Berringen

ret r 1872 d Elizabeth Drummond fretar den lnga resan frn fattigdomens Skottland till mjligheternas land ? Australien. Hon r sexton r och hennes far har bestmt att hon ska gifta sig med en frmgen kusin. Men ingen har fostrat henne fr den roll som vntar, och ingen har frberett henne p att mannen hon ktar redan har en kvinna han lskar. Alexander Kinross har varit noga i valet av hustru. Elizabeth Drummond r vacker, vluppfostrad och hrt hllen. Hon passar vl in i hans framgngsrika liv och hon kompletterar perfekt hans passionerade krlek till den blodfulla, frisprkiga Ruby Costevan. Vl framme installeras Elizabeth i Alexanders stora pkostade hus. Men trots vackra klder, dyrbara smycken och ett ppassligt tjnstefolk r hon lngt ifrn lycklig. Tills en dag nr en ovntad hndelse vcker slumrande, heta knslor till liv. Under en av sina vanliga ridturer...

Elisabeth E

2010-05-13

Den enda boken jag har lst av Colleen McCullough frut r Trnfglarna och den har jag lst ett flertal gnger. Berringen r d den andra boken jag lser av henne och fastn jag gillade berttelsen s var det inte riktigt samma gripande knsla som man fick i Trnfglarna.

Karaktren Elizabeth kndes vldigt platt och det kndes som att McCullough tyckte mer om karaktren Alexander som var mer dynamiskt beskriven.

Jag tycker att boken r bttre n en trea men inte riktigt en fyra. Betyg: 3+

Vill man frsvinna bort till 1800-talets Australien s r det den hr boken man ska lsa :)

Elisabeth E

2010-05-13

En ganska s vlberttad historia. Nr inte riktigt upp till "Trnfglarna" men McCullough r en bra frfattare.