Berättelsen om Nahr

Abulhawa, Susan

Palestinska Nahr växer upp i exil i Kuwait City. Hon gifter sig som sjuttonåring med Moammad, son i grannfamiljen. Efter några års äktenskap försvinner Moammad spårlöst och försätter Nahr i en prekär social situation. Hennes man antas vara död men någon kropp hittas inte. Nahr tvingas uppsöka Moammads familj på Västbanken för att kunna begära skilsmässa från en man som inte finns. Moammads mor och bror Bilal tar emellertid emot henne som en dotter i familjen och mellan Nahr och Bilal uppstår en varm och djup vänskap, som övergår i förälskelse. Snart upptäcker Nahr att Bilal lever ett dubbelliv, upptagen av politisk aktivism och terrorism, och när hans revolutionära cell får tag i komprometterande bilder på Nahr, tagna under hennes tid som eskort åt rika kuwaitiska män, tvingas Nahr genom utpressning att bli kurir åt revolutionärerna. När gruppen utför ett bombattentat grips Nahr och sätts...

Bokdjungeln

2023-01-31

Jag upplevde inte början av boken som särskilt stark. Men sedan växte den sig mer och mer intressant allteftersom sidorna passerade. När jag närmade mig de sista sidorna ville jag inte sluta läsa för jag behövde få veta hur det skulle sluta.
Böcker som denna kan jag känna är viktiga då den tar upp hur det är för människor att leva på vissa platser på denna planet. Det är berättelser som denna som gör att, i alla fall jag, får en större förståelse för en del människor och deras val. Jag säger inte att jag stödjer dom, men jag får en förståelse. Jag tycker att fler skulle läsa denna bok för den förklarar en sida av Israel-Palestinakonflikten som jag tycker är viktig.
Berättelsen växer sig som sagt starkare och boken håller ett bra tempo. Jag uppskattar att författarinnan lagt in några arabiska ord här och där. Jag upplever att boken känns mer levande på grund av detta.

Cecilia U

2021-01-30

Har läst alla hennes tre, och denna är kanske på tredje plats men fortfarande bra och gripande.