Bergens stjärnor

Moyes, Jojo

Ny roman av Jojo Moyes! En hisnande, känslostark berättelse om fem enastående kvinnor och deras resa i Kentuckys bergstrakter.1937. Alice Wright lever ett stillsamt och instängt liv med sina föräldrar i England. Ett frieri från den stilige amerikanen Bennett Van Cleve ger henne hopp om luft under vingarna. Med honom vid sin sida, i exotiska Kentucky, hoppas hon att världen ska öppna sig för henne. Men snart inser Alice att hon är mer instängd än någonsin. Bennett verkar mer intresserad av att träffa sina vänner (utan Alice), och den strängt religiöse svärfadern, ägare till den lokala kolgruvan, anser att en kvinnas plats är i hemmet. Så när staden efterlyser frivilliga kvinnor till att bli ridande bibliotekarier som en del av Eleanor Roosevelts nya satsning på utbildning, anmäler sig Alice entusiastiskt. Kvinnornas ledare, som snart blir Alices främsta allierade, är Margery, den smarta,...

En ny titel av en av mina absoluta favoritförfattare. En ljuvlig känsla. Moyes kan konsten att skapa trovärdiga karaktärer och målande miljöer. Det här är en välskriven berättelse och det märks tydligt att Moyes har gjort en gedigen research. Boken bygger på en sann historia.

Jag har läst alla böcker som översatts till svenska av Jojo Moyes och favoriten är Livet efter dig. Till skillnad från hennes andra böcker är Bergens stjärnor lite trögstartad och seg att komma in i. Helst vill jag att en bok kopplar grepp om mig redan från de första sidorna och att den skapar ett starkt sug efter att läsa vidare. Det gör ju inte Bergens stjärnor men jag läser ändå vidare då den ska handla om böcker, bibliotek och att rida, ämnen som som jag är mycket intresserad av.
Men efter ett tag så händer något och boken börjar plötsligt fånga mig. Jag blir intresserad av Alice och det liv hon lever. Det är 1937, en tid då kvinnoförtryck, rasism och fördomar är starkt utbredda i Kentucky. Det är tufft att vara kvinna när männen anser att kvinnans plats är i hemmet och att de ska lyda sina män. Jag gillar karaktären Margery, som är en frisk fläkt i denna tid när hon väljer att göra som hon själv vill. Det är roligt att få följa uppstarten av det ridande biblioteket och läsa om all glädje som böckerna ger till både barn och vuxna. Miljöerna är välbeskrivna och det känns nästan som jag rider med där på stigarna i den otjänliga terrängen och ser allt framför mig. Boken är aningens seg utom mot senare delen av boken som har ett bra driv där det stundtals riktigt spännande! Jag gillar hur författaren knyter ihop berättelsen till slut och jag slår igen boken och känner mig nöjd, även fast den inte var fullt så bra som jag hoppats. Men det är ändå trevlig läsning att hänga med till Kentucky i slutet av 1930-talet.

Fantastisk, underhållande & skickligt skriven!

Det är ingen hemlighet att jag tycker om Jojo Moyes böcker. Jag tycker att hon är fantastiskt bra på att skildra livsöden, personer och miljöer. Jag kan lätt leva mig in i hennes böcker, det känns som om jag är med i berättelsen. Hennes nya bok ”Bergens stjärnor” är inget undantag.
Här tas vi med till en avlägsen del av Kentucky i slutet av 1930-talet, en period då det finns väldigt tydliga normer och regler hur kvinnor ska vara. Vi får möta en grupp kvinnor som startar ett ridande bibliotek för att kunna leverera böcker till de som inte kan eller vill ta sig ner till staden. De rider ut i ur och skur och möts av både glädje, förväntan men även av misstro och upprördhet. Så här ska verkligen inte en kvinna uppföra sig.
Mellan kvinnorna växer en djup vänskap fram, de hjälper varandra, de stöttar varandra och de uppmuntrar varandra att leva sina liv, att få göra sina egna val! Jag tycker att boken är välskriven och den innehåller så mycket, det är vänskap, kärlek, normer, värden, modiga kvinnor, sorg och glädje. Den ger en bild av hur det var att leva på den tiden som kvinna.
Vi får i boken även möta rasmotsättningar mellan vita och svarta och det gör mig upprörd hur man kan tro att bara för att man har en mörk hudfärg så är man som människa mindre värd. Även här stöttar denna grupp av kvinnor varandra mot de (män) som tycker annorlunda. Kunskap är makt och genom att få ut böcker till de som inte kunde ta sig till staden kunde även de få kunskap och kanske lite mer makt över exempelvis sin vardag.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Den är en av hennes bättre och att den bygger på en verklig historia om det ridande biblioteket gör den ännu bättre.

Jojo Moyes kan berättandets konst, hon kan fängsla sina läsare med sina ord och jag lägger i från mig boken med ett leende. Den här är riktigt bra!

Eva Pettersson

2019-09-29

Wow, vilken bok! Jag har fått förmånen att genom Bokus få förhandsläsa Jojo Moyes senaste bok Bergens stjärnor, och jag är helt tagen av denna berättelse!

Boken bygger på en verklig historia och kretsar kring en grupp kvinnor i 30-talets Kentucky som, mot samhällets alla normer om hur en kvinna bör uppföra sig, startar ett ridande bibliotek. De rider upp i bergen, i ur och skur, för att leverera böcker till de avlägsnaste stugor. Deras ridande bibliotek väcker många känslor, från förväntan och läsglädje till misstro och upprördhet hos de som tycker att en kvinna ska hålla sig till hemmet och inte utsätta sin kropp för påfrestningar såsom ridning. Och absolut inte sprida böcker till deras fruar, så att de hellre vill sitta och läsa än sköta om hemmet, eller får opassande idéer från erotiska böcker.

Boken innehåller så många ingredienser som får mig att aldrig vilja att den tar slut: modiga kvinnor, kärlek, spänning, stark vänskap, motsättningar mellan svarta och vita, rika och fattiga, samt sorg varvat med glädje. Och såklart att historien kretsar kring ett bibliotek och glädjen över att få försvinna in i en bok…