Bergens väktare

Iggulden, Conn

| 2009

Djingis khan har lyckats ena mongolstammarna. Han har gått segerrik ur det långa kriget mot kineserna, mongolernas äldsta fiender. Men nu uppstår nya hot, på annat håll. De män han skickat ut till rikena i väst har inte återvänt, hans sändebud har mördats. Djingis khans arméer måste ge sig ut på sitt längsta fälttåg någonsin. De ställs mot fiender som är starkare än några andra de mött. Men Djingis khan har valt en väg som leder till seger eller till total undergång. Djingis khan har bestått provet som krigare och ledare. Nu ställs han inför en ny civilisations utmaningar, med allt vad det innebär för hans folk och för hans efterträdare. Hans söner är nu generaler. Och han måste välja mellan dem innan de ödelägger allt han har byggt upp. Bergens väktare är tredje delen - efter Stäppens krigare och Bågens mästare - i Conn Igguldens serie om de mongoliska furstarna Djingis...

Karin Norlander

2013-04-13

Långa och ganska tråkiga episoder med bara krig och strategier men varvat med intressanta och spännande skeenden i Dinjis och hans familjs liv.

2013-03-03

Sista delen om Djingis Khans liv , dessa tre böcker var ett stort läs upplevelser . Fast de två sista aldrig var lika bra som första delen så är det böcker man kommer ihåg lång efter att man har lagt de ifrån sig.

2013-03-03

Sista delen om Djingis Khans liv,de två sista var aldrig lika bra som första delen men det var ändå en stor läs upplevelse , det är böcker man kommer ihåg långt efter att man har lagt de ifrån sig.

Mats Olander

2011-04-27

Inte lika bra som dom 2 första böckerna i serien. Väldigt mycket våld och slakt. Men ändå väldigt läsvärd.

Henrik Johansson

2011-04-18

Inte den bästa i serien, men ok

eva lundgren

2010-08-12

De tidigare böckerna har jag läst på engelska och älskat, men den här läste jag på svenska. Översättningen är riktigt dålig, jag orkade bara runt 100 sidor innan jag tröttnade på att läsa om meningar och försöka gissa vad som menades. Kanske gör jag ett försök med den på engelska längre fram och då kan det betyget bli betydligt högre.

Karin Löfstrand

2010-04-13

Detta känns som den bästa boken i serien än så länge. Genghis är fortsatt grym men visar även häri en något mer ödmjuk inställning. Fortsatt blodigt är den mycket krigsinslag men ändå speglas relationerna mellan Genghis, bröderna, fruarna och barnen och barnbarnen. Denna den tredje delen speglar en åldrande Genghis på erövring mot arberna men även ryssar. Jag kan dessutom varmt rekommendera att läsa den på engelska. De kommande två delarna kommer jag i alla fall välja att läsa på engelska!

Anders Johansson

2010-04-12