Between Shades of Gray

Sepetys, Ruta

| 2011

Unabridged, 6 CDs, 7 hours Read by TBA A powerful and haunting debut novel about a little-known slice of history.

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Bra bok

Johanna Varnander

2015-10-03

En lättläst och gripande historisk roman om ryska deporteringar under andra världskriget till sibiriska arbetsläger. Beskrivelersna är starka och bilderna som målas upp gav upphov till gråt - det är romaner som dessa, som väcker de djupaste känslor, som för mig betyder allra mest.

Boken följer en välmående familj i Litauen och hur de plötsligt rycks upp ur tillvaron när det knackar barskt på ytterdörren- protagonisten är Lina, 15 år fyllda, tillsammans med sin mor och broder blir de deporterade i tågvagnar genom hela Ryssland och där de får leva i ryska arbetskollektiv-

Kan rekommendera denna bok till alla som har historiskt intresse- men också för den som gillar hjärtgripande berättelser om överlevnad och familjen.

Ebba Andersson

2012-10-21

Bra och intressant om en "bortglömd" tid i historien

Anna Gunnarsson

2012-09-01

Jag vet inte hur många gånger jag ville krama om huvudkaraktären och säga: "lilla Lina, det ordnar sig. Du är så stark." Väldigt fin bok.

Helena Rehn

2012-01-12

En stark och hemsk men samtidigt vacker och hoppfull skildring av den sovjetiska annekteringen av Baltikum, en n¨got bortglömd del av historien.