Big Little Lies

Moriarty, Liane

| 2015

DON'T MISS SEASON 2 OF THE GOLDEN GLOBE AND EMMY AWARD-WINNING HBO(R) SERIES STARRING REESE WITHERSPOON, NICOLE KIDMAN, SHAILENE WOODLEY, LAURA DERN, ZO KRAVITZ, AND MERYL STREEP From the author of Nine Perfect Strangers, Apples Never Fall, and The Husband's Secret comes the #1 New York Times bestselling novel about the dangerous little lies we tell ourselves just to survive. A murder...A tragic accident...Or just parents behaving badly? What's indisputable is that someone is dead. Madeline is a force to be reckoned with. She's funny, biting, and passionate; she remembers everything and forgives no one. Celeste is the kind of beautiful woman who makes the world stop and stare but she is paying a price for the illusion of perfection. New to town, single mom Jane is so young that another mother mistakes her for a nanny. She comes with a mysterious past and...

Anna Hedenstedt

2022-08-05

Skicklig berättarteknik gör att man hela tiden bläddrar vidare - vad hände egentligen på den där grillfesten?! Karaktärerna och relationerna är dock en lika intressant del av boken.

Therese A

2022-04-15

Så seg! Mer än halva boken hade passerat innan man fick reda på vad som hände på grillfesten, och då var det ju knappt ens något som hänt, sånt antiklimax. Den tog sig en aning mot slutet därav två stjärnor istället för en. Läs något annat!

Jenny A

2021-07-27

Stundtals lite seg men fina miljöer och väldigt spännande. Jag har aldrig relaterat till en personlighet som jag relaterar till Madeleine, på gott och ont!!

Jenny A

2021-07-27

Therese Östman

2020-11-24

Förvirrande, annorlunda och seg, med starka kvinnoroller. Det kändes som det mesta var utfyllnad, tråkigt språk och mycket upprepningar. Betyg: 2,5

Julia Gedin

2020-09-01

Inte lika vass som hennes andra men fortfarande bra.

Felicia Axelsson

2020-06-20

Intressant läsning, snygg plot.

Emelie Persson

2020-05-31

Lite tunn historia som inte gav så mycket men annars välskriven.

Rebecka Nyman

2020-02-15

Jag tyckte att den var hyfsat svårläst i början, alltså att det inte flöt på så bra. Detta pga att hon skriver väldigt annorlunda än andra författare jag läser. I början kändes det som ett problem och att den skulle bli tungläst men det gick snabbt över och jag kom in i stilen. Plus att den fångade mig. Jag ville verkligen, verkligen veta vem som dog och vem som gjorde det eller vad som hände. Spänningen trappades upp allt mer och den var svår att lägga ifrån sig. Jag måste nog ändå säga att jag blev lite besviken på hur den slutade men det beror nog på vad man förväntar sig osv. Bra bok i alla fall med en bra handling och karaktärer som fastnar.

2019-10-15

Jag hade mina dubier när jag började lyssna på denna bok men jag tycker att den har en hel del poänger. Dessutom kan jag känna igen många av karaktärerna och hur små lögner växer och till slut blir sanning. Speglar tyvärr hur många föräldrar reagerar både positivt och negativt. På det hela taget en helt ok bok.

Gunilla Pellerina

2019-03-09

läste inte klart

Frida

2019-02-21

Spännande, lättläst!

Alexandra Sarnik

2018-07-31

Jag tyckte att alla personer i boken var irriterande och gnälliga. Storyn var mycket tunn och trist. Tvingade mig igenom lite mer än halva innan jag slutade läsa den.

Torbjörn Nilsson

2018-04-06

Underhållande och visst djup. Bra intrigbygge!

Ä

Älskarattläsa

2018-03-31

En mycket bra bok. Så lockande!

Simone

2018-02-17

Så ljuvligt bra ❤️

Cecilia Engqvist

2018-01-18

En ok feelgood bok. Inte i närheten av ”Stora små lögner”.

Anneli Johansson

2018-01-12

En svår bok att skriva recension på. Upplägget är väldigg annorlunda. Läsaren får vänta väldigt länge och först långt in i boken kommer beskrivningen på vad som egentligen har hänt. Inget som föll mig i smaken däremot själva Innehållet i boken tilltalade mig. En fin beskrivning av uppväxtens betydelse och relationer mellan människor. Tyvärr saknades drivet jag söker, boken hade får många sidor och var väldigt ojämn dvs vissa kapitel titalt ointressanta och andra mycket välskrivna. En bra avslutning.

Nina Gustafsson

2017-11-26

Andras vänner handlar om den märkliga vänskapen mellan Erika och Clementine men också om grillkvällen då nåt hände. Väl berättad berättelse där man får detaljerna allt eftersom. Lättläst. 3+

Charlotta Renstig

2017-09-14

Trevlig

Stefan Wern

2017-05-22

Genialisk uppbyggnad och en förmåga att lämna bara alldeles lagom med information för att hålla nyfikenheten uppe, men utan att avslöja ett dyft om vad som väntar på den där ödesdigra frågesportskvällen. Härliga karaktärer, mycket värme och humor, men också en känsla av ett ständigt ökande obehag.

Malin Nilsson

2017-05-21

Bra slut på boken som lyfte den, men annars inget topp betyg

2017-04-27

Bättre än förväntat, en lättsam bladvändare. Skriven på ett sätt som irriterar mig lite men det funkar ju samtidigt för jag blir ju nyfiken på vad som hänt. 3 +

2017-04-13

Når inte samma höjder som de tidigare böckerna, även om storyn med komplexa människor fortsätter. Och sanningen och vad som egentligen hände rullas upp lite mer för varje blad man vänder.

Bra bok 😊

Sabina Wangenfors

2017-04-09

Liane Moriarty är överlägset bäst på att skapa karaktärer som man genast älskar och känner för.

Eva Pettersson

2017-04-05

Spännande upplägg, som håller en på halster läsningen igenom!

2017-03-12

Betyg: 4,5 av 5.

Den australiensiska författaren Liane Moriarty har skrivit sju böcker, och det här är den fjärde boken som finns översatt till svenska.

Jag har läst dom tre tidigare böckerna, och tyckt riktigt mycket om dom alla tre. Här är länkar till mina recensioner av dom, Öppnas i händelse av min död, Stora små lögner, och Tre önskningar.

Och jag tyckte riktigt mycket även om denna bok, Andras vänner. Jag tycker att Liane Moriarty har ett fantastiskt sätt att skriva på. Boken är helt oförutsägbar, och det tar lång tid innan jag förstår vad som egentligen har hänt på grillkvällen som gör att livet förändras för alla inblandade.

Boken är spännande, engagerande, berörande, välskriven, gripande, lättläst, och som sagt var, mycket oförutsägbar.

Rekommenderar absolut boken, och även hennes tre tidigare böcker som finns på svenska. Och jag hoppas att dom tre böcker som inte finns översatta, kommer att översättas, och även att hon utkommer med fler böcker. För hon är verkligen en av mina favoritförfattare nu.

2017-03-08

Alldeles för mycket Desperate housewifes över boken för att tilltala mig. Kanske är det också en generationsfråga där jag inte kan identifiera mig i den unga mamma karaktären längre. Men ändå retar flera av karaktärerna mig. Särskilt sättet kvinnorna är skrivna på. Det finns nästan inte en normal kvinnokaraktärer bland en samling hönsmammor av värsta slag. Nej, jag tilltalades inte av boken!

Bina's Books

2017-02-28

Inger Jonsson

2017-02-13

Början av boken var mera lik en dockusåpa, men sedan blev den bättre. Bra upplägg när det gällde det brott som kom att begås. Jag kunde inte gissa var, hur, när eller vem som skulle drabbas. Intriger, hemlighållande av både det ena och det andra, men också vänskap och äkta kärlek.

Petra Popper

2016-12-16

Lättläst, beroendeframkallande, rolig o intelligent!

Nina Gustafsson

2016-10-24

Bättre än Öppnas i händelse av min död. Föräldrar visar inte sin bästa sida i denna historia. Det skvallras vilt, ljugs och så ett dödsfall på detta. Oklart till slutet vem som dör.

Jenny Hjärtberg

2016-09-16

Härlig läsning! Blir fast i storyn direkt och njuter boken igenom. Kan inte sluta läsa, vill bara veta hur det ska gå. Gillar hennes lite annorlunda sätt att skriva. Enkelt fast finurligt.

Maria B Hansson

2016-06-21

En finurligt sammanvävd historia med driv som gör att det är svårt att lägga boken ifrån sig. En bra påminnare om att man inte ska döma hunden efter håren och att alla har vi våra kors att bära.

Irene Malmeling

2016-06-19

Gillar tonen i hennes böcker. Hon sätter fingret på det lilla livet, blandar humor med allvarliga frågor och håller läsaren på sträckbänken romanen igenom!

2016-06-18

En förskola med 5-åringar, mobbing o skvaller som gör illa. Man lär också känna människorna bakom i de perfekta familjerna. Men också vänskap o tillit. Skriven med en stor dos humor mitt i allvaret. Mycket bra uppläsning!

Sara Arnestål

2016-06-11

Desperate housewives, halvvägs in i boken kom jag äntligen på att det var den serien som jag tycker boken liknar. Spännande och intressant bok som tar upp viktiga ämnen, allt är inte alltid som det ser ut att vara

Snäppet bättre än den första. Lättläst och var snabbt fast i handlingen. Den här boken kommer jag att minnas länge.

Jonna

2016-04-25

Ännu en riktigt bra bok. Tycker hennes böcker är så lätta, roliga och samtidigt spännande. Går inte att lägga ifrån sig.

2016-04-22

För lite drygt ett år sedan så läste jag boken Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Jag blev helt tagen av boken, och den fick högsta betyget från mig.

Så jag hade mycket höga förväntningar på nästa bok av Liane Moriarty, Stora små lögner. Men dom infriades absolut.

För den här boken var precis lika bra som hennes förra bok. Jag ville bara läsa och läsa, och hade svårt att lägga ifrån mig boken, för jag ville så gärna veta hur det skulle sluta. Men samtidigt så ville jag att boken skulle räcka länge, länge, för den var så bra.

Boken är så annorlunda uppbyggd, och den är både rolig, gripande, och även hemsk ibland.

Helt klart en av årets bästa böcker, så jag rekommenderar den självklart.

2016-04-15

Årets första femma och en fröjd att läsa. Allt passade mig, från upplägget till språket till känslorna. Egentligen inte den typ av bok jag skulle sätta högsta betyg på, men den är underbar helt enkelt. Läs den!

Josefine Ejebjörk

2014-10-10

Spännande och full av intriger. Moriarty blir bättre för varje bok.