Bergets skugga

Bergets skugga är uppföljaren till Gregory David Roberts storsäljare Shantaram, som han skrev under sin tid i fängelse. Här får vi återigen följa med Lin i Bombays myllrande undre värld där väldsamheter och blodiga attentat är en del av vardagen. Lins sökande efter kärlek och visdom drar in honom i en maktkamp på liv och död. Sedan vi tog farväl av Lin i Shantaram har spänningarna ute i världen nått Bombay med våldsamheter och blodiga attentat som följd. Lin arbetar åt maffian, fortfarande på flykt undan sitt fängelsestraff i Australien. Nu vill han bort, men kan inte lämna staden. Inte utan sitt livs kärlek Karla som har gift sig med en annan man. Lins sökande efter kärlek och visdom drar in honom i en maktkamp på liv och död. GREGORY DAVID ROBERTS föddes 1952 i Melbourne. Han flydde till Indien från ett fängelsestraff 1980 och levde där under tio års tid tills hans...

Linnéa Eriksson

2019-07-23

Jag var väldigt taggad av att fortsätta i samma spår efter Shantaram och jag blev inte besviken av Bergets skugga.

Boken fortsätter i samma spår, med samma karaktärer (vilket var viktigt för mig). Dessutom berikar boken hela Shantaram- historien. Den fortsätter alltså där den första boken slutade och går in djupare i meningen med allt som Abdel Khader Khan berättade för Shantaram.

I den andra boken får man alltså reda på mycket som inte förklarades i den första och får vara med nya och viktiga händelser.

Jag säger detsamma som i den första, boken handlar mer än bara att "bryta sig loss från fängelset" eller kriminalitet. Det handlar om en annan kultur än den vi är vana vid, andra regler, kärlek där betydelsen är mer än bara att älska personen.
Dessa två böcker är helt klart på toppen av min "lästa-böcker"- lista.

Gillar man Shantaram, kommer man gilla den också -även om Shantaram är helt klart bäst!

Max Karlsson

2017-12-20

Bra uppföljare, inte fullt så fängslande och originell som första boken Shantaram. Lite lång, kunde varit kortare.

Marita Ryen

2016-04-25

Fortsättningen på Shantaram. Tyvärr alldeles för lång, 900 sidor så den blev seg. Läste ändå ut den.

lillemor lindqvist

2016-01-25