Bergtroll på Slottet

Olczak, Martin

| 2014

"Till mamma och pappa, Silvertass och jag ska besegra Drakdödaren. Sedan kommer vi hem igen. / Jack P.S. Var inte oroliga!" Jack har rymt hemifrån. Han var tvungen för att få behålla draken Silvertass. Men det är inte så lätt som han tror att skydda drakungen. Särskilt inte när drakdödaren Sankt Görans korpar cirklar över hela Stockholm och spejar efter dem. Bergtroll på Slottet är andra delen i serien Spådomen om Jack, som tar vid där Jakten på Jack slutade. En perfekt läsa själv-bok; lagom lång, högt tempo och med cliffhangers som gör att man bara måste läsa vidare. Anna Sandlers bilder ger liv åt fantastiska varelser och spännande miljöer.

Klass 4C, Ryaskolan

2021-11-16

Det handlar om Jack och hans systrar Betty och Ebba som också är troll. De försöker rädda Ebba!

Den var rolig, spännande och bra

bra bok gillar all spänning i bok en gillade den delen när den hittade rätt bok

Bergtroll på slottet är den andra delen i Spådomen om Jack av Martin Olczak med illustrationer av Anna Sandler (rabén&sjögren, 2017) och där får vi följa Jack när han är på rymmen. Förra boken avslutades med att Jack rymde hemifrån tillsammans med draken Silvertass, för att inte förlora honom. Det är svårt att vara på rymmen med en liten drake, men plötsligt dyker moster Betty och vätten Rurik upp. Tillsammans försöker de hitta en lösning på hur de ska besegra Drakdödaren. Bergtroll på slottet är bra och spännande med lite roliga inslag som vi skrattade åt. Mina barn som är sju och nio år upplevde att den här boken var lite mindre läskig än de tidigare böckerna. Fina illustrationer som är teckningar i svart och vitt och förstärker stämningen i texten. Böckerna om Jack är verkligen jättebra! Börja helst med serien Jakten på Jack som består av fyra böcker innan ni börjar på Spådomen om Jack. Boktips till barn i åldern 6-12 år!