Midvinterblod

Kallentoft, Mons

| 2007

Det är den kallaste vintern i mannaminne och en man upptäcks hängd i ett träd ute på Linköpingsslätten. Tillvägagångssättet påminner om de gamla asatroendes ritualer vid människooffer och kriminalkommissarie Malin Fors ger sig ut på jakt efter mördaren. Midvinterblod är första delen i en trilogi om kriminalkommissarie Malin Fors vid Linköpingspolisen. Det är en otäckt suggestiv historia om gamla oförrätter, hemligheter och de fruktansvärda saker som människor kan utsätta varandra för.

Jan Banan

2022-07-10

Välskriven och läsvärd

Maria

2020-05-06

En typisk svensk deckare med obehagliga detaljer och en polis med alkoholproblem. Inte så spännande men helt ok.

Elisabeth Svensson

2019-09-13

Nja. Vet inte om detta är min typ av bok. men ska ge serien en chans till. Spännande och tät visst så det kan bara bli bättre.

Lauri Solmupoika

2018-05-01

Fräscht stilgrepp men jag tar mig inte igenom denna. Alltför många suckar över märklig dialog för att inte nämna det orimliga arbetssättet av polisen...

Marie Stenshammer

2017-04-17

Sträckläser alla hans böcker!

Karina Stein

2017-01-16

Jag kan inte förstå Mons Kallentofts storhet. Detta är inte en bra deckare.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Ny författare för mig. Helt ok deckare och är nyfiken på att läsa flera böcker ur serien. Kul att läsa om en ung kvinnlig kriminalare, inte bara frånskilda, manliga kriminalare på 50+...

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Marc Moore

2015-04-06

Lite rörigt och med lösryckta meningar som stör flytet sedan tycker jag väll inte att trådarna knyts ihop tillfredställande i slutet. Trotts det är det ok underhållning och stundtals spännande.

Henrik Bärzén

2015-01-12

Både språk och intrig var skrattretande. Fattar inte hur Kallentoft kan vara så populär.

Pia Wadman

2014-12-11

Jag gillar inte sättet den är skriven på och den är riktigt tråkig. Jag ger upp den här nu efter 50 sidor.

August Larsson

2014-08-08

Bra deckare!

Therese Östman

2014-06-26

Bra skrivet, men tycker att handlingen ändå var lite svag och seg. Min mamma tycker om hans böcker, men den här var helt okej. Ska försöka läsa resten i serien, de kanske blir bättre. Betyg: 3

2013-10-24

Uppläsaren och boken passar som handen i handsken. En stor fet katastrof!

Erica S

2013-09-22

mons bästa böcker

Therese Norin

2013-02-20

Jag hade jättesvårt för sättet boken var skriven på gav tillslut upp att läsa den och lyssnade istället och då var den ok men inte mer...

Emma Björklund

2013-01-04

Nej nu tror jag att jag lägger ned den här boken.. Klarar inte av att läsa om en stackars medborgare som är så utanför i samhället.. Dock synd eftersom jag har bott i Linköping under många år och det är spännande att läsa om alla omgivningar, men tror nog att det räcker för min del nu..

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Annorlunda deckare som tilltalade mig. Poetiskt språk .

Malin Bredenberg

2012-08-04

Ganska tråkig.

Lina <3

2012-07-16

Spännande men gillade Den femte årstiden bättre.

Robert Johansson

2012-04-10

Jag gillar Mons Kallentoft. Då han skrev midvinterblod var tekniken med att låta den mördade/avlidne, tala i kursiv sti,l ett relativt nytt påfund. Det fungerar bra och att han som man följer "Malin Fors" är också intressant.
Hur gestaltar en man, en kvinna. Under en lång kronologisk tid.
Har läst alla hans böcker och kommenterar bara en till.

Helt Ok bok - gör så att jag vill läsa fler men känns som om jag missat något kapitel i slutet för det knöts inte ihop som jag skulle önska att det gjorde. Eller så vara jag bara trött när jag läste färdigt boken... Kommer läsa fler av honom!

Carolina E

2012-02-29

Jag tycker att boken är snyggt uppbyggd.
Det finns olika synvinklar, både levande och döda,
och man blir aldrig förvirrad över
vilken karaktär som är vem.

Daniel Hugosson

2012-02-02

Duger fullgott som tidsfördriv, och ger nog även uppföljarna en chans.

Erika Rönngård

2012-01-22

Kallentoft försöker förnya språket i deckargenren, och lyckas väl sådär. Känner när jag har läst ut boken att jag kanske borde pausa lite från deckargenren, för känner mig övermätt på och rätt ointresserad av spektakulära våldsbrott och tragiska uppväxter.

Britta Persson

2012-01-02

Tröttnade efter endast 30 sidor på all poesi och att mycket är skrivet ur offrets ögon. Inte riktigt min stil!

Elin Rickmarker

2011-11-28

Bra. En helt vanlig deckare.

Miriam T

2011-11-03

Föll tyvärr inte för de här boken..

Läs min minirecension på min blogg:

2011-09-12

Ja för mig var detta en besvikelse. Tidvis ur Malin Fors perspektiv är boken hyfsad men offrets kvidande känns enbart pinsamt. Jag hade väntat mig betydligt mer efter vadf jag hört om Kallentofts böcker. Verkligen en medioker deckare. En svag 2:a.

Lena A

2011-09-11

Nä, om jag alls överväger att ge City and the City en trea så kan inte den här ha en fyra med all god vilja i världen. Inga likheter i övrigt.

Lisbeth Nyström

2011-05-16

Så ospännande, så ointressant, så dåligt språk. Fast Kallentoft försöker skriva poetiskt och vackert så misslyckas det. Irriterande också att meningar typ "hon skulle tagit bussen", "han borde sagt nej" istället för "hon skulle ha tagit bussen, han borde ha sagt nej". Detta blir så irriterande när det upprepas hela tiden, boken igenom. Var kommer alla hyllningar på bokomslaget ifrån? Bättre än Stieg Larsson? Pyttsan!

heidi carlsén

2011-03-10

Bra story! Spännande, bra miljöbeskrivningar, man lever sig in i boken! Minus för ibland hopp i handlingen.

Anna-Karin L

2011-01-18

Annorlunda skriven med en hela tiden medföljande ande, men jag gillade den.

2011-01-16

Den här gillade jag mycket. Gillar att läsa om Linköpingstrakterna, och historien var helt okej!

Å

Åsa Landin

2010-10-25

Jag är ledsen att säga det, men ha inga förväntningar om ni ska läsa denna bok. Ett evigt dörrknackande rakt igenom helt utan någon blandvändarkänsla. Ett försök till djup skildring "av riktiga människor" som inte alls blir verklig utan bara överdriven och sist men inte minst ett försök att ha ett poetiskt språk men som bara blir skrattretande löjligt. Däremot gillar jag starkt Mons sätt att inleda kapitel på ett intressant sätt...
En tvåa får boken dock eftersom de flesta böcker som jag läser blir jag besviken på i slutet, detta är dock ett undentag... kanske för att jag tappat tron om ett ok slut visserligen...

Anna Liljeby

2010-10-06

Annorlunda men bra

Denna bok var bara för mycket men helt klart läsvärd.
Men inte min typ av bok!!

Jonna

2010-08-25

Det är deckare Kallentoft ska skriva inte romaner!

2010-08-01

Lite seg emellanåt, men hörvärd.

Mikael Finsberg

2010-07-09

En bok som pendlade mellan intressant och för mycket av allt. Blev lite för mycket av kvällstidningsjournalistik över den i mina tankar efter att ha läst färdigt.

2010-06-12

Hade gett betyget 3,5 om det fanns på grund av lite för svulstigt språk och att den var en aning för pretentiös. Jag tror inte jag känner någon som pratar som karaktärerna i den här boken ibland gör. Ungefär halvvägs tog det dock fart och blev riktigt bra, så boken är definitivt närmre en fyra än en trea.

Fredrik Evertsson

2010-05-30

Klart överreklamerad. Är tyvärr oförmögen att se storheten i verket

Den största behållningen med den här boken för min egen del var att jag vet vilka karaktärerna i boken är. Vi är uppvuxna i samma samhälle som det utspelar sig i och därför vet man ju vilka som är förlagorna till karaktärerna. Miljörena är ju också kända för mig vilket också höjer betyget. Skönt med annat än Stockholmsmiljöer för en gångs skull! Sen måste jag säga att jag tyckte det var lite segt mellan varven men en helt ok deckare.

Niklas Castegren

2010-03-13

Göken på ICA-kuriren som sa "Skippa Stieg Larsson. Kallentoft är bättre!" borde få sparken.. Det här var segt, oengagerande och inte mycket till spänning. Tvåan är på gränsen till generös. Lär inte bli några fler Kallentoft för min del.

Annika Winning

2010-03-12

Vad är det för bra med den här? Som vilken deckare som helst. Tråkig huvudperson. Äckligt mord. Boken lyser inte på något sätt.

Helena Hallman

2010-02-26

Jag tyckte den var skitseg i början men den tog sig. Rejält. Hade den gripit tag i mig direkt hade betyget blivit fyra.

2010-02-22

Tät och spännande deckarhistoria. Den första med Malin Fors. Ska bli kul att se vart författaren vill föra henne. Det hör till genren att huvudpersonen ska vara halvmisslyckad och lite olycklig. Miljöbeskrivningarna från Linköping och Ljungsbro är mycket bra. Stort minus för bokens upplösning och döingar som kommenterar bokens händelser från en annan dimension.

Jonna Österlund

2009-12-05

Alltid roligt att läsa om välbekanta miljöer. Bra språk. Gillade boken, men är dock osäker på om det var storyn eller allt det där välbekanta jag fastnade för mest...hm...

Lotta Blomkvist

2009-10-11

Amen sluta! Precis som det fanns någon som helst substans i det polisarbetet. Vaddå nödlösningar... Fint skrivet och jag gillar språket, men det måste nog finnas en bra historia någonstans också.