Big Brother

Shriver, Lionel

| 2013

Anna Hedenstedt

2016-02-29

Lionel Shriver har blivit en ny favoritförfattare! Denna bok var som en lisa för själen, efter att ha påbörjat Att hela de levande med sina ensideslånga, inte särskilt intressanta meningar. I Shrivers böcker är varje formulering väl avvägd. Gillar!

Lotta Lettenström

2015-10-05

Den var ganska grotesk och bitvis trög men språket var bra. Den gav läsaren lite att fundera på.

Erika Granholm

2015-07-22

Jag gillar den här boken mycket, och har redan diskuterat den en massa eftersom den väckte så många tankar, men jag är kluven till slutet. Jag förstår poängen, men tycker egentligen inte om när författare gör så öht. Shriver är dock en av få författare som kan motivera ett sådant slut på ett vettigt vis.

Å

Åsa Arveberg

2015-05-06

Jag som varit både fet och nu "normal" stor känner verkligen igen mig med både egna känslor men även omgivningens beteende är sååå sant. Hur den som är fet försöker skämta bort det och hur omgivningen låtsas att inte se men pratar, tittar och skrattar bakom ryggen på en.
Hemsk bok att läsa men det är en bok jag tycker ALLA ska läsa för alla kommer i kontakt med stora personer och denna bok kan verkligen ge en tankeställare hur man själv behandlar dessa.

2015-04-19

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har inte läst någon bok av Lionel Shriver tidigare, trots att det här är hennes femte bok som är översatt till svenska.

Däremot har jag sett filmen ?Vi måste tala om Kevin? (?We need to talk about Kevin?) som baserar sig på hennes mest kända bok. Jag har förstått att den boken är mycket bra, och jag tyckte att filmen var mycket bra.

Nu har jag läst Lionel Shrivers senaste roman, ?Store bror? (Big Brother), och jag tyckte att den var mycket, mycket bra.

Boken är en roman, och inte alls någon dokumentär eller biografi. Men boken är mycket inspirerad av Lionel Shrivers bror Greg, som var svårt överviktig och dog 2009.

Den här boken kommer jag att bära med mig länge, och den kommer att vara en sådan bok som jag minns. Den är mycket läsvärd, och den fick mig att tänka på vår matkultur och vårt förhållande till mat.

Och som det står i inledningen till boken: ?Bantningsindustrin är den enda lönsamma branch i världen där utgången i 98 procent av fallen blir ett misslyckande?.

Jag rekommenderar absolut boken, både för att det är en spännande roman, och för att den är så intressant med tanke på västvärldens olika matproblem.

Sara Urger

2013-08-20

Det är en rätt så gripande historia, men jag tycker att det känns allt för tydligt att hela boken är ett slags försök för Shriver att reda ut sina egna högst verkliga problem och känslor av uppgivenhet kring sin kraftigt överviktige bror och hans livsöde. Det är inte alltid det blir särskilt bra litteratur om verkligheten skiner igenom för mycket, tycker jag. Med det sagt, är det trots allt en intressant historia med mycket hjärta.