Biblioteket

Orlean, Susan

"Jag älskar den här boken. Den är helt förtrollande och handlar om kärleken till böcker." - Ingalill Mosander, Aftonbladet "Resultatet har blivit en imponerande välskriven och mycket underhållande bok som innehåller otroligt mycket information om bibliotekets historia, dess excentriska personal och speciella plats som samlingspunkt i staden. En plats som författaren understryker innehas av alla bibliotek, små som stora. Biblioteket är en underbar bok för alla bok-och biblioteksälskare." - BTJ 5/5 En vårdag 1986 börjar en tunn, genomskinlig rök sprida sig i nordöstra bokmagasinet i Los Angeles centralbibliotek. Branden utvecklar sig snabbt till den största biblioteksbranden i USA:s historia, med en halv miljon förstörda böcker. Trettio år senare försöker journalisten Susan Orlean lösa frågan om vem som startade branden. Hon finner sig snart djupt nedsänkt i bibliotekets historia:...

2020-05-08

Jag har jobbat inom bibliotekssektorn och måste säga att detta verk är ostrukturerat, pladdrigt och mestadels ointressant.

Fridas_bookcorner

2020-03-10

Det som börjar som en utredning blir snabbt en kärleksförklaring till boken och det skrivna ordet. Intressant och oerhört insiktsfullt skrivet av Susan Orlean.

2020-03-07

Kärleken till böcker och till bibliotek flödar genom hela den här boken. Jag myser och ler och får mig en historielektion på köpet.