Big Sur

Kerouac, Jack

| 1999

Big Sur är den roman av Kerouac som går djupast ner i självavslöjandet av Kerouacs egen personlighet och av myten Kerouac och framförallt: av alkoholisten Kerouac. Det är en av världslitteraturens mest skakande och mest lysande spritskildringar, skriven av ett författande geni som befinner sig mitt i spritdemonens dödsomfamning, insnärjd i okontrollerbara paranoida ideer, riden av delirium tremens, kämpande för att behålla sitt förstånd, kämpande för att behålla sina bilder, sina minnen, sina tankar, sin själ, kämpande för sitt liv.

Niklas Lövgren

2010-04-17

En fantastisk studie i delerium tremens. Passionen och livsenergin man oftast förknippar med Kerouacs verk är här nästan helt utbytt mot paranoia, mardrömmar och kolsvart ångest. Och i och med denna briljant utförda skiftningen av stil visar Kerouac vilken stor författare han var.

Fiona *

2010-02-02

Det är sällan en bok skrivs med så uppenbar insikt i de egna felen som begås. Läs boken, se filmen. Ingen av dem gör mig besviken. En av de bästa självbiografier som getts ut.

Siri Haavimb

2009-06-27

Jag blir alltid lika facinerad när jag hittar böcker som är äldre än mig (vilket i sig inte är någon större bedrift) och som lyckas ge mig känslan att de är skrivna direkt till mig. Big Sur lyckas med detta. För ca 50 år sen lyckades en nersupen man i 40-års åldern att med ord beskriva känslor och tankar som jag har idag. Jag är medveten om att det inte är något ovanligt, men det faktumet tar ändå inte bort magin av att läsa sina egna tankar med någon annans ord.