Berättelsen om Alice Hart

Ringland, Holly

Familjehemligheter och vildblommor bland Australiens storslagna landskap    Alice Hart är nio år gammal när hon blir föräldralös och måste flytta till sin farmor som hon aldrig har träffat. Hennes farmor June driver en blomsterodling och lär henne allt om Australiens inhemska vildblommor och varje blommas betydelse. Blomsterspråket blir ett sätt för Alice att uttrycka det hon inte klarar av att säga med ord.  Hon finner sig tillrätta hos June och de andra kvinnorna på blomsterodlingen, men blir under uppväxten allt mer frustrerad över hur lite hon vet om sin familjs förflutna. När Alice är i tjugoårsåldern får ett oväntat svek hennes tillvaro att rasa samman än en gång. Då ger hon sig av till centrala Australiens storslagna öken för att börja om på nytt och hitta sina egna vägar i livet. Hon tror att hon har funnit vad hon sökte efter när hon träffar en man och förälskar sig. Men...

Kristina Carlsson

2022-03-26

Läste boken under en semester och som lättläst semesterlektyr var den perfekt. Varje kapitel inleds med en australiensisk blomma. Jag googlade blommorna inför varje kapitel vilket gav en ytterligare dimension till texten. Det är kul att läsa böcker som utspelar sig i andra länder än USA, England och Sverige, så det var intressant att läsa om Australien. Romanen ger jag 3 plus i betyg.

Nina Gustafsson

2021-02-21

Lättläst och inte alltför djupsinnigt om Alices uppväxt i Australien med familjehemligheter och vackra miljöskildringar i fokus.

Eva Pettersson

2021-02-19

Annorlunda och vackert skriven, och spännande att få befinna sig i Australiens för mig helt okända miljö.

Solveig Andersson

2020-03-19

Talbok, storytel
Var tveksam först, men den tog sig och särskilt de detaljerande beskrivningarna om blomsterodling upplevde jag som en lisa för själen.

villa-freja.se

2020-02-06

En stark, gripande och välskriven bok.

2020-02-04

Det vackra bokomslaget lovar något som innehållet inte når upp till. Romanen inleds starkt och gripande. Nåt händer och vi förflyttar oss till blomsterodlingen och ja, det blir efter hand rätt träigt. Många människoöden, sorger och hemligheter, men ingen kommer oss nära. Jag saknar liv.

2020-01-19

Vad jag älskade denna storslagna, fantastiska berättelse om Alice Hart och hennes liv.

Vi får följa Alice genom tjugo år från att hon är liten tills hon är vuxen. Berättelsen om Alice är en gripande berättelse om att avslöja familjehemligheter och att ta makten över sin egen historia. En berättelse med mycket vackra illustrationer av @edithrewa .

Alice måste flytta till sin farmor när en tragedi inträffar hennes familj. En farmor hon inte känner. Alice har svårt att uttrycka sig efter det som hänt men lyckas lära sig använda blomspråket för att sätta ord på det som är svårt.

Jag älskade allt med den här boken, språket som är poetiskt, berättelsen som bitvis är väldigt sorglig men som ändå andas hopp. Fantastiska beskrivningar och personer och så Alice! Den lilla Alice som jag bara vill ta i famnen och tala om att det kommer gå bra!

Berättelsen tar tag i mig och jag sträckläser stora delar av boken, oförmögen att lägga den i från mig.

Underbar, vacker & gripande!