Berlin på 8 kapitel

¿Berlin var kring sekelskiftet Europas största stad, men i jämförelse med storasystrarna London och Paris var metropolen ett barn ¿ över århundraden inte mer än en förvuxen bondby¿¿ Så skriver Carl-Johan Vallgren i Berlin på 8 kapitel. Men att Berlin under 1900-talet kommit att växa i betydelse kan han vittna om bättre än de flesta. Sedan flera år är han bosatt i staden som är Tysklands hjärta ¿ och samtidigt en myllrande frizon från det tyska. Här tar han oss med på en guidad tur genom storhetsvansinnets alléer och de labyrintiska bakgårdar där friheten övervintrat. Med ledig beläsenhet berättar han om Berlins hemligheter: författarna, förrädarna, offren. Hans väg leder oundvikligen till barer, klubbar, sevärdheter...

Maria Eriksson

2014-08-10

Rekommenderas som reseguide i Berlin! Historia och personliga resetips i ett. Missa inte den.

Matida Johansson

2013-01-29

Älskar den här boken, har gått varenda kapitel och upptäckt Berlin.

Karin Larsson

2013-01-16

Bra fakta och tips på platser som inte står i vanliga reseböcker.

Emma Björklund

2012-12-25

Carl- Johan Vallgren är en författare i år jag rekommenderar att läsa! Hans språk är så vackert och man sugs in i berättelsen. Det går inte att läsa så fort man vill inte att boken ska ta slut och dessutom blir man riktigt inspirerad att åka till Berlin!

Mats Ahlgren

2010-10-28

Jag läste boken efter min resa till Berlin. Jag hade fördomar mot Vallgren, trodde att han var pekoral, men inte i den här boken. Saklig, entusiastisk och intressant.

Hanna Nerström

2010-06-22

Underbart inspirerande på ett lågmält sätt. Man manas att promenera längs gatorna och upptäcka i ett lugnt tempo, inget hastande mellan sevärdheter. Som att ha en kompis i pocketformat som visar vägen.