Bibeln och arkeologerna

Furuhagen, Hans

| 2010

I Bibeln och arkeologerna beskriver Hans Furuhagen hur arkeologiska utgrävningar i Heliga landet och Mellanöstern har visat lämningar av platser och företeelser som omnämns i Bibeln. I dag har nya tekniska förutsättningar och ett nytt sätt att se på fyndens kontext påverkat tolkningarna, men många gånger har fynden också blivit omstridda. Både i omgivningen och bland arkeologerna själva har det funnits religiösa, politiska och ekonomiska biavsikter. Arkeologiska fynd blev exempelvis en viktig faktor i samband med staten Israels tillblivelse och fornfynden väcker fortfarande diskussion i detta område.

Elin O

2013-01-03

Medryckande redogörelse för vad som händer när man låter naturvetenskapen undersöka vad som egentligen skedde under främre Orientens bronsålder, utan de sedvanliga teologiska skygglapparna. Spoiler: Bibeln är ingen historiebok.

Gunvi Lundqvist

2011-05-22

Önskar jag hade läst denna innan resan till Israel gjordes. Med ena handen i bibeln och den andra arkelogboken. Nu skall jag ompröva läsa vissa utgrävningar på nytt för att vara säker är det en trea eller en femma. Finns vissa moment som stör, återkommer kanske i bloggen med den här boken. Men absolut läsvärd för alla som är intresserad av Israels historia, inkluderar naturligtvis Palestina.

Jonas Utterström

2011-04-17

Översiktligt men väldigt aktuell ändå. Lättläst och jag gillar språket i den.

Lars Sederlin

2011-02-28

Timmarna rinner iväg medan Furuhagen beskriver vad arkeologin står idag om vad som hänt i mellanöstern för flera tusen år sedan och jämför med bibeln och historiska skriftliga verk och fornlämningar. Ett måste för allmänbildningen i dessa dagar. Skrap på ytan, javist. Men vilket skrap.