Besökaren

Öhrlund, Dag

| 2014

Den framgångsrike författaren Tristan Heckscher befinner sig i sin skrivstuga på Österlen. Hans förra roman blev en dundersuccé och nu sliter han med uppföljaren. Det går trögt. Hans äktenskap knakar i fogarna och han sover allt oftare över i stugan. Ofta delar han en flaska whisky med sin granne, den tjurige kriminalkommisarien Ewert Truut. Truuts karriär har gått i baklås efter ett misslyckat fall i Stockholm och han är förvisad till skånska landsbygden där han just nu sliter med ett mordfall där offret blivit halshugget En dag får Tristan ett beundrarmejl från Therése, en läsare. Efter en tids mejlande träffas de och inleder ett sexuellt förhållande. Samtidigt börjar Tristan känna sig iakttagen. Han hittar hjulspår utanför sin skrivarstuga och tycker sig skymta någon utanför familjens hem. Den intensiva Therése blir snart mer krävande och situationen börjar glida Tristan ur händerna....

Susanne Hydén

2019-01-13

Obehaglig på en nivå som påverkar på ett helt annat sätt än Stalker. Sov med lampan tänd.

Johanna Åberg

2018-10-18

Fantastiskt bra bok!!! Blev mer och mer spännande ju längre man läste. Svårt att lägga boken ifrån sig! Ville aldrig sluta läsa....

Ann Simonsson

2017-11-30

Inte den bästa av Öhrlund. Tack vare Sauk blev betyget en 3an.

Anna Andersson

2017-11-22

Långsam

Anneli Johansson

2017-02-10

Ännu en toppenbok av Dag Öhrlund. Bra rakt igenom och med ett något överraskande slut.

Marina Pedersen

2016-10-12

Bäst

Sussie S

2016-05-23

Jag läste 140 sidor och hatade den så det fick vara. :(

A H

2016-01-18

Denna första boken i den nya serien är inte på långa vägar lika bra som Colt- serien.
Jag "visste" hela tiden vad som skulle hända..
Hoppas nästa bok är bättre.

Johan CB

2015-12-03

Pernilla Nilsson

2015-11-11

Nää, jag har nog läst alla böcker av Öhrlund (och även Buthler/Öhrlund) men denna lämnade mig inte med någon bra känsla. Grisig huvudperson som mest kändes frustrerande att han inte fattade det vi som läsare genomskådade för länge sedan. (Ok, kanske inte hela Grand finale ..men inte långt ifrån)
Boken är skriven utifrån ett samhällsperspektiv som jag blir ganska illa berörd av. (SD)

Denna boken överlever man utan. Men som vanligt: uppläsare Sauk - strålande!

2014-12-06

Lite seg bihandling som inte har något alls med huvudpersonen att göra. Det är ju Tristan man vill följa!

Nja ingen höjdare precis

Jan Banan

2014-10-03

En patetisk huvudperson i en "Farlig förbindelse lik" berättelse. Kanske finns det en del självupplevda bitar instoppade i den, då Dag Öhrlund i över ett decennium var flickfotograf på herrtidningen Cats och bör ha träffat på en och annan nutcase. Välskriven berättelse med ett bra flyt.

Anna Johansson

2014-07-30

Efter att ha läst alla böcker som Öhrlund och Buthler har skrivit ihop gav jag mig på Besökaren av bara Öhrlund. Den håller inte samma klass som de tidigare böckerna som författarparet skrivit ihop. Boken har ett välrigt långsamt tempo, dock är den välskriven och målande. Helt klart en godkänd bok och förtjänar ett betyg på 3 av 5.

eva lundgren

2014-07-07

Det är lite tröttsamt med ytterligare en halvalkad, operadyrkande ensamvarg till polis, resten av historien känns lite som filmen Farlig förbindelse där den stackars mannen inte kan stå emot den sexuellt utlevande kvinnan (som vi alla förstår är psykiskt sjuk, annars funkar det ju inte). Fylld av klichéer, men Stefan Sauk läser ju fantastiskt bra!

Jimmy Nilsson

2014-06-25

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna bok. Hade det inte varit för att jag sedan tidigare gillar de böcker som Öhrlund författat tillsammans med Buthler så hade jag nog lagt ner läsandet efter ett tag. Aningen seg inledning och ganska långdragen berättelse. Det finns en del spänning på sina håll men tempot är för segt för min smak, och ofta byggs det upp spänning som dessvärre mynnar ut i ingenting. Mordhistorien som kommer in i bilden saknar förankring och hade kanske kunnat uteslutas, till förmån för mer händelser rörande huvudpersonen. Om det inte var för att jag gillar tidigare böcker av författaren, så hade nog betyget varit lägre. Min upplevelse är tyvärr en tunn berättelse med allt för många långdragna partier.

Stefan Sauk är uppläsare till denna bok och han gör det så himla bra, jag lyssnar på allt han läser upp.
Det är svårt att veta hur mycket det spelar roll när man bedömer en bok, ganska mycket tror jag.
Det är inget rafflande tempo i denna bok utan det byggs upp successivt och man förstår att detta kommer inte sluta bra. Ganska mycket sex även i denna bok och väldigt exakt beskrivet,med andra ord du behöver inte läsa 50 nyanser av honom eller vad den heter.
Böckerna om Christoffer Silfverbielke är bättre det saknas det lilla extra i denna bok. Men helt klart läsvärd.

Å

Åsa Sjögren

2014-05-20

Världsklass!!

E H

2014-05-15

Hade lite högre förväntningar på denna bok men tyckte ändå att den var bra. Dock inte i samma klass som böckerna om Silfverbielke.

Elin Rickmarker

2014-05-08

Bra men seg emellanåt. Slutet var en riktig spännande och bra cliffhanger och därför fick boken en 4:a istället för 3:a.

2014-04-18

Dag Öhrlund har skrivit åtta böcker tillsammans med Dan Buthler, kriminalromanserien om Jacob Colt. Jag har läst dom alla, och tyckt mycket bra om dom. Här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Uppgörelsen?.

Dag Öhrlund har också skrivit en roman själv tidigare, kriminalromanen ?Till minne av Charlie K?, som jag tyckte var bra. Här är en länk till min recension av den boken.

Nu har Dag Öhrlund gett ut ytterligare en kriminalroman ensam, ?Besökaren?. Och även den boken tyckte jag om. Den beskrivs som en psykologisk spänningsroman, och det passar väl kanske bättre än kriminalroman.

Jag tyckte att boken var bra. Den var mycket lättläst med en skönt läsflyt i. Spännande var den också. En hel del samhällskritik innehåller boken också. Och en mycket speciell kriminalkommissarie.

Så jag kan rekommendera boken till alla som gillar den här typen av litteratur.