Bergtroll p Slottet

Olczak, Martin

| 2014

"Till mamma och pappa, Silvertass och jag ska besegra Drakddaren. Sedan kommer vi hem igen. / Jack P.S. Var inte oroliga!" Jack har rymt hemifrn. Han var tvungen fr att f behlla draken Silvertass. Men det r inte s ltt som han tror att skydda drakungen. Srskilt inte nr drakddaren Sankt Grans korpar cirklar ver hela Stockholm och spejar efter dem. Bergtroll p Slottet r andra delen i serien Spdomen om Jack, som tar vid dr Jakten p Jack slutade. En perfekt lsa sjlv-bok; lagom lng, hgt tempo och med cliffhangers som gr att man bara mste lsa vidare. Anna Sandlers bilder ger liv t fantastiska varelser och spnnande miljer.

Klass 4C, Ryaskolan

2021-11-16

Det handlar om Jack och hans systrar Betty och Ebba som ocks r troll. De frsker rdda Ebba!

kerskolan klass 4A

2021-10-14

Den var rolig, spnnande och bra

bra bok gillar all spnning i bok en gillade den delen nr den hittade rtt bok

Bergtroll p slottet r den andra delen i Spdomen om Jack av Martin Olczak med illustrationer av Anna Sandler (rabn&sjgren, 2017) och dr fr vi flja Jack nr han r p rymmen. Frra boken avslutades med att Jack rymde hemifrn tillsammans med draken Silvertass, fr att inte frlora honom. Det r svrt att vara p rymmen med en liten drake, men pltsligt dyker moster Betty och vtten Rurik upp. Tillsammans frsker de hitta en lsning p hur de ska besegra Drakddaren. Bergtroll p slottet r bra och spnnande med lite roliga inslag som vi skrattade t. Mina barn som r sju och nio r upplevde att den hr boken var lite mindre lskig n de tidigare bckerna. Fina illustrationer som r teckningar i svart och vitt och frstrker stmningen i texten. Bckerna om Jack r verkligen jttebra! Brja helst med serien Jakten p Jack som bestr av fyra bcker innan ni brjar p Spdomen om Jack. Boktips till barn i ldern 6-12 r!