Beteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom psykologi, ledarskap och företagande. Oavsett om målet är att få människor att godkänna organdonation, öka ditt företags närvaro på sociala medier eller att få kunder att välja grön el handlar nudging om att göra det så enkelt som möjligt för människor att röra sig i den riktning man vill att de ska. Vilka faktorer är det som driver, eller hindrar, ett beteende? Varför agerar vi människor så ofta irrationellt när vi ska fatta beslut om pengar? Och inte minst: hur kan du som läsare omsätta det här rent praktiskt? Beteendedesign varvar insikter i psykologisk forskning från de tre fälten beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykologi, med exempel på bra och dålig design. I boken lär du dig känna igen - och använda dig av - vanliga tankefel som påverkar oss när vi fattar beslut och du lär dig också vad...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Mycket bra exempel, men jag vill ha ännu fler och tips att applicera på verkligheten, vardagen, sådant majoriteten av läsare kan relatera till tex i hemmet. Dock är jag just copywriter på reklambyrå, så jag kunde relatera till mycket mer i yrket - och gav mig själv en high five halvvägs genom boken, som författarna uppmanade till.
2017-10-25
Betyg
Lättläst, informativ och underhållande! Genom otaliga exempel och personliga anekdoter har jag nu lärt mig allt jag behöver veta om beteendeförändring. Man blir verkligen motiverad att ta itu med problemen i tillvaron. Rekommenderas varmt!