Bibliotekskatten Dewey : en småstadskatt som älskades av hela världen

Witter, Bret

| 2008

En kall vintermorgon hittar en bibliotekarie en utsvulten och frostbiten kattunge som slängts in i bibliotekets bokinkast. Personalen tar sig an katten, och trots en hel del motstånd lyckas de få behålla sin bibliotekskatt. Dewey blir en symbol inte bara för biblioteket utan också för hela den lilla staden Spencer. Vi lär känna många färgstarka och gripande livsöden i denna sanna historia om en katt som blev känd och älskad i hela världen. När Dewey dog 2006 stod hans dödsruna att läsa i över 300 tidningar världen över. Vicki Myron är bibliotekarien som hittade katten Dewey den där kalla januarimorgonen. Hennes eget liv är lika mycket en framgångssaga som Deweys som hon skickligt väver samman med sin egen.

Izabela Horn

2020-01-13

bonadea 2019-12-31 06:27
En feelgood roman som berättar om katten Dewery som hittades i ett bokinkast till ett bibliotek i staden Spencer.
Även om katten Dewery är huvudpersonen i denna bok så är det inte bara en berättelse om en katt utan om en stad och människor som bor där.
Författaren Vicki Myron är den bibliotekarie som hittade Dewery, och det är hennes historia om staden hon älskar . Det är en bit ameeikansk historia om hur det är att bo i en liten stad, kampen i att överleba under svåra tider. Hur människorna är beroende av varandra och hur de tillsammans mobiliserar sig för att få staden på fötter.

Man blir glad av att läsa denna bok, och helt klart intressant läsning.

Helt underbar bok. Man kan inget annat än älska Dewey.

Mia Swedberg

2014-07-24

Läste den här som ljudbok. Hade det inte varit för Babben som uppläsare hade jag inte läst ut boken. Den är tråkig och boken består mest av beskrivningar om staden och dess historia. Författaren och huvudpersonen ger dessutom katten i berättelsen överdrivet stor betydelse. Man kan nästan tro att hon beskriver en gud eller tankeläsare, någon som förändrade hela vida världen. Det är för mycket för mig.

Nina Andersson

2014-02-28

En fin liten bok om vad ett litet djur kan betyda för oss människor. En bra beskrivning av ett lantligt U SA.

Pernilla Lindholm

2013-12-03

Söt berättelse om en bibliotekskatt. Inget märkvärdigt alls, men en trevlig och underhållande historia.

Janna Vestberg

2013-06-25

Rätt seg efter ett tag. All historia kring staden Spencer blev rätt tjatigt.

Victoria Antonsson

2013-06-17

Charmig och trevlig bok med hög igenkänningsfaktor om man har katt. Blev dock lite seg och tråkig mot slutet.

2013-06-05

Lyssnade på ljudboken. Babben Larsson är helt underbar att ha i öronen och jag tror nästan att hon gjorde boken bättre än vad den egentligen är. Jag är själv en stor djurvän, men jag tycker att boken blev ganska seg efter ett tag. Men Babbens härliga röst gjorde boken ändå ganska så mysig!

Helena Almqvist

2012-12-06

Underbar, varm och rolig. Måste lösas av alla djurvänner

Mimmi Thorneus

2012-07-12

En mysig och lättläst bok som passar bra de gånger man känner för att läsa för att koppla av och inte behöva tänka alltför mycket.

Historierna som rör småstaden Spencer och dess befolkning och historia kan ibland bli lite för långdragna, men jag tycker ändå att det är en del av boken som fylller ut på ett bra sätt och ger ett större perspektiv på saker.

En trevlig bok som lämnar en med en varm känsla i magen, trots att det inte är något litterärt mästerverk! Den fick då mig att krama min katt här hemma lite extra i alla fall.

Emma Carlsson

2012-05-03

Den här boken handlade inte riktigt så mycket om, som titeln vill antyda, katten Dewey, utan mer småstaden Spencer + omgivningar och vad bibliotekarien som fann honom tyckte, tänkte om ting osv.
Besviken, var inte vad jag förväntade mig.

Carin Lundberg Papp

2012-02-13

Älskade katt/katter! RIP Dewey Readmore Books..

Jenny Wikander

2011-09-17

En helt underbar och gripande bok....jag bara älskade den!!

Petra Hansson

2011-06-17

En mysig bok om bibliotektets betydelse och om en katt som man önskar att man hade fått träffa.

Liselotte Wijkmark

2011-02-06

Precis så tror jag att ett folkbibliotek ska fungera - som en spegel av samhället. Katten skulle kunna ersättas med personal - specialister på ungdomar, äldre, handikappade, barn mm. Idag skärs det ned på biblioteken och det kommer också att speglas.

Helt suverän ljudbok, det tog lite tid att komma in i Babbens läsning, men efter ett tag flöt det också.Ja jag vet inte vad för superlativ jag ska ta till,,jag älskade denna bok, men så älskar jag katter.Och slutet, köp näsdukar

2010-07-31

Om man älskar katter så tycker man om den här boken. En söt historia och många bra bilder.

Ethel Åslund

2010-07-16

Det som fascinerade mig i den här boken var att det går att skriva en kärleksförklaring till det där platta, inrutade, odlade landskapet som jag trodde var enbart charmlöst.

Petra Frohm

2010-05-13

Ganska trevlig historia, men rätt seg också. Inte ens Babben som läser ljudboken kan få det att bli särskilt rolig.

ingrid lindahl

2010-03-01

Babben larsson läser, urskön berättelse för alla kattälskare samtidigt får man en "doft" av Ohio

Lena Floser

2010-02-13

Visst blir man förälskad i katten men boken är för dåligt skriven och det är för många och långa utvikningar.

Elisabeth E

2010-02-01

En söt och fin berättelse om en charmerande katt. Den handlar dock inte endast om katten utan även om staden Spencer och författaren Vicki Myron. Ibland ville jag bara skumläsa igenom kapitlen om staden för jag ville veta mer om katten.
Det hade även varit intressant att få läsa om hur de andra på biblioteket upplevde honom och hade för minnen.

lena söderberg

2010-01-18

En alldeles underbar, sann berättelse om hur den lilla dumpade genomfrusna kattungen blev en bibliotekskatt till glädje för så många människor. Är nog den enda katt som haft en dödsannons publicerad över stora delar av världen.

Elisabeth Karlberg

2009-11-29

Jag tycker detta är en riktig mys-pys bok.

Karl Jakobsson

2009-09-01

Staden, människorna och historien bakom är minst lika mycket i fokus som den lilla katten Dewey. Min förväntan låg på mer katt än annat, men trots det är det en gripande historia om en katt som förändrar ett samhälle...

Amelie Adrielsson

2009-06-11

De delar som handlar om Katten Dewey är väldigt trevliga, har man själv haft djur uppskattar man dessa... men författarens långa utbroderande beskrivningar av bondekriser på både 1800 och 1900 talet kan bli något dryga. De målande bilderna av Iowas majsfält kan den 40:e gången också kännas överflödiga...
Kan man ha överseende med detta och kanske hoppa dessa bitar är det trevlig att läsa!