Beteendedesign : psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar

Laninge, Niklas

| 2017

Flag from sv

1


Vad är det som driver (eller hindrar) ett beteende? Hur kan man använda detta rent praktiskt? Att ge människor en knuff i den riktning man vill att de ska ta att till exempel köpa de ekologiska bananerna, godkänna organdonation eller följa oss på sociala medier är en växande trend. Beteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom både psykologi, ledarskap och företagande. Boken väver samman kunskaper från tre olika fält:Psykologi, som förklarar människors beteende.Design, som ger oss människocentrerade metoder och arbetssättInnovation, som fokuserar på utveckling och nytänkandeBeteendedesign ger läsaren insikter i psykologisk forskning från fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi, och här förklaras vad det innebär att designa beteenden.Till skillnad från de flesta böcker om beteendeekonomi är det här en bok som utgår...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

N

Niklas Laninge

2018-09-13

Betyg

Bra introduktion till nudging om jag själv får säga det