01

Jonas Olsson

2009-10-22

Tolkiens barnbok han skrev innan Ringentrilogin r en hyfsad historia. En "light"-Tolkien fr de unga som inte orkar ta sig igenom hans andra bcker. Vi hoppas alla att filmversionerna som kommer ska bli bttre n boken.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Njae. Jag somnade oftast nr pappa lste den hgt fr mig.

Madelene Helgesson

2009-10-01

En kta klassiker. Hallqvists versttning r den bsta.

Tor von Geijer

2009-09-16

Frammanade kojor och rgbrd.

Tove Skarstedt

2009-08-13

Ja, Bilbo r underbar! Hela episoden nr dvrgarna dyker upp och ter honom ur huset r en lsupplevelse man aldrig glmmer. Sjlv har jag lst den ett antal gnger och lyssnat p den och lst den fr Signe.

David Pastuhoff

2009-08-10

Blev fullstndigt trollbunden nr jag lste Bilbo som nybliven tonring. Det vore ortt av mig att begra mer av den, Bilbo r en fullndad berttelse.

Mattias Karlsson

2009-04-30

Bckerna i Sagan om Ringen-trilogin tyckte jag var sega och lngrandiga. Bilbo dremot var frtjusande. Och lagom lng. Och eftersom den dessutom berttar frhistorien till det som utspelar sig i Sagan om Ringen rekommenderar jag alla som funderar p att lsa Tolkien att brja med den hr.