Berättelser från yttre förorten

Tan, Shaun

| 2012

Shaun Tan gläntar återigen på dörren till de subtila vardagsmysterierna: hemgjorda husdjur, farliga bröllop, strandade sjökor, pyttesmå utbytesstudenter och hemliga rum fyllda med ljuvt mörker. Berättelser från yttre förorten består av en samling häpnadsväckande historier som samspelar med en sagolik, varm och mystisk bildvärld. Här möter vanliga människor udda företeelser, unika händelser som ofta passerar förbi missförstådda eller nästintill oupptäckta.Shaun Tan belönades med ALMA-priset 2011 och har också mottagit en Oscar för bästa kortfilm för den animerade kortfilmen The Lost Thing, som även utkommit som bok. Pressröster om Berättelser från yttre förorten:"Berättelser från yttre förorten är både realistisk och gåtfull, ångestfylld och försonande. /.../ Jo, för resten, det är också Shaun Tans bästa bok. Hittills." Mats Kempe, Dagens Nyheter"Man vill stryka handen över varje sida för...

Starka, målande och fängslande berättelser!!!

Anna Lindström

2012-10-25

Jag älskar allt Shaun Tan gör! :)

Therese H

2012-10-16

Det är svårt att beskriva Shaun Tans berättelser men hans förmåga att kombinera text och bild är helt fantastisk. Små mysterier mitt i vardagen, en del är riktigt vemodiga.

Lotta Berling

2012-10-10

En helt egen värld, en helt egen ton, där det surrealistiska är en del av vardagen. Stämningsfulla bilder, helskön bok.

Miriam T

2011-11-25

Lena Floser

2011-11-12

Ljuvlig!

Jenny Li

2011-02-02

Jag älskar den lätt absurda verkligheten i Shaun Tans världar - och jag tycker om både hans illustrationer och hans berättelser. Jag tycker om den realistiska tonen - i berättelser som ligger en ganska bra bit utanför realismens gränser. För samtidigt handlar det ju om vår värld - bara skildrad på ett lite, lite annorlunda sätt!