Bestiarium

Kandre, Mare

| 1999

Nu återkommer Mare Kandre med en allegorisk saga som utspelar sig i 1800-talets England. Den faderlöse Doré lever ett torftigt och instängt liv i London, skyndande mellan sitt otrivsamma hyresrum, kontoret och barndomshemmet. Där vakar han all sin lediga tid över den som en gång var hans mor; en medvetslös kvinna som fortfarande är centrum i hans liv. Hennes död utlöser en kris som får honom att bryta upp ¿ av slumpen eller ett sinnrikt öde styrs han till sjödistriktets hedlandskap, där ett par gamla kvinnor tycks ha väntat på honom i sitt slott. Och i sjön väntar sjöodjuret, ett monster vars blick får oanade konsekvenser för Doré¿    Mare Kandre räds inte inslag som kunde vara hämtade ur en gotisk skräckroman, och tar ut svängarna ordentligt i denna täta, mörka och mystiska historia.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Lika underbart språk som vanligt, som målar fram groteska, gotiska och oförglömliga bilder. Till en början funderade jag dock på hur tusan Kandre skulle ro berättelsen i hamn med tanke på att den i så hög grad består av stämningar och därför känns lite löst sammansatt, vilket märks i att historien inte är helgjuten utan snarare en samling av mer eller mindre abstrakta scener, men det gör ingenting för jag blev helt begeistrad ändå. Romanen lyckas bära spår av både psykologisk närstudie, saga och existentiell undersökning. Bar med mig romanens känsla och Dorés även när jag inte hade näsan i boken, och kom på mig själv med att finna små hälsningar från romanens universum i verkligheten (snubblade t.ex. över en "staty" av en slags reptil som jag aldrig sett förut och som direkt fick mig att tänka på beskrivningen av sjöodjuret i romanen) och Kandre är så duktig på att suggestera fram stämning att jag också kunde känna känslan av ödesmättad och mörker i vardagen, men utan att riktigt kunna förklara varför. Älskar även Kandres återkommande teman kring kroppen, kvinnlighet och moderskap - särskilt i den groteska form som det tar. Det är otroligt hur hon genom sådana många gånger vidriga beskrivningar kan beskriva den ambivalenta hållningen gentemot sig själv som kvinna och de roller som detta förväntas innefatta: det samtida äcklet och fascinationen inför den egna kroppen, barnets hatkärlek gentemot (den enormt symboliska figuren) modern - och framför allt hur man ska förhålla sig till, och frigöra sig från, denna person som har ett sådant enormt inflytande på ens liv. Så vackert och underbart att läsa, precis som vanligt från Kandre.

Anna Jensen

2014-05-04

Extremt udda berättelse och det gillar jag. Mer roman än skräck. Jättebra skriven, kan starkt rekommendera den till andra.

Ronnie Kronblad

2013-02-22

Befriande, kärleksfullt och drömskt helveteskval.

Ulla Englund

2012-08-29

Jag har tidigare läst några noveller av H P Lovekraft och den här romanen ger mig i mycket samma känsla. Fast starkare. Skräck, mystik, ondska, kroppsvätskor. Det brukar inte vara favoritingredienser i min läsning. Huvudpersonen i romanen är en yngling/man. Nu vill jag läsa någon av romanerna som handlar om en flickas utveckling till kvinna.

2012-04-12

Bra. lite spännande men också sorglig.

Maria Eriksson

2011-07-16

Bestiarium - dröm och verklighet blandas i en bok full med symboler. Temat påminner starkt om Birgitta Trotzigs bok Sveket, eller Torgny Lindgrens skildringar. Det är samma äckelfaktor i berättelsen.

FranZone c”,)

2010-10-18

Ensam ältande man i 1800-talets England försöker göra upp med sitt förflutna...