Beviset

Flag from no

Ostoppbar läsning

Henrik Elofsson

2024-01-09

Otrolig. För hjärnan, magen och hjärtat. Lilla hjärtat.

Viktor

2023-11-16

Lätt bok att läsa och komma in. En fängslande och stark berättelse om krig och djävulskap.

Gunilla Pellerina

2023-04-01

Lyssnade på boken. Stark berättelse.

Lars B.

2023-01-22

Ett mästerverk, kort och gott.

Heléne Niitsoo

2022-12-04

Är detta egentligen inte tre utan en bok? Samma berättelse men ur olika perspektiv? Första delen var outhärdlig och konstant intressant. Lättläst om bröderna som med samma lättsamma iver utförde såväl goda som onda handlingar. Idag skulle kanske någon anse att det förelåg autistiska drag.
När berättelsen i bok två och tre kröker sig kring tidslinjerna uppstår många frågor: vem är vem? och är det kanske bara en människa det handlar om?
Inte helt enkelt att begripa vad som hänt och inte. Kanske var jag bara för trött för att förstå logiken i denna vindlande, grymma berättelse som blottlägger många av krigets och ockupationens svarta sidor. Klart läsvärd!

eva karlsson

2022-06-20

Den första berättelsen griper tag med såväl innehåll som språk. Skriven i "vi"-form. Språket är direkt och fascinerande, innehållet likaså, slutet snopet. De andra berättelserna som förnekar den första blir frustrerande och lämnar läsaren undrande hur det egentligen var.

Sara Hellberg

2022-05-10

Första boken var helt fantastisk! Sedan tappade de lite och i sista boken var jag helt bortkollrad.

Rebecka Nyman

2022-02-13

Jag säger bara wow. Enligt mig ett litterärt mästerverk. Jag ville bara ha mer och mer och mer. Jag och en kompis har en bokklubb där vi bestämde oss för att läsa denna. Så glad för detta då det var fantastisk läsning och en spännande upplevelse. Det är en helt sjuk bok – på ett positivt sätt utifrån läsupplevelse. De tre berättelserna utmanar läsaren och en mängd tolkningar går att göra även om vissa kanske är mer populära än andra. Jag gillar hur Kristof byter perspektiv i de tre böckerna. Ju mer information jag får desto mer väcks tankarna till liv. Jag tänker tillbaka på saker jag har läst och ser händelser på nytt via ny vetskap. Fantastisk trilogi!

I'm just saying wow. So happy to have read this because it was fantastic reading and an exciting experience. It is a completely sick book - in a positive way based on reading experience. The three stories challenge the reader and a variety of interpretations can be made. I like how Kristof changes perspective in the three books. The more information I get, the more the thoughts come to life.

Solveig Andersson

2022-02-04

Otroligt imponerande roman, blir mycket nyfiken på vad mer Kristof kan ha författat. Läs den!

2021-12-11

Som någon så klokt skrev om boken: Läs efterordet först.
Jag slutade att lyssna för att det var alltför vidrigt. Lyssnade sen på efterordet och fortsatte därefter att lyssna.
Vad krigets konsekvenser kan göra med människor. Att tvingas fly från sitt hem, sin familj, att tvingas överge sitt språk.
Att tvingas göra vad som helst – för att överleva.
(Jag satte upp ljudhastigheten till 1,1).

Katarina Nord

2021-04-06

Jag önskar jag läst efterordet först! Boken är fantastisk. Historierna i boken vävs samman samtidigt som de är sina egna. Hemskt, brutalt och målande beskrivningar. En läsupplevelse som stannar kvar!

Torbjörn Nilsson

2021-03-13

Vilken bok! Makalös! Så grym och så underbar! En snilleblixt att låta en sammansvetsat Vi, de två pojkarna, skriva berättelsen.
Påminner om den fantastiska, svartvita filmen "The painted bird", även om den har en ensam huvudperson.
Tycker boken tappar i senare delen genom att det blir klart att bokens krig är Andra världskriget och inte "Kriget".
Jonas Karlsson läser utmärkt, men kunde inte lyssna i hörlurar eftersom han varierade röstvolymen så mycket.

Anna Hedenstedt

2020-12-27

Den vindlar på, den här berättelsen. Blev inte vad jag hade hoppats på i handling, efter att jag avslutat den första (fantastiska) delen, men ger mig i alla fall flera intressanta människoöden.

Emma Fägerlind

2020-08-12

Spännande med alla versioner, störde mig inte alls utan tyckte bara att det var kul. Och vem bryr sig om vad som är sant? Kändes ny och kittlande!

Nina Gustafsson

2020-07-21

Riktigt bra även om man inte är helt säker på vad som är sant. Många teman berörs med krigets påverkan som yttre ram. 4.5/5.

Henrik Johansson

2020-06-13

Avskalat, på gränsen till staccato. Lite för mycket mellan raderna för min del.

Björn Öijer

2020-06-06

I Agota Krisofs romantrilogi om två tvillingpojkars bistra villkor i krigsdrabbat land blandas fiktion och verklighet, lögn och sanning. Läsaren sätts på prov, överraskas och försöker få pusslet att gå ihop. Ett gott råd är att släppa kravet på trovärdighet och realism i alla detaljer och acceptera denna moderna saga om vad otrygghet och separation gör med oss människor.

Sagans anonyma krig bär spår av både nazisternas judeförföljelser och Sovjets ockupation av Ungern, författarens hemland, 1956. Individernas sammanflätade är långt viktigare än historisk autenticitet

Boken är en hyllning till skrivandet i sig. Genom att fästa ord på papper försöker de bortlämnade tvillingarna hantera sorg och kärlek, svek och brustna drömmar om återförening.

Bra

Bra

Briljant, mörk & vackert skriven!