Betraktaren

Bauer, Belinda

| 2013

Nominerad till 2013 års CWA Gold Dagger för »Årets bästa kriminalroman«! »Betraktaren ligger skyhögt över mycket annat i genren. Intrigen är lysande« ULRIKA STAHRE, AFTONBLADET »Betraktaren kan mycket väl vara årets bästa deckare. Läs!« GUNILLA WEDDING, SKÅNSKA DAGBLADET »De döda kan inte tala till oss«, hade professor Madoc sagt. Men det var inte sant. Nummer 19, det lik som den artonårige Patrick Fort undersöker på anatomilektionen, försöker berätta allt möjligt för honom. Patrick har Aspergers syndrom och han har redan till­räckligt med bekymmer i sitt liv. Han har svårt att förstå sig på människorna omkring honom och han är besatt av tanken på döden den märkliga dörr som bara öppnas åt ett håll och som hans far försvann igenom en dag för tio år sedan. Det är denna besatthet som fått honom att välja kursen i anatomi, men nu har hans sökande efter svar lett honom i riktning...

2024-02-14

Annorlunda story. Spännande och välskrivet.

Karin Johansson

2018-03-28

En speciell bok, lite omständig ibland, men svår att lägga i från sig.

2018-03-10

Jag har ibland lite exter för mig och en av dem är att jag helst vill läsa böcker i ordning, serieordning eller utgivningsordning. Belinda Bauer har ju tidigare skrivit en trilogi som utspelar sig i Exmoor, som jag har läst och gillat. Betraktaren är Bauers fjärde bok och tillhör inte den serien, men den är minst lika bra som de bästa i trilogin. Läs mer på min blogg

Anna Jensen

2016-01-18

Jag finner inga ord! Banbrytande? Fantastisk! Den unge autistiske mannen som ramlar över en mordgåta och inte ger sig förrän den är löst.

Mia B

2015-12-18

Det var helt enkelt svårt att slita sig från boken, en bladvändare. Älskar att den hade ett annorlunda perspektiv!

Lena L

2015-04-30

Den föll mig inte alls i smaken. Hade svårt att hitta den röda tråden.

2015-02-28

Betyg: 4,5 av 5.

Belinda Bauer har gett ut fem stycken böcker. Jag har tidigare läst ?Mörk jord?, ?Skuggsida?, ?Ni älskar dem inte?, och ?Livets och dödens villkor?. Och nu har jag lyssnat på ?Betraktaren?.

Jag tycker mycket, mycket om Belinda Bauers böcker. Böckerna är väldigt mörka, och ofta grymma. Och dom är lika mycket psykologiska thrillers som dom är kriminalromaner.

Den här boken är väldigt speciell, och huvudpersonen är en ung man med Aspergers syndrom.

Rekommenderar absolut boken.

Jag lyssnade på boken, som en ljudbok hos Storytel. Uppläsaren var Torsten Wahlund och han var en mycket bra uppläsare tycker jag. Jag lyssnade på 1,25 gånger hastigheten, och boken tog sju och en halv timma att lyssna på.

2015-01-12

Fantastiskt! En deckare som man tidvis läser med ett varmt leende inombords. En ömsint skildring av en ung man med Aspergers och samtidigt en skarp deckarintrig. Rekommenderas!

Karin Löfstrand

2014-08-20

140816: Riktigt bra kriminalroman med udda karaktärer och udda miljö.

2014-05-16

Ännu en mycket bra spänningsroman av Belinda. Helt klart en bladvändare. Rätt tydlig i sitt berättande ibland och därmed lite småotäck. Bra persontolkning av Asperger/autism och känslor som det kan medfara för familjen. Rekommenderas.

A H

2014-05-03

Denna fjärde boken var annorlunda och hade en helt ny vinkling. Riktigt bra tycker jag.
Nyfiken på nästa!!

Henrik R.

2014-02-21

En slags deckare som kretsar kring en anatomistudent med Asperger. Spännande, rörande, rolig, välskriven.

Marita Ryen

2014-02-08

Betyg 4+. Började lite trögt men växte och blev riktigt bra. Inte något för den som är kräsmagad då det är en del obehagliga beskrivningar. Som vanligt en annorlunda deckare/thriller av Belinda Bauer.

Rasmusmatte .

2014-01-04

Mycket bra ur ett intressant perspektiv. Jag tycker boken både är underhållande, spännande samt att man får en inblick i hur världen ser ut när man har ett funktionshinder

Gunilla Jönsson

2013-11-10

En väldigt annorlunda deckare, som jag verkligen gillade.

Torsten Wahlund läser som vanligt så bra! Boken är spännande men bitvis groteskt orealistisk. Ett par händelser blir hängande i luften utan förklaring, som om de var cliffhangers, jag förstår inte annars varför de delarna skulle vara med. Jag kände mycket sympati för unge missförstådde Patrick.

Pia Stendahl

2013-10-11

Betraktaren är en mycket slående titel. Betraktar är precis vad huvudkaraktärern Patrick Fort gör. Patrick har problem med det sociala spelet men han är oerhört smart.

Miljöskildringarna i tidigare böcker om Exmoor-heden har varit fantastiska. I Betraktaren är miljöbeskrivningarna av obduktionssalen och sjukhuset också riktigt bra. Det blir dock inte lika påtagligt att miljöskildringarna är bra pga den miljö hon valt för denna bok.

Belinda Bauer är en skicklig historieberättare och hon vet hur man bygger upp spänningen och hur man ger liv åt karaktärerna.

Vid sidan av all spänning så är boken stundtals lite små rolig. Det uppstår en del bisarra situationer av kombinationen asbergers och obduktionsmiljö.

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Redan med första raden hade Belinda Bauer fångat mig i sin bok Betraktaren. Sedan satt jag som trollbunden. Jag lyssnade på boken i min mobil, under tiden som jag medverkade på Bokmässan i Göteborg. Varenda ledig sekund lyssnade jag och ibland längtade jag intensivt efter att få krypa i säng för att fortsätta lyssna på boken.

Det här var en mycket annorlunda bok mot de tidigare jag har lyssnat/läst av Belinda Bauer. Jag har älskat alla hennes tidigare böcker, men den här är snäppet bättre, ja faktiskt otroligt mycket bättre.

Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/10/07/wow-vilken-bok-betraktaren-av-belinda-bauer/

Kim M. Kimselius

2013-10-07