Bergtagen

Lingmark, Gustaf

| 2013

Det är i slutet av sommaren och Vivian och Zoe har precis börjat femte klass. En dimmig morgon när de kommer till skolan, har det hänt någonting otäckt. Ett barn har försvunnit och ingen vet hur det har gått till. Det ryktas om att det är troll som ligger bakom. Rektorns varningar gör allting ännu underligare. Max är dessutom också borta och deras fröken orolig. Nu måste Zoe och Vivian ta reda på vad som verkligen har hänt.

Alexandra Jansson

2019-01-09

Min son gillade boken väldig mycket! Han gillar äntligen inte att läsa men den här boken kunde han inte släppa.

Gullis lästips

2018-09-20

Bergtagen är en riktig nagelbitare som är både spännande, skrämmande.
Det är en övernaturlig thriller för 9 - 12 åringar.

"Det var länge sen en ungdomsbok fångat mig så som denna bok gjorde. Då jag läste ut boken samma kväll som jag började läsa den då den var så spännande så jag behövde ligga och tjuvläsa i sängen med ficklampa mitt i natten för den var så spännande. Det tycker jag är bra betyg."

Här har författaren lyckats blanda den gamla svenska folktron med dagens moderna samhälle och skapat en spännande och övernaturlig nervkittlande berättelse som får sina läsare att inte endast se träden i skogen utan återigen se olika troll och andra skogsväsen i kvällsskymningen efter att man återigen börjat tro på den gamla folktron.

Det är en riktigt spännande bok som verkligen är värd sina fem av fem möjliga stjärnor.

Kerstin Lidström

2017-09-14

Jag tyckte inte om denna bok. Mestadels skriven med en slags talspråksdialog mellan barn.
Vad hade hänt egentligen? Vad ville trollen? Vad var brödspaden till för?

När jag läste boken var jag ensam hemma och det stormade ute och det var höstmörkt, vem har sagt att troll inte finns. Det var plötsligt lätt att tro på troll.

Å

Åsa Oscarsson

2016-03-06

En riktig nagelbitare för barn i låg och mellanstadiet. Mina killar tyckte väldigt bra om Bergtagen!